Okei, mun aivot eivät taivu Kelan kiemuroihin.
Tunnustan: Olen tyhmä, kivittäkää pois.
Ihmettelin, kun kotihoidontuki on pidätetty lisäprosentilla. Kysyin Kelasta asiaa ja selitys: Koska minulle ei ole myönnetty hoitolisää, on oletettu (virkailijan käyttämä sana), että minulla on lisätuloja.
En hakenut hoitolisää, koska katsoin että miehen tulojen takia tuloraja ylittyy. Joten Kela ei ole voinut evätä mitään, mitä ei ole edes haettu. Missään vaiheessa ei ole Kelan taholta pyydetty muutosverokorttia kotihoidontuen ennakonpidätykseen paitsi siinä tapauksessa että minulla on muita palkka- tai lisätuloja, joita minulla ei siis ole. Joten en toimittanut muutosverokorttia, koska muita tuloja kotihoidontuen lisäksi ei ole.
Mutta Kelapa oletti, että niitä on, koska minulle ei ollut myönnetty hoitolisää, jota en siis ollut edes hakenut.
Mä olen siis niin tyhmä Kelan kuviohin.
Kommentit (8)
ehkä syyskuussa et saanut sen vuoksi, että omavastuuaika osui juuri siihen?
Jos on työttömänä ja saa ansiosidonnaista, se kht vähennetään ansiosidonnaisesta.
... Haluaisin itse töihin KElaan, jos sitten oppisi ajattelemaan niinkuin he =)
Haloo! Eduskunta säätää nämä tyhmät lait. Eli parempi kun pyrit kansanedustajaksi, niin eiköhän selviä, kuka Kelan toimintaa määrää.
ehkä syyskuussa et saanut sen vuoksi, että omavastuuaika osui juuri siihen?
Jos on työttömänä ja saa ansiosidonnaista, se kht vähennetään ansiosidonnaisesta.
Kelan perustelu oli nimenomaan se että koska syyskuulle on maksettu opintotukea, ei voi myöntää sairaspäivärahaa. Ja se omavastuuaika ei ole kuukauden.
TIedän että jos on työttömänä plaaplaa, mutta kun ilmoittaa että on töissä elo- ja syyskuun, ettei tarvitse työttömyysrahaa (ei saa ansiosidonnaista muuten), niin maksavat kuitenkin parista hassusta päivästä, etteivät voi sitten myöntää kotihoidontukea.
Se logiikka siellä on jotain käsittämätöntä!
Verottjakin on tänä päivänä notkea kuin pajunvitsa jos Kelaan vertaa!!
Ei se noin mene, että kotihoidontukea ei myönnetä jos on työttömänä.
Kun se myönnetään, niin se summa vähennetään päivärahasta. Vai onko kyse jostakin kela:n maksamasta eikä kassan päivärahasta?
Se syyskuun opinto- ja sairauspäiväraha on sellainen, josta voisi tehdä kantelun vaikka eduskunnan oikeuasiamiehelle siitä syystä, että ei ihmistä voi jättää virheellisen päätöksen vuoksi vaille asiaankuuluvaa sosiaaliturvaa.
Opintotukihan maksetaan etukäteen, eikä silloin voi tietää aina etukäteen, että onkin kuukauden sairaana eikä voi saada opintopisteitä.
Ei se noin mene, että kotihoidontukea ei myönnetä jos on työttömänä.
Kun se myönnetään, niin se summa vähennetään päivärahasta. Vai onko kyse jostakin kela:n maksamasta eikä kassan päivärahasta?
Se syyskuun opinto- ja sairauspäiväraha on sellainen, josta voisi tehdä kantelun vaikka eduskunnan oikeuasiamiehelle siitä syystä, että ei ihmistä voi jättää virheellisen päätöksen vuoksi vaille asiaankuuluvaa sosiaaliturvaa.
Opintotukihan maksetaan etukäteen, eikä silloin voi tietää aina etukäteen, että onkin kuukauden sairaana eikä voi saada opintopisteitä.
Mies saa Kelan päivärahaa, millä nimellä nyt meneekään, työmarkkinatuki/työttömyyspäiväraha mikälie.
Just äskenhän Kelalta tuli meille päätös, että kotihoidontukea ei makseta elo- eikä syyskuulta kosoka on pariltä päivältä maksettu Kelan etuuksia.
Ei nyt vuosia jälkeenpäin auta mitään kannella, silloin kun sairastuin en jaksanut, sain tapella Kelan kanssa muutenkin ihan tarpeeksi.
Sossu maksoi sitten minulle syyskuun rahat.
Odotin ennakonpidätyksen olevan 20, kun Kela käytti mun lisäprosenttia 37.
ap
Sosiaalitukien veroprosentti on ansiotuloja korkeampi
Aikoinani lopetin opiskelut koska sairastuin.
Minulle oli maksettu syyskuun opintotuki, joka sitten perittiin takaisin koska ei ollut syyskuussa tarpeeksi opiskelupäiviä.
Minulle ei kuitenkaan sitten myönnetty sairaspäivärahaa syyskuulta, koska olin saanut opintotuen... mutta senhän ne peri takaisin...
Sossukin yritti silloin selvittää asiaa Kelan kanssa että kyllähän minulle nyt pitää syyskuusta jompaakumpaa sitten maksaa, mutta ei.
Nyt emme tietysti saa kotihoidontukea kun mies on työttömänä kotona lapsen kanssa. Työttömyyspäiväraha isompi kuin kht, siksi näin. EIkä "plekoa" että mies joutuisi mihinkään, suoraan sanottu että eivät he voi lähettää mihinkään kursseille yms, liian korkeasti koulutettu.
No, elukuun ja syyskuun hän teki sitten vähän töitä, niin ei saanut tietty työttömyysrahaa.
Haettiin sitten kotihoidentukea niistä kahdesta kuukaudesta.
EI saatu kummastakaan, koska miehelle oli maksett tyyliin pari päivää elokuussa ja pari päivää syyskuussa työttömyysetuja kuitenkin...
HUoh.
Haluaisin itse töihin KElaan, jos sitten oppisi ajattelemaan niinkuin he =)