4-vuotias, virikehoito vai seurakunnan kerho?
Seurakunnan kerho on kaksi kertaa viikossa ja kolme tuntia kerrallaan. Päiväkodissa olisi esim. 3 päivää viikossa osan päivää?
Kommentit (10)
minäkin valitsisin. Bonuksena se, että sieltä saat lapselle kavereita niiksi päiviksi kun teillä ei ole tekemistä, koska muutkin lapset ovat kotona hoidossa.
Meidän nelivuotiaamme on avoimen päiväkodin kerhossa kolmesti viikossa, ja se on tuon ikäiselle ihan riittävästi, kun lisäksi viikossa on harrastukset, kyläilyt ja kavereiden (juurikin niiden kerhokavereiden) näkeminen puistossa.
Mua hirvittää nämä molempia käyttävät lapset! Siis jokapäivälle menoa ja vielä kahdessa ryhmässä, molemmissa eri tavat. Sosiaalisia kontakteja aivan liikaa! Itse olin kotona, jotta lapset saisivat rauhallisen, turvallisen lapsuuden. Seurakunnan kerhossa kävivät kaksi kertaa viikossa, muuten puistoiltiin ja oltiin kotona. Se oli sopiva rytmi meille.
T: LTO
Mua hirvittää nämä molempia käyttävät lapset! Siis jokapäivälle menoa ja vielä kahdessa ryhmässä, molemmissa eri tavat. Sosiaalisia kontakteja aivan liikaa!
Jos äiti oikeasti kokee tarpeelliseksi viedä lapsen seurakunnan kerhoon, niin se on kyllä varsin suoraa palautetta päiväkodille siellä annettavan varhaiskasvatuksen tasosta! Samoin ovat kovin pienten lasten harrastukset, muskarit ja kuviskoulut. Nämä ovat sellaisia asioita, joita tehdään hyvässä päiväkodissa.
Edellä hyviä perusteluja ja seurakunnan kerho todella halpa. Meillä 5v käy 3xvkossa 3 tuntia kerrallaan nin koko syyskausi maksaa 80 euroa. Toki omat eväät pitää olla.
seurakunnan kerho ilman muuta, eivät ole sellaisia lasten säilytyspaikkoja kuin päiväkodit...
kerho.
Perustelu: kerhossa lapsi pääsee osaksi ryhmää paremmin kuin päiväkodissa, koska kerhossa kaikki ovat tuon 2 krt viikossa. Päiväkodissa putoaa helpommin kaveripiirien ulkopuolelle, koska olisi vain osan aikaa paikalla.
Missä ne sijaitsevat ja millaisina aikoina pitäisi hakea ja viedä. Jne. Yleisesti ottaen kerho on parempi, koska siellä kaikki lapset ovat saman ajan paikalla. Päiväkodissa useimmat ovat kokopäiväisiä ja silloin puolipäiväisellä, osaviikkoisella lapsella on riski jäädä vähän ulkopuoliseksi. Lisäksi päiväkodissa ei ehditä askarrella ym yhtä paljon kuin kerhossa.
Itse valitsin päiväkodin kolmena päivänä viikossa, koska olen ateisti eikä seurakunnan kerho näin ollen kiinnostanut vaihtoehtona. Ja muiden tahojen järjestämiä kerhoja täällä päin ei ole.
Jos kerran virikkeitä kaipaat, niin ehdottomasti kerho. Päiväkodeissakin toki annetaan varhaiskasvatusta, mutta virikkeitä ei anneta samana päivänä niin paljon. Yleensä seurakunnan kerhot sisältävät lauluja, yhteisleikkejä, liikuntaa, kädentaitoja jne jokaisella/tai melkein jokaisella kerhokerralla unohtamatta sitä vapaata leikkiä. Päiväkodissa aikaa menee ns. perushoitoon/hoivaan.
Kerhossa myös ryhmäkoko on pienempi.
Kerhossa on lapsia, jotka ehdottomasti haluavat tulla kerhoon. Kerhopäivät olivat ainakin meillä ja tuttavapiirissämme niitä parhaita päiviä. Päivähoidossa taas lapset ovat yleisimmin tyytyväisiä, jos heillä on hoidosta _vapaapäivä_. Tämä ei voi olla vaikuttamatta lapsiryhmään.
Kuten muutamat ovat jo mainineet, niin harvoin ja lyhyttä päivähoitoaikaa tekevä lapsi jää helposti pois leikeistä ym. kuvioista päiväkodissa. Kerhossa taas tilanne on ihan toinen.
Lapseni on molemmissa. päiväkodista saa ulkoilua ja äidille enemmän aikaa. kerhosta lapsi sitten taas saa virikkeitä. ulkoilu on lapselleni yhtä tärkeää ku virikkeet.