Löytyykö täältä ketään, joiden lapset EIVÄT käytä tietokonetta?
Lapset ovat nyt 3, 6 ja 8 v., emmekä ole vielä edes keskustelleet aiheesta, eivätkä lapset ole edes vaatineet pääsyä koneelle.
Lapset ovat liikunnallisia, tasapainoisia ja heillä on paljon kavereita, joten en ole lähtenyt myöskään tuputtamaan heille tietokonepelejä tms.
Kommentit (31)
6v:llä on vanha läppäri huoneessaan ja siitä pääsee pariin peliin. Nettiin emme unelmoisikaan antaa pääsyä eikä häntä kovasti tuo kone edes kiinnosta. Ei ole avannut pariin kuukauteen. En tiedä, miksi jotain järisyttävää ja loppuelämään vaikuttavaa tapahtuisi,vaikka 8v ei osaisikaan käyttää nettiä. Koulussa oppii ja toisaalta iän tullen myös käyttämiseen tulee vastuullisuutta. Olen itse ainakin ajatellut, ettei alle kouluikäisen tarvitse osata mitään muuta kuin ehkä vähän hiiren käyttöä ja avata ja sulkea kone. Koululaisen voi opastaa sitten hakemaan tietoa mutta en usko, että mitään kamalaa tapahtuu, vaikka ei osaisikaan koulun suosittelemia nettipelejä pelata Ei se 8v osaa medialukutaitoa yhtään sen paremmin kuin sellainen, joka ei ole koskaan konetta käyttänyt. Medialukutaito ei ole sama kuin sähköisen viestimen käyttö. Se tarkoittaa niiden antamaan tietoon kriittisesti suhtautumista ja pohtimista, ja sitä ei 8v osaa pelaamalla nettipelejä. En siis vastusta sitä, että lapsi käyttää tietokonetta mutta en näe siinä mitään lisäarvoakaan. VAsta kun lapsi tarvitsee nettiä tiedon hakemiseen, voidaan alkaa puhua medialukutaidosta ja sen harjoittelusta. Nykyisillä yläasteikäisillä ei ainakaan ole medialukutaitoa edes sen vertaa, mitä aikanaan minulla samanikäisenä.
Kuka puhui nettipeleistä? Puhuttiin tietokoneen käytöstä. Meillä lapset esimerkiksi siirtävät ja modaavat valokuvia, etsivät tietoa, tekevät omia videoita, katselevat muiden videoita, ovat Opitissa. Oppivat samalla viruspäivitykset, miten ladataan muita päivityksiä, mitkä ovat luotettavia sivustoja jne.
noita 3,6 ja 8 vuotiaina. Tuon ikäiset eivät tee siellä käytännössä mitään eikä heitä juuri voi edes opettaa.
Lapset ovat nyt 9-ja 11-vuotiaita ja ovat käyttäneet tietokonetta vanhempien ja isompien sisarusten opastuksella yli viisi vuotta. Juuri tekivät synttärivideon isosiskolle ja laitoin sen youtubeen. Sitä ennen toinen harjoitteli kertolaskuja koetta varten.
Blogaava poikani (9 v.) harrastaa 3 X viikossa jalkapalloa, soittaa 2 X viikossa kitaraa ja on jo nyt suvereeni tiedon valtateillä.
Nyt on tulossa ensimmäinen musavideo, jonka käsikirjoittavat, kuvaavat, äänittävät ja leikkaavat itse.
Viikonloput menee kavereiden kanssa ulkona ja pallokentällä tai soittaessa kitaraa ja luodessa hyviä juttuja kavereiden kanssa koneella. Lapsilukot on ja tietokoneaika on rajoitettua. Muuten olisi yötkin koneella...
Niin meille meidän MUMMO osti pelin tietokoneelle, jossa harjoiteltiin englannin kielen taitoa - lisäksi peli oli hauska ja sisareni pelasi sitä avustuksellamme jo 6 vuotiaana. En siis näe mitään pahaa siinä, jos lapset viettävät aikaa tietokoneella, tietenkin rajoitetusti.
Meillä on ikää tällä hetkellä 21,17 ja 14 vuotta.
6v:llä on vanha läppäri huoneessaan ja siitä pääsee pariin peliin. Nettiin emme unelmoisikaan antaa pääsyä eikä häntä kovasti tuo kone edes kiinnosta. Ei ole avannut pariin kuukauteen. En tiedä, miksi jotain järisyttävää ja loppuelämään vaikuttavaa tapahtuisi,vaikka 8v ei osaisikaan käyttää nettiä. Koulussa oppii ja toisaalta iän tullen myös käyttämiseen tulee vastuullisuutta. Olen itse ainakin ajatellut, ettei alle kouluikäisen tarvitse osata mitään muuta kuin ehkä vähän hiiren käyttöä ja avata ja sulkea kone. Koululaisen voi opastaa sitten hakemaan tietoa mutta en usko, että mitään kamalaa tapahtuu, vaikka ei osaisikaan koulun suosittelemia nettipelejä pelata Ei se 8v osaa medialukutaitoa yhtään sen paremmin kuin sellainen, joka ei ole koskaan konetta käyttänyt. Medialukutaito ei ole sama kuin sähköisen viestimen käyttö. Se tarkoittaa niiden antamaan tietoon kriittisesti suhtautumista ja pohtimista, ja sitä ei 8v osaa pelaamalla nettipelejä. En siis vastusta sitä, että lapsi käyttää tietokonetta mutta en näe siinä mitään lisäarvoakaan. VAsta kun lapsi tarvitsee nettiä tiedon hakemiseen, voidaan alkaa puhua medialukutaidosta ja sen harjoittelusta. Nykyisillä yläasteikäisillä ei ainakaan ole medialukutaitoa edes sen vertaa, mitä aikanaan minulla samanikäisenä.
Kuka puhui nettipeleistä? Puhuttiin tietokoneen käytöstä. Meillä lapset esimerkiksi siirtävät ja modaavat valokuvia, etsivät tietoa, tekevät omia videoita, katselevat muiden videoita, ovat Opitissa. Oppivat samalla viruspäivitykset, miten ladataan muita päivityksiä, mitkä ovat luotettavia sivustoja jne.
noita 3,6 ja 8 vuotiaina. Tuon ikäiset eivät tee siellä käytännössä mitään eikä heitä juuri voi edes opettaa.
Lapset ovat nyt 9-ja 11-vuotiaita ja ovat käyttäneet tietokonetta vanhempien ja isompien sisarusten opastuksella yli viisi vuotta. Juuri tekivät synttärivideon isosiskolle ja laitoin sen youtubeen. Sitä ennen toinen harjoitteli kertolaskuja koetta varten.
Niin heidän opastuksellaan. Olen itse ollut tietokonealalla koko ikäni. Minulla on myös lapset jotka ovat "tehneet" kaikenlaista tietokoneilla pienestä pitäen.
Mutta tosiasia on että 8 vuotias ei tee sillä juuri mitään. Saati nuorempi. Harva osaa edes itse luoda tiliä mihinkään nettisivustoon.
Muista myös että 8 ja 11 vuotiailla on huima ero. 11 vuotias pystyy jo tekemään monia asioita itsenäisesti.
Mitä tarkoitat videon tekemisellä? Onko se kuvattu kameralla?
En ole se jolta kysyt, mutta meillä musabloggaaja ainakin osaa ottaa älypuhelimellaan videota ja siirtää sen äänineen koneelle ja leikata siitä musavideon.
Se loi oman blogitilinsäkin 8 (kahdeksan) vuoden iässä.
Mitäpä se 8-vuotias osaisikaan tehdä sillä koneella? Eipä varmaan mitään...
mutta mun 7 ja 9 vuotiaat ei ole koskaan tietokoneella. Ei niitä kiinnosta. Älypuhelimia käyttävät ihan sujuvasti pelaamiseen. 9v ei ole tarvinnut koulutehtäviin vielä kertaakaan tietokonetta. En edes tiedä ovatko koulussa opiskelleet tietsikoiden kanssa. Eiköhän nuo vielä elämässään pärjää. Kumpikaan ei ole musikaalisnen.
käsittelevät kuvia, pelaavat, tekevät musaa (todella huonoa), tekevät grafiikkaa ja lataavat youtubeen kissavideoita. Kaikki esitelmät kirjoitetaan wikipediasta, mikä on aika helppoa. Haluaisivat kovasti twitteriin, pinterestiin ja facebookkiin, mutta en ole vielä päästänyt.
Se on niiden harrastus.
Miljoonansa aika nuorena, joten todellakin tuen lasten tietokoneen käyttöä!
T. Miesinssi
Meillä pelataan silloin tällöin, mutta luettuani tätä ketjua, ehkä on syytänopettaa lisää...
Siinäkin oppii sitä näppäryyttä tietokoneen kanssa ja esimerkiksi yhteisöpelit ovat ensimmäinen kanava opetella sosiaalisen median käyttöä. Pelaamisessa on vielä sellainen etu, että monet "junttipojat" on tosi hyviä englannissa nykyään, koska oppivat peleistä sanastoa. Tästähän oli tehty tutkimus, kuinka pojat on menneet englannissa ohi tytöistä tietokoneiden takia.
Ei se tarkoita sitä, että lapsi on 10 h/vrk koneella, jos antaa konetta käyttää. Rajansa sillekin pitää olla, mutta vanhempien vastuulla on antaa lapsen myös käyttää konetta. Mitä pahaa tietokoneessa sitten on? Esimerkiksi itse olen pelannutkin pelejä lapsena paljon (80-luvulla ja siitä eteenpäin) ja veli pelasi liiaksikin. Kumpikin ollaan paljon kätevämpiä koneiden kanssa kuin ikätoverimme samasta sukupuolesta ja kummallakin akateeminen tutkinto tietokonealalta.
tietokoneenkäyttöä, medialukutaitoa, tiedonhaku, -analysointi ja -jakamistaitoja ovat niitä tulevaisuuden pullamössöjä.