Hyviä vinkkejä kokolattiamattojen raikastamiseksi?
Joulusiivousta tässä mietiskelen ja kun en varsinaista ammattilaisten kokolattiamattojenpesua nyt tähän hätään aio hankkia, niin löytyisikö teiltä hyviä vinkkejä mattojen raikastamiseksi.
Eivät ole ihan älyttömän likaiset (meillä kun ei kuljeta ulkokengillä sisällä :-), mutta kaipaan sitä vasta siivotun kodin tuoksua, kun lattiat on vasta luututtu. (Onneksi sentää keittiössä on laatat.)
Sisko käski kokeilla kanelin tai vaniljasokerin imuroimista ensin imuriin, siitä kuulemma sitten leviää kiva tuoksu, kun imuroi. Kanelia kokeilin, mutta ei se minusta oikein tehonnut.
Löytyyköhän kaupoista aineita tähän tarkoitukseen? Onko kokemusta?
Kommentit (14)
Annetaan vaikuttaa yön yli ja imuroidaan aamulla pois. Käsittelyn pitäisi kuulemma poistaa pahat hajut. En ole kokeillut. Mutta Niinamari, sinähän voisit kokeilla perienglantilaista tapaa saada raikas tuoksu kotiin, osta pistorasiaan tökättävä ilmanraikastin ;).
Meidän talomme oli täynnä em. raikastimia muuttaessamme tänne sateiden saarelle, yäks!
Mutta joo, ruokasooda oli se josta olin itse kuullut, varmaan juuri täällä ollessani. Sitä juuri siskoltani yritin tiedustella, kun en ollut varma mikä taloustuote se oikein oli. Suomen vastaavassa siivousohjelmassa oli kuulemma tosiaan suositeltu vaniljasokeria tai kanelia (!)
Olen kuullut myös siitä, että pumpuliin ripautetaan hajuvettä ja imuroidaan se ensin pölypussiin. En ole kokeillut, mutta voin kuvitella, että sillä on samantyyppinen vaikutus kuin näillä ilman" raikastimilla" .
Mina olen ostanut semmoista kuin Drop in vac, Glade merkkista ja se vie imuroidessa sen tunkkaisen imurin hajun ( mattoja ei siis millaan raikasta ) mutta on kylla sitten niin tuju haju etta oksat pois:) naitakin on muutamaa eri tuoksua mutta jos on herkka hajuille/migreeni tulee helposti niin en suosittele on niin vahva.
Mama-Njogu
että kokolattiamatot alkavat tosissaan ottamaan päähän jossain vaiheessa niin suosittelen ehdottomasti höyrypesuria! Mä lainaan sellaista (muistaakseni Merlin-merkkistä) aina välillä anopilta, se on siis sellainen systeemi joka ulkonäöltään muistuttaa hiukan pölynimuria. Säiliöön laitetaan vettä, joka kuumenee, ja sitten höyryllä " imuroidaan" matot. Meillä ei ole kokolattiamattoja, mutta tämä höyrypesuri tekee ihmeitä isoille villamatoille joita täällä Norjassa harrastetaan tosi paljon ja joita ei juuri koskaan pestä ja jotka ovat hankalia ellei mahdottomia tampata ulkona.
Tämän pesurin mukana tulee froteisia riepuja, jotka kiinnitetään suulakkeeseen ja ne sitten imevät lian. Tämä pesuri tekee myös ihmeitä nuhjaiselle tekstiilisohvalle, verhoille, kylppärin kaakelinsamoille, altaanreunoille ym. joihin jää kaikenlaista pinttynyttä likaa. Eikä tarvita siis mitään pesuaineita tai kemikaaleja. Lisäksi kaikki matot ja tekstiilit kuivavat nopeasti puhdistuksen jälkeen, koska höyry on tosiaan kuumaa ja kuivaa nopeasti - vähän sama periaate siis kuin vaatteita höyrysilitysraudalla silitettäessä. Lisäksi höyrypesu käy aika nopeasti, ei mene juuri huolellista imurointia kauempaa. aikaaSuosittelen ehdottomasti.
Itse olen joskus hätätilassa kokeillut myöskin sellasta tuoksuvaa talkkia kokolattiamatoille. Toimi tuoksun suhteen hyvin, mutta en tiedä miten allergikot sitten siitä kärsivät.. Joku vaniljantuoksuinen talkki toimi ihan hyvin sellaisena raikastajana. Kai se ainakin mahdollista kuraa & kosteutta itseensä sitoo..?
Ruokasooda (bicarbonate of soda) poistaa hajun neutraloimalla sen, ei siis peita sita toisella " tuoksulla" . Itse olen joskus ripotellut roskiksen pohjalle jos sinne on sattunut jotain valumaan pussista ja toimii suht hyvin. Jos sen sijaan haluaa kivan tuoksun kotiin niin voinee varmaa kokeilla tuota kanelia. Viime jouluna naina kasityomarkkinoilla pienia pusseja, jotka oli taytetty muistaakseni ohralla ja eri mausteilla (kaneli, neilikka ?). Ne oli tarkoitus panna patterin paalle niin etta kun patteri lampenee niin tuoksu leviaa taloon. Hinta oli aika huikea, mutta ajattelin kokeilla tehda itse. Kesalla minulla oli pieni laventelikimppu hoitamassa asiaa.
Ilmanraikastimet ovat kylla vihoviimeisia, vaikkei allerginen olisikaan. Muistan kun muutama vuosi sitten ajelimme viikon verran vuokra-autolla ikkunat auki talvella, koska siella oli mukava ilmanraikastin. " Tuoksu" oli tosi pinttynyt ja vaikka itse heivasimme vekottimen heti takakonttiin ei se paljon auttanut :-(.
Siis kuivattua laventelia (?) ripottelet matolle, sen kun imuroi niin tuoksuu todella hyvalta. Toinen juttu mita olen kokeillut on just noi tuoksuvat pulverit, niilla paasee koiran hajuistakin eroon.
Lullaby80 joka inhoaa yli kaiken kokolattiamattoja
Jos asut vuokralla, etka voi repia mattoa, kannattaa kokeilla tuota hoyrypesuria, josta joku aikaisemmin mainitsi. Nuo shake-and-vac kemikaalit ovat kamalaa myrkkya.
mutta ei taida onnistua. Vuokralla ollaan ja vain ensi kesään saakka. Lyhyen oleskelumme aikana mukulat ovat saaneet täällä jo niin paljon " pahaa" aikaan, että en taida uskaltaa repiä mattoja irti, vaikka mieli miten tekisi. Onneksi isossa osassa asuntoa on myös laattalattiaa, joten kyllä tässä kestetään, vaikka pahaa välillä tekee. Taidan kokeilla tuota ruokasoodaa...
Muutimme juuri vanhasta vuokra-asunnosta uuteen paaasiassa noiden kokolattiamattojen vuoksi. Nykyisessa asunossamme on kulunut parkettilattia, mika on miljoona kertaa parempi kuin kokolattiamatto. 2-vuotiaalla pojallani on ruoka-allergioita ja atopiaa, joten han saattaa saada astmankin helposti ja sita pelkasimme.
Kun muutimme tuohon edelliseen asuntoon, landlord lupasi pesta matot meille mutta pesematta jai. Kavelimme kotona aina sisatossut jalassa. En halunnut paljaalla varpaalla koskeakkaan lattiaan vaan pidin tossuja aina sangyn laidalla ja tossuihin sujautin jalkani ensimmaiseksi aamulla.
2-vuotias kavi lapi pottaharjoittelunsa tuossa asunnossa. Minkas teet... Vahintaankin 10-litraa pikkupojan pissaa on imeytynyt mattoihin seuraavien asukkaiden iloksi. Hajussa kasvaa sanoo vanhakansa! Lomalta palattua aina nuuhkailin sisailmaa ja mietin, mita vieraat oikein ajattelee. (Tiedattehan, kuinka oman kodin " haistaa" jos on ollut pidemmalla lomalla??) Hengittelen silti mielummin 2-vuotiaan pissanhajuja kuin naita helkutin ilman- ja matonraikastimia. Jos nyt ihan arvovieraita sattui tulemaan, saatoin vahan laventelia suihkautella kriisipaikkoihin... Sen verran pystyin joustamaan... Kokolattiamatot pitaisi lailla kieltaa.
Minusta nuo shake and vac -jutut haisee vahintaan yhta kamalille kuin ilmanraikastimet, eivatkahan ne tavallaan tee mitaan sen kummempaa. Kumpikin siis vain tunkevat kotiin jotakin keinotekoista hajustetta. Itse saan sellaisesta paansaryn. Mina olen kayttanyt tuota ruokasoodaa silloin, kun on jokin haju pitanyt koettaa saada pois - esim. kissalla on mennyt vahan " yli" hiekkalaatikolla ja en ole pesulla saanut hajua pois. On toiminut ihan hyvin.
Vaan miten ihmeessa on ihmisen tarkoitus elaa kokolattiamatto kylpyhuoneessaan?! Miten sen saa pidettya kastumatta, miten saa kuivattua, miten saa pidettya homehtumatta?!
Me muutettiin hiljattain ja nykyisessa kodissa on sellainen siis kylpparissa. Missaan aiemmassa kodissa ei ole ollut, luojan kiitos. Kaytiin katsomassa tata asuntoa ja juttelemassa vuokranantajan kanssa tehtavista remonteista ja uudistuksista ennen vuokraa, ja sanottiin kylla toiveeksi, etta kun kerran ovat uusimassa kaikki lattiamateriaalit, voisi kylpyhuoneeseen laittaa jotakin muuta... Ei ilmeisesti sopinut. Vuokraisanta ilmoitti jarkyttyneena, kuin kunnia-asiana, etta kylla heilla on
aina
laitettu kaikkiin asuntoihin kokolattiamatot kaikkialle. No, onneksi ei ole keittiossa sentaan...
*Muutimme loppukesasta uuteen kotiin jaehdoton vaatimus oli etta ei MISSAAN kokolattiamattoja, nyt on lapikotaisin parkettia, jihuu!
*Meidan nyt vajaa 5v. tytolla on astma, alkoi 1,5-vuotiaana ja olen 99% varma etta sen aiheutti silloisen asuntomme matot!
*Me on aina vaadittu landlordeja pesemaan ne matot, jos unohtui ennen muuttoa niin vaatii vaan sitten nyt. Ei se ole paljon omistajan kukkarosta, ja siirtelevat viela huonekalutkin jne.
*Ja tuo nuuhkailu on niiiiin tuttua, hih! Mua ihan havetti entisessa talossa se haju. Ei siita paassyt eroon vaikka oltais pesty ne matot paivittain, ed.asukkailla oli ollut koira ja se talo haisi silta koiralta viela meidan 2v. asumisen jalkeenkin... Eniten masenti Suomesta tullessa kun avasi koti-oven ja loyhka tuli vastaan.
Peppis:
Muutimme juuri vanhasta vuokra-asunnosta uuteen paaasiassa noiden kokolattiamattojen vuoksi. Nykyisessa asunossamme on kulunut parkettilattia, mika on miljoona kertaa parempi kuin kokolattiamatto. 2-vuotiaalla pojallani on ruoka-allergioita ja atopiaa, joten han saattaa saada astmankin helposti ja sita pelkasimme.Kun muutimme tuohon edelliseen asuntoon, landlord lupasi pesta matot meille mutta pesematta jai. Kavelimme kotona aina sisatossut jalassa. En halunnut paljaalla varpaalla koskeakkaan lattiaan vaan pidin tossuja aina sangyn laidalla ja tossuihin sujautin jalkani ensimmaiseksi aamulla.
2-vuotias kavi lapi pottaharjoittelunsa tuossa asunnossa. Minkas teet... Vahintaankin 10-litraa pikkupojan pissaa on imeytynyt mattoihin seuraavien asukkaiden iloksi. Hajussa kasvaa sanoo vanhakansa! Lomalta palattua aina nuuhkailin sisailmaa ja mietin, mita vieraat oikein ajattelee. (Tiedattehan, kuinka oman kodin " haistaa" jos on ollut pidemmalla lomalla??) Hengittelen silti mielummin 2-vuotiaan pissanhajuja kuin naita helkutin ilman- ja matonraikastimia. Jos nyt ihan arvovieraita sattui tulemaan, saatoin vahan laventelia suihkautella kriisipaikkoihin... Sen verran pystyin joustamaan... Kokolattiamatot pitaisi lailla kieltaa.
*Muutimme loppukesasta uuteen kotiin jaehdoton vaatimus oli etta ei MISSAAN kokolattiamattoja, nyt on lapikotaisin parkettia, jihuu!
*Meidan nyt vajaa 5v. tytolla on astma, alkoi 1,5-vuotiaana ja olen 99% varma etta sen aiheutti silloisen asuntomme matot!
*Me on aina vaadittu landlordeja pesemaan ne matot, jos unohtui ennen muuttoa niin vaatii vaan sitten nyt. Ei se ole paljon omistajan kukkarosta, ja siirtelevat viela huonekalutkin jne.
*Ja tuo nuuhkailu on niiiiin tuttua, hih! Mua ihan havetti entisessa talossa se haju. Ei siita paassyt eroon vaikka oltais pesty ne matot paivittain, ed.asukkailla oli ollut koira ja se talo haisi silta koiralta viela meidan 2v. asumisen jalkeenkin... Eniten masenti Suomesta tullessa kun avasi koti-oven ja loyhka tuli vastaan.
niin kylla ne on aika God send tiettyihin paikkoihin.
Kuten vanhainkoteihin..... ;o)) Ei mene ihan heti taju kun niita on valilla siroteltu...
Voi muistaakseni laittaa sita joko imuripussiin, tai sitten sirotella matolle ja sitten imuroida se pois, ja leviaa tuoksu.
Ei kylla kauhean hyvaa varmaan hengitella, varsinkaan allergikkojen mutta matot ainakin raikastuu!
Olikohan nimeltaan Shake and Vac tms. Tuoksuja loytyy vaikka mita!
Terkuin taalta lahistolta... Ninski