Koiran kynsien leikkaaminen pelottaa, muita?
Muuten koirat on ihania ja eipä tässä muuta, mutta en vaan saa noita kynsiä leikattua. Pelottaa että nirhaan hermoon ja kynnet verille, pienellä vieläpä kokomustat kynnet. Onko muilla vastaavaa ongelmaa, ja jos niin miten ootte asian ratkaisseet?
Kommentit (10)
ja nimenomaan tuo että ihan pienen pieni määrä kerrallaan pois. Ja jos koiralla alkaa mennä hermot, niin sitten jatkaa toisena päivänä. Vaikka aluksi ei saisikaan lyhennettyä kynsiä tarpeeksi, niin leikkaaminen helpottuu kun koira tottuu siihen ja vähitellen ne saa lyhennettyä.
mulla sujuu koirien hoito muuten, paitsi se kynsien leikkuu. Isompi koira tuli mulle aikuisena eikä oo siihen tottunut, pikkuiselle opetellaan. Työkaveri taasen sanoi, että kun kynsiä alkaa leikkaamaan, niin se työ on tehtävä samalla loppuun ettei koira luule että se voi rimpuilemalla päästä tehtävästä irti. Miten siis teen, vai pitääkö tässä ruveta kerran kuussa käymään eläinlääkärillä tuon takia? Jos tuntisin jonkun, joka osais leikata niin olisin valmis maksamaan siitä.
T Ap
Mä pelkään kans et leikkaan liian lyhyeksi. Onko siihen joku syy miksi pitää leikata vähän kerrallaan? Ja mistä tietää milloin lopettaa?
Yleensä etutassuista joutuu muutenki leikkaamaan useammin, ellei koira ole ulkona ja kaiva paljon, niin "treenaa" niitä useammin. Takatassuista pysyy kynnet monesti lyhyenä melkein pelkästään lenkkeilyllä.
Tutkipa niitä kynsiä, niiden rakennetta ja muotoa, kyllä sen leikkuukohdan näkee. Kynsi ei ole tasaista lakunauhaa, vaan kynnen alapinnasta näkee mihin asti on elävää ainesta.
Tutki myös anturoita, anturoidenkin muoto antaa osviittaa mihin linjaan kynnet tulee leikata!
Rohkeasti vain, kyllä se onnistuu!
Terävät leikkurit paras. Itsekin leikkaan pieniä määriä kerrallaan varmuuden vuoksi. Minä tykkään leikata kynnen sivustapäin, siitä on minulle helpompi hahmottaa paljonko leikataan (se kapenenva kärjen koukkuosuus). Mies taas leikkaa pikkukoiramme niin että koira on selällään sylissä. Isommilla koirilla pakko olla kyljellään.
Meillä yksi koira aristaa aina erityisesti etutassujen kanssa. Vaikka kiskoisi jalkojaan, niin pidetään kiinni. Komennetaan ja leikataan. Toisaalta taas kehutaan kun homma toimii ja saa nameja. Joskus toinen silittelee ja rauhoittelee koiraa samalla, niin huomio kiinnittyy muuhun. Mutta aina leikataan ja silloin me määräämme, hommaa ei lopeteta kesken. Ei tuo tule varmaan ikinä kynsien leikkuuta rakastamaan, mutta hyvin sen sietää. Muilla koirillamme ei ole ikinä ollut mitään ongelmaa. Tällä yhdellä ilmeisesti leikkureiden ääni vaivaa (ja tylsät leikkurit aikanaan ainakin)...
Joskus ollaan miehen kanssa hoidettu yhden kaverin kahden riiviökääpiökoiran kynsien leikkuu. Ne huusivat, sihisivät, sätkivät ja olivat melko pitelemättömiä. Muutenkin koirilla taisi olla henkinen yliote siinä perheessä käytöksestä päätelleen. Kynsien leikkuu toimi kun toinen piti koiraa hanskat kädessä kiinni (kunnon ote, niin että ei päässyt puremaan sitä joka leikkaa) ja toinen piti tassusta ja leikkasi kynnen kerrallaan aina hengähtäen välissä. Homma tuli hoidettua. Luulen että jos näiden koirien kanssa olisi muutenkin johtajuus ollut kunnossa ja kynnet olisi leikattu säännöllisesti vaikka tuollakin menetelmällä, niin ajan myötä homma olisi helpottunut.
Toisaalta olemme kyllä myös leikanneet joiltakin koiriltamme hermoon ja koira on vinkaissut, mutta ei ole saanut hirveätä sätkyä. Verta kyllä tulee, mutta on saatu tupolla painamalla tyrehdytettyä. Menee kuitenkin suht nopeasti ohi. Mutta enemmän se taitaa omiin hermoihin ottaa kuin koiran:)
Inhoaa kynsien leikkaamista, kiemurtelee koko operaation ajan, vaikka saisi samalla ämpärikaupalla namia.. Homma hoituu siten, että minä pidän kiinni ja laitan herkkua suuhun, ja mies napsii kynsiä minkä ehtii. Välillä tulee verta, kun kaveri venkoilee, mutta eipä tuo ole siihen kuollut..
Harkinnassa on delegoida operaatio trimmaajalle, mutta kestäähän tuon nyt kotonakin tehdä. Jos olisi hoitola naapurissa, emme varmaan leikkaisi itse :D
Ei ole mun syytä,että sulla on lapsia.
Muakin pelottaa se😔 voiko joku auttaa mua?
Ei ole elokuun jälkeen leikattu, ei tosin edes anna leikata.
leikkaan aina ihan puoli milliä kerrallaan, viistosti kärkeä kohden. Jos leikkaa verisuoneen, niin kaliumpermanganaattia kostutetulla pumpulipuikolla kynteen, tukkii vuodon hetkessä. Ainetta saa apteekista. Kuulemma lapiskynä ajaa saman asian, en ole kokeillut. Oma koirani on pieni, otan sen syliin selälleen kun leikkaan kynnet. Tassuja ei saa puristaa kovaa, koira vetää refleksinä tassun pois jos ottaa liian kovaa kiinni. Ole rauhallinen ja anna herkkupala koiralle operaation jälkeen. Oma koirani on ihan rentona, melkein nukkuu kun leikkaan sen kynnet.