Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isoveli ärsyttää, pikkuveli rikkoo tavaroita, miten rangaista?

Vierailija
07.11.2012 |

Kyse ei ole ihan pikkulapsista: isopi on 14 v. ja pienempi 10 v. mutta riidat on välillä 4-vuotiaiden tasoa. Yleensä kuvio menee niin, että isompi ärsyttää, puhuu ivallisesti, vastaa alentuvasti, seisoo tiellä, tuuppaa ohimennessään. Nuorempi, jolla on aina ollut vaikueuksia itsehillinnässä, hermostuu lopulta. Seuraa huutoa, josta seuraa nuoremman täydellinen hermostuminen. Aika usein hän sitten heittää jotakin ravoissaan, ja välillä käteen osuu myös jotain hajoavaa. Tänään meni kännykkä.

Ongelma on miten ja ketä rangaista. Tietysti puhutellaan molemmat ja annetaan pelikieloa yms. mutta ansaitseeko pikkuveli ankaramman rangaistuksen koska rikkoi jotakin arvokasta? Vai onko syypää varsinaisesti isoveli, joka tekee tuota ärsyystä aivan tahallaan, päivä tosiensa jälkeen, vaikka siitä on puhuttu aiemminkin? Ja pitäisikö häntä rangaista siksi kovemmin, mikä toisaalta aiheuttaa teini-ikäisessä luultavasti vain lisäkapinointia. Vai toteanko vain että molemmat syypäitä, sama rangaistus ja kieltäydyn kuuntelemasta selityksiä?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan olla näiden juttujen isoveli :D

Meillä vain käy niin että en ärsytä tahallani pikkuveljeä, vaan suuttuu jostain mitättömästä asiasta ja alkaa raivoamaan... ja sitten vanhemmat luulevat että ärsytin ja ottavat puhutteluun... selittäminen ei auta.

Tästä olen melko vihainenpikkuveljelleni jolla ei ole itsehillintää lainkaan.

Pikkuveli 13 ja minä 14 v.

Vierailija
2/7 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2013 klo 14:32"]

Taidan olla näiden juttujen isoveli :D

Meillä vain käy niin että en ärsytä tahallani pikkuveljeä, vaan suuttuu jostain mitättömästä asiasta ja alkaa raivoamaan... ja sitten vanhemmat luulevat että ärsytin ja ottavat puhutteluun... selittäminen ei auta.

Tästä olen melko vihainenpikkuveljelleni jolla ei ole itsehillintää lainkaan.

Pikkuveli 13 ja minä 14 v.

[/quote]

Otappa ja kirjoita vanhemmillesi asia kuten tässä kerroit. Voit vaikka kertoa jonkun viimeaikoina sattuneen tapauksen esimerkkinä miten tilanne sinun mielestäsi meni.

Vanhemmat uskovat sinua paremmin kun kerrot asian rauhallisena hetkenä etkä silloin kun tilanne on päällä. Ja kysy vanhemmilta miten tilanne voitaisiin korjata.

Tsemppiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tässä on suurempi ongelma pikkuveli jolla ei ole itsehillintää. Älä vaan ala tukemaan tuollaista käytöstä vaan opeta hänelle parempia tapoja laittaa kampoihin ärsyttävälle isoveljelleen. Pikkuveli tulee vielä elämässään huomaamaan, että on olemassa paljon ärsyttävämpiäkin ihmisiä kuin isoveli ja niitä erimielisyyksiä ei äiti tule ratkomaan.

Isoveli varmaan kerjää huomiota käytöksellään. En tiedä miten siihen pitäisi reagoida. Itse yleensä määrään kotitöitä tai autotallin siivouksen, haravoimista tai muuta että saa tuntea itsensä tarpeelliseksi.

Vierailija
4/7 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempia tuossa pitäisi rangaista!

Jos meno todella on tuollaista, että isompi saa ärsyttää pienempää niin pitkään, että tällä palaa pinna, niin ainoat syylliset ovat vanhemmat, jotka eivät puutu tilanteeseen heti, kun isoveli tönii, seisoo edessä jne. Jos lapset käyttäytyvät kuin 4v ikäiset, pitäisi vanhempien kohdella heitä kuin 4v ikäisiä eli lopettaa kieltely ja komentelu ja puuttua tilanteeseen teoilla.

Jos isoveli on pienemmän tiellä, mennään paikalle ja siirretään isoveli sivuun samalla todeten, että kulkureittejä ei tukita. Vaikuttaa naurettavalta, mutta jos 14v ei tiedä, miten maailmassa ollaan, niin sitten se pitää hänelle opettaa. Sama ivallisen puheen jne. kanssa. Siihen puututaan heti eikä vasta sitten, kun täysi rähinä alkaa.

Maailma on täynnä ärsyttäviä ihmisiä, mutta ap:n perheessä isoveli on huomannut, että siihen ei puutu kukaan, joten sillä on kiva osoittaa valtaansa.

Vierailija
5/7 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

isomman rangaistus. Tuon ikäisen pitäisi tietää jo paremmin. Saavutettuja etuja (vapaudet, tietokone, puhelin, harrastukset) karsitaan aina vaan enemmän ja enemmän jos käytös ei parane. Toisaalta kannattaa myös varmistaa, että nuorempi osaa antaa isoveljelleen tilaa eikä koko ajan tuppaa seuraan.

Pienempi joutuu korvaamaan rikkomansa, esim. jos rikkoi sinun kännykkäsi, joutuu antamaan omansa sen tilalle (ostat uuden esim. kuukauden kuluttua). Jos rikkoi omansa, joutuu pärjäämään ilman pari päivää ja joutuu "maksamaan" sen esim. tekemällä koko lauantain kotitöitä.

Pienemmälle voisi harkita jotain itsehillintäharjoituksia, tuo voi myöhemmin elämässä olla aika huono juttu, jos ei itseään hillitse.

Vierailija
6/7 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

toista ei voi syyttää toisen tekemisistä. Siis isoveli ei ole syyllinen siihen, että pikkuveli rikkoo tavaroita. Kumpikin valitsee itse, miten käyttäytyy, eikä toisen tyhmyydellä voi perustella omaa typerää käytöstään. Riitaan kumpikin on yhtä syypää, yksin ei synny riitaa. Jos rankaiset riitelystä, kumpikin ansaitsee saman rangaistuksen.

Tavaroiden rikkomista ei meillä hyväksytä, ja jos tahallaan rikkoo jotakin, se on tavalla tai toisella kustannettava, yleensä jollakin työllä.

Sitten tuosta toisen pilkkaamisesta ja ärsyttämisestä meillä on puhuttu silloin, kun riita ei ole päällä. Selitetty ja laitettu miettimään, saako sillä tavalla toiselle puhua. Sitten toisaalta on kehotettu miettimään, kannattaako antaa sen toisen ärsyttämisen vaikuttaa. Joskus olen antanut neuvoksi, että kaikkein eniten ärsytät takaisin sillä, ettet välitä ollenkaan siitä, mitä se toinen sanoo.

Eihän sisarusten välistä riitelyä voi koskaan kokonaan ehkäistä, eikä minusta tarvitsekaan. Koetetaan vain ohjailla sitä sellaiseen suuntaan, että saavat itse selvitettyä välinsä, eikä se mene niin pitkälle, että vanhempien pitää siihen puuttua.

Näin siis meillä, jossakin muualla toimitaan varmasti toisin. Meillä lapset 13 ja 15.

On muuten huvittavaa, miten 15-vuotias fiksun tuntuinen nuori miehenalku taantuu sisarensa seurassa 4-vuotiaan tasolle...

Vierailija
7/7 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

isoveli on syypää, koska on aloittanut homman. Isoveli ei tietysti ole syypää siihen, että pienempi rikkoo tavaroita. Pikkuveli on siis syyllinen kännykän rikkoutumiseen ja isoveli on syyllistynyt kiusaamiseen. Minä rankaisisin isompaa kiusaamisesta ja pienempää tukisin itsehillinnässä. Sellainen jatkuva nälviminen ja edessä seisominen on muuten aika ärsyttävää, oikeasti ja aikansa kun jatkuisi niin luulen, että monella aikuisella alkaisi lennellä vähän muutkin asiat kuin kännykät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kuusi