Nuukat ihmiset ovat ärsyttäviä ystävinä, samaa mieltä?
Kommentit (13)
Juurikin tuo hyötymistarkoitus, voi jumalaut, että jotkut ovat ahneita. Mä itse olen taas täysin leväperäinen, vaikkei rahaa niin hirveästi olekaan, en silti osaa olla nuuka.
Yksi esimerkki nuukan sukulaisen röyhkeydestä: Olimme menossa paikasta A paikkaan B, matkaa n.60km. Sukulaisperheessä on niin monta mukulaa etteivät mahdu yhteen autoon. Soittipa äiti sitten meille, että voimmeko tulla heidän kauttaan, koska heidän ei ole mitään järkeä lähteä kahdella autolla. Ajatus oli kyllä järkevä, mutta meidän kokoonpanosta johtuen lähdimme meidän perheestä kolmella autolla ja he yhdellä. Jep, tiedän, kuka oli se tyhmä.
En voi ymmärtää hyvätuloisia ihmisiä, jotka systemaattisesti maksatuttavat esim kahvejaan ja drinkkejään minimituloilla elävällä ystävällään (lompakko jäi kotiin, maksan ensi kerralla. Sitä ensi kertaa ei koskaan tule). Pistää vähän miettimään, että onko varaa lähteä ulos, kun etukäteen tietää joutuvansa maksumieheksi ja koko ilta menee omasta pussista, taas. Tiedän, pitäisi lakata miellyttämästä ja sanoa suoraan, että seuraavat 10 kertaa on kyllä sun vuoro maksaa. Se vaan on vaikeaa, ennemmin alan keksimään tekosyitä että en voi lähteä.
Mulla on yksi supernuuka kaveri. Olen heivannut sen loisimisen takia. Esim. olimme kaupungilla ostoksilla ja hän halusi erääseen kahvioon vessaan. Ajattelin ottaa samalla kahvin itselleni. Kaveri ensin totesi, ettei ikinä maksa 2,5 Euroa kupista kahvia, kunnes lisäsi, että "voinhan mä ottaa, jos sä tarjoat..." HALOO! Me ollaan kumpikin ihan hyvässä työssä, joten mitään sosiaaliapua ei ole tarpeen antaa. Kaupungilla oltiin vielä mun kyytillä ja minä maksoin parkitkin eli sitäkään en ollut velkaa.
Toisen kerran ostimme hodarit jostain ruokavaunusta ja ne halusi 0,5 Euroa vedestä isossa pahvimukissa. Totesin, että mä tarvin juomista, joten otan sen veden. Tämä päivitteli sitä, että kuinka kehdataan vedestä kiskoa rahaa ja hetken päästä iloisena huikkaili mun vedestä, kun tuli jano.
Nää on pieniä juttuja, mutta tökkii ihan oikeasti. Aina, aina se on toisen pussilla, lainailee jotain, pummii kyytiä jne. Marssii kylään ja kyselee, olisiko haalaria antaa lapselleen vaikka käytettynä. Sitten totesi, että tarvisi kosteussuojahaalarin. Teki mieli sanoa, että teillä on nettotulot siipan kanssa 5000 Euroa, joten herrasväki on hyvä ja ostaa kaupasta kuten muutkin. Mä en periaatteesta sille lahjoita enää mitään. Mielummin vien kirpparille ja saan sieltä hiukan rahaa. Hymyilin vaan, että "voi, kun just ehdin antaa pois", vaikka oikeasti haalareita löytyi kaapista odottamassa kirppismyyntiä. Loppujen lopuksi annoin nuo haalarit sukulaiselle ilmaiseksi. Ei se sukulainenkaan köyhä ole, mutta tarjoaa sentään kahvin ja pullan, kun kylässä käy eikä koko aikaa pummi jotain.
Vastenmielisiä tällaiset ystävät. Kohta katkaisen välit siihen pummi akkaan, joka kulkee keinuen ja ahmii toisten ruoat!
Vierailija kirjoitti:
En voi ymmärtää hyvätuloisia ihmisiä, jotka systemaattisesti maksatuttavat esim kahvejaan ja drinkkejään minimituloilla elävällä ystävällään (lompakko jäi kotiin, maksan ensi kerralla. Sitä ensi kertaa ei koskaan tule). Pistää vähän miettimään, että onko varaa lähteä ulos, kun etukäteen tietää joutuvansa maksumieheksi ja koko ilta menee omasta pussista, taas. Tiedän, pitäisi lakata miellyttämästä ja sanoa suoraan, että seuraavat 10 kertaa on kyllä sun vuoro maksaa. Se vaan on vaikeaa, ennemmin alan keksimään tekosyitä että en voi lähteä.
Ihmiselle voi sanoa heti suoraan, juuri ennen lähtöä, en maksa sun juomia.
Yhdelle naukujalle opiskeluaikana sanoin käy, anba sun koru pantiksi. Varakkaalta serkulta pyysin velkaa 3 kertaa ja sanoin seuraavaksi pyydän tämän summan sun äidiltäsi
Velkakirja on myös kätevä. Ota netistä pohja ja sano laitan tämän ulosottoon, jos et maksa
Tiedän tällaisen yrittäjä naisen, joka hyväksikäyttää ihmisiä, pummii kaiken mahdollisen, herkkuja, ruokaa, toisilta ilmaista työtä jne.
Yksi vanha kaveri on tällainen. Ei ole nuuka, sillä törsää kaikki rahansa turhuuksiin heti kun on saanut sitä ja elää loppukuun toisten siivellä. Tämä toistuu joka kk. Noutoruoka, tupakka, baarikäynnit, vaatteet ja joskus pyytää ihan käteistä lainaan.
Minä olen pihi, kun sellaiseksi minut on kasvatettu köyhässä perheessä eikä rahatilanne vieläkään mainio ole. Mutta ei tulisi mieleenikään pummia kavereilta. Mieluummin olen sitten ilman.
Ota käyttöön pieni taskussa kulkeva ruutuvihko ja kynä. Kirjoita ylös päivämäärä, velkasumma, paikka missä velkatuli ja mistä tuotteesta.
Kun taas menette kahvilaan sanot että sun vuoro maksaa olet jo ennestään velkaa minulle x euroa. Jo silloin kun pyytää sanot, että kiva sä maksat tällä kertaa. Varmistat, että hänellä on millä maksaa. Jos ei ole sanot, ei mennäkkään kahvilaan. Jos silti päädyt tilanteeseen missä hän maksattaa sinulla, sanot että tämä on nyt viimeinen kerta, kun maksat. Sen jälkeen kieltäydyt lähtemästä seuraksi.
Mulla on yksi tällainen kaveri. Oppinut mallin kotoaan. Hän ei myöskään ymmärrä vastavuoroisuutta ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Yksi vanha kaveri on tällainen. Ei ole nuuka, sillä törsää kaikki rahansa turhuuksiin heti kun on saanut sitä ja elää loppukuun toisten siivellä. Tämä toistuu joka kk. Noutoruoka, tupakka, baarikäynnit, vaatteet ja joskus pyytää ihan käteistä lainaan.
Laina on eriadia kuin ilmainen raha, jos et tajua, niin ajattelin kertoa. Et kai sinä vain ole mennyt yritykseltä(pankilta) pummimaan koskaan rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on yksi tällainen kaveri. Oppinut mallin kotoaan. Hän ei myöskään ymmärrä vastavuoroisuutta ollenkaan.
Nämä on usein itsekkäitä ja lokkeilevat toisten siivellä.
Minulla on ollut elämänvaihe, jossa oli rutiköyhä ja nyt keskituloisena kulutan huomattavasti vähemmän kuin ihmiset yleensä. En kaipaa materiaalisia asioita erityisesti, rahaa kertyy pankkitilille kun en halua mitään. Jonkun mielestä olen varmaan nuuka.
Minua ärsyttää, suututtaa ja nolottaa sellainen nuukuus, jossa yritetään jotenkin hyötyä muista. Noloa on myös nyyttärit aikuisilla tai jos joku alkaa vaikka kahvilassa kovaan ääneen puimaan hintoja. Tapasin kaverin miehineen kaupassa, heillä oli riita menossa julkisella paikalla kun mies kielsi neljä euroa maksavan elintarvikkeen oston. Työssäkäyviä keskituloisia ovat. Menin ihan lukkoon ja lähes pakenin paikalta häpeissäni.