Jaahas nyt se on oikein tutkittu: oppilaan luonne ja temperamentti vaikuttaa paljon arvosanoihin,
ei suinkaan taidot ja tuntiaktiivisuus. Miesopettajat arvioi kriittisesti tyttöjen tempperamnettia. Arkikokemuksen mukaan opet ei tykkää ujoista ja hiljaisista eikä toisaalta liian villeistä. Monesti kun av:llakin joku ihmettelee lapsensa numeroa toikassa, niin sanotaan että kyllä opet on ammattitaitoisia ja arvioi objektiivisesti jne. No nyt on oikein tutkittu, ettei näin ole.
Kommentit (25)
paremmat opettajat.Mutta kammo opeja kohtaan jäi.En voi sietää ja ymmärrän lapsiani todella hyvin jos mätkättävät opettajista.
Opettaja, jo vanhempi nainen vihasi äitiäni. Numerot minulla seiskaa ja kasia aina. Kun muutin vanhempana isompaan kouluun toiseen kuntaan, olinkin yhtäkkiä ysin ja kympin oppilas. Eihän sitä tietenkään kyläkoulussa kukaan kyseenalaistanut opettajan ammattitaitoa, koska häntä pelättiin, paitsi äitini. Itse olin ujo ja uskoin olevani heikko oppilas tietenkin, koska opettaja niin sanoi!
joilla kamala kouluangsti ja potevat sitä vielä aikuisiässäkin. Hyvä keino saada lapsesta samanlainen on toitottaa näitä omia vääriä käsityksiä kotona ja vääntää kaikki opettajan syyksi. Hoh hoijaa.
Uskokaa nyt vaan, ettei se oma piltti ole sen erityisempoi tapaus kuin muutkaan. Muistakaa myös, että jokaisella teillä on oikeus pyytää opettajalta perustelut numerolle, vai ettekö kestä kuulla totuutta... sehän hyvin usein on täysin eri kuin se lapsen versio.
sain yläasteella eräästä harvinaisesta vieraasta kielestä aina vitosia kokeesta ja silti opettaja antoi mulle seiskoja ja kaseja todistukseen. Ihan parhaita hänen tuntinsa oli, tarinat mielenkiintosia ja jutut hauskoja, en vain kieliopista ymmärtänyt mitään.
numero pitäisi antaa vain kokeiden perusteella. Muu arvostelu on epäreilua ja riippuu ihan pärstäkeroimesta.
sun kullannuppu feilaa kokeessa, sekin on epäreilua...
ainakin ala-asteella riehuin tunneilla oikein huolella.Seisoin nurkassa,kamala muisto jäi.Kaikkien luokkien ovet oli auki ja minä seisoin kahdensanvuotiaana letit päässä selkä luokkiin päin.Näin meillä Turussa Suikkilan koulu 1980-luvulla.Sitten vaihdoin koulua ja mun käytösnumero muuttui aina oli vain 10.Että näin Sain toki muista aineista myös kympin.