miksi köyhät/vähä varaiset ihmiset on lihavia?
esim. ava:n erilaiset äidit ohjelmasta.
Syökö ne vaan niin ravinne köyhää ruokaa että lihovat?
Kommentit (38)
ruoka ON halvempaa kuin terveellinen. Ravitsemusterapeutit käskevät syödä vähärasvaista lihaa, vähärasvaista kalaa, vähärasvaisia leikkeleitä, vähärasvaista juustoa, täysjyväviljaa, täysjyväpastaa jne.
Menkääpä kauppaan tekemään hintavertailua: vähärasvaiset tuotteet ovat paljon kalliimpia kuin rasvaiset ja täysjyvätuotteet kalliimpia kuin vastaavat tavalliset. Juu, kasviksia saa halvalla, mutta kun en ole kasvissyöjä. Lisukkeena ne ovat hyviä, mutta kyllä tarvitaan muutakin.
Ja esim. 10kpl lihapiirakoita maksaa jotain 2,50€ ja se riittää ateriaksi koko perheelle. Keksikääpä jokin terveellinen vaihtoehto (muu kuin puuro), joka maksaa yhtä vähän ja jolla saa ruokittua 5h.
Esim. tarjouksesta jauhelihapaketti (1,90€), pari perunaa (0,30€) ja pussi pakastevihanneksia (0,30€) + liemikuutio tai kaksi ja pari pippuria (0,10€?). 2,60€ siinä. Kaveriksi kaapista näkkäriä, toki ilmankin pärjää.
Esim. tarjouksesta jauhelihapaketti (1,90€), pari perunaa (0,30€) ja pussi pakastevihanneksia (0,30€) + liemikuutio tai kaksi ja pari pippuria (0,10€?). 2,60€ siinä. Kaveriksi kaapista näkkäriä, toki ilmankin pärjää.
Jäikö huomaamatta, että piti ruokkia 5h? (Lapset ovat 12v-16v)
ruoka ON halvempaa kuin terveellinen. Ravitsemusterapeutit käskevät syödä vähärasvaista lihaa, vähärasvaista kalaa, vähärasvaisia leikkeleitä, vähärasvaista juustoa, täysjyväviljaa, täysjyväpastaa jne.
Menkääpä kauppaan tekemään hintavertailua: vähärasvaiset tuotteet ovat paljon kalliimpia kuin rasvaiset ja täysjyvätuotteet kalliimpia kuin vastaavat tavalliset. Juu, kasviksia saa halvalla, mutta kun en ole kasvissyöjä. Lisukkeena ne ovat hyviä, mutta kyllä tarvitaan muutakin.
Ja esim. 10kpl lihapiirakoita maksaa jotain 2,50€ ja se riittää ateriaksi koko perheelle. Keksikääpä jokin terveellinen vaihtoehto (muu kuin puuro), joka maksaa yhtä vähän ja jolla saa ruokittua 5h.
Ja myös nopea energistä, ei pidä nälkää kauan. Että eipä pidemmän päälle tule halvemmaksi. Minusta valmiiden lihapiirakoiden ostaja ei voi olla köyhä vaan laiska! Perus makaroonilaatikko ei ole kallis tehdä näin esimerkkinä...
ja siitä tulee hyvää pyttipannua.
Tai vähän vähemmän sitä kinkkua ja kuivattuja herneitä ja hernekeitto alkaa olla valmista.
Ja keitto täyttää esim. sen näkkärin kanssa todella hyvin, ei tarvitse olla älyttömiä määriä sattumia. Johan tuossa on jauhelihaa melkein 100g per naama!
Ja esim. 10kpl lihapiirakoita maksaa jotain 2,50€ ja se riittää ateriaksi koko perheelle. Keksikääpä jokin terveellinen vaihtoehto (muu kuin puuro), joka maksaa yhtä vähän ja jolla saa ruokittua 5h.Ja myös nopea energistä, ei pidä nälkää kauan. Että eipä pidemmän päälle tule halvemmaksi. Minusta valmiiden lihapiirakoiden ostaja ei voi olla köyhä vaan laiska! Perus makaroonilaatikko ei ole kallis tehdä näin esimerkkinä...
Ja lihapiirakka on valmis syötäväksi 2 minuutissa, makaronilaatikko 2 tunnissa. Jos pitää nimittäin saada ruokaa nopeasti.
On mukavaa oleskella kotona, on mukavaa syödä herkkuja, on mukavaa olla niin kuin itse haluaa.
Ja keitto täyttää esim. sen näkkärin kanssa todella hyvin, ei tarvitse olla älyttömiä määriä sattumia. Johan tuossa on jauhelihaa melkein 100g per naama!
ja vihanneksia 80g/hlö.
Juu varmaan lähtee nälkä ja pysyy kauan poissa.
ja vihanneksia 80g/hlö.Juu varmaan lähtee nälkä ja pysyy kauan poissa.
Eli 80g lihaa+50g kasviksia+ melkein puolikas peruna+ näkkäriä/hlö.
Ja ihan oikeasti lähtee nälkä?
En voi olla testaamatta.
Ja perunaesimerkki nyt oli hatusta vedetty, mutta kyllä vähän vähemmälläkin pärjää. Suomalaiset syövät kuin porsaat, aivan liikaa kulutukseen nähden. Nuoria suorastaan kannustetaan mättämään kamalia määriä, kun se Nico-Petteri "kuluttaa" niiiiin kamalasti ettei riitä 3 broiskunfilettä alkuunkaan...huoh.
Syövät huonompaa ruokaa. Eivät syö tarpeeksi hedelmiä ja vihanneksia, päinvastoin, haukkuvat esim. salaatteja "pupunruuaksi". Eli lapsetkaan eivät opi syömään terveellisesti.
Eivät harrasta liikuntaa. Autoilevat joka paikkaan.
Tupakoivat enemmän kuin keski- tai yläluokkaiset. Samon alkoholia alaluokassa käytetään enemmän kuin keski- tai yläluokassa.
Eivät myöskään hoida hampaitaan. Hampaiden harjaus harvinaisempaa. Eivät käy hammaslääkärissä. Eivät käy lääkärissä muutenkaan. Sairastavat enemmän.
Syövät huonompaa ruokaa. Eivät syö tarpeeksi hedelmiä ja vihanneksia, päinvastoin, haukkuvat esim. salaatteja "pupunruuaksi". Eli lapsetkaan eivät opi syömään terveellisesti.
Eivät harrasta liikuntaa. Autoilevat joka paikkaan.
Tupakoivat enemmän kuin keski- tai yläluokkaiset. Samon alkoholia alaluokassa käytetään enemmän kuin keski- tai yläluokassa.
Eivät myöskään hoida hampaitaan. Hampaiden harjaus harvinaisempaa. Eivät käy hammaslääkärissä. Eivät käy lääkärissä muutenkaan. Sairastavat enemmän.
Juu, ei ole varaa ostaa parasta lihaa, kalleimmat hedelmät jää kauppaan ja vihanneksistakin tuoreena ostetaan sitä mikä sattuu olemaan tarjouksessa... Mutta olen todella tarkka siitä mitä meillä syödään, teen kaiken ruuan alusta asti itse. En osta eineksiä, pakastevihanneksia kyllä kun sillä saa monipuolisuutta talvellakin kun vihannekset kalliimpia. Välipalaksi löytyy aina hedelmää, ei osteta sokerijogurtteja vaan maustamatonta ja mehuja meillä ei juoda. Sodastream löytyy, halvemmaksi tulee kun kivennäisvettä kantaa 3-4 pulloa viikossa. Syksyllä kerätään marjat ja sienet metsästä... Leipää leivon itse, täysjyväjauhoista ja lisäksi leseitä.
Autoa meillä ei ole, kävellään tai pyöräillään lähes joka paikkaan. Junalla tai bussilla pidemmät matkat sukulaisiin yms. Hyötyliikuntaa tulee siis joka päivä 3-7km riippuen päivästä. Salilla tai junpissa en käy, kun ei ole kausikorttiin varaa. Lapset käyvät sählykerhossa ja tanssitunneilla.
Hampaat värjätään kaksi kertaa päivässä ja ksylitolit ruuan päälle.
Alkoholia tulee käytettyä kerran tai kaksi kuukaudessa. Silloinkin kyse on lasista tai kahdesta viiniä ystävien kanssa syödessä ja istuessa iltaa. Tupakointi loppui luota alkaessani odottaa esikoista, mies ei ole koskaan polttanutkaan.
Lääkärissä ja hammaslääkärissä käydään kun siihen on tarvetta ja lapset toki tarkastuksissa. Kipeänä en ole ollut itse koko vuonna, lapset kerran tai kaksi. Ovat perhepäivähoitajalla 6h päivä, kun olen kouluavustajan työssäni.
Olen lievästi ylipainoinen, 5kg suunnilleen. Joskus oli enemmänkin, mutta autosta luopumisen jälkeen paino laski. Viimeisistä kiloista on todella vaikea päästä eroon, varsinkin kun sairastaa kilpirauhasen vajaatoimintaa.
Ystävämme ovat tuoliltaan suunnilleen samoissa kun minä ja mieheni. Ihan tavallisia lapsiperheitä ovat hekin. Eivät todellakaan sellaisia kun kirjoitit. Meitä pienituloisiakin on moneksi...
mä olen hurjan lihava, mutta en köyhä, rahaa on sopivasti.
Mites nyt suu pannaan?
niin miten köyhyys liittyi tähän 130kg? Ei pelkkä masennuksen sairastaminen lihota. Lääkkeet ehkä joo, mutta eniten lihottaa kaiken järjen mukaan se että syö enemmän kun kuluttaa.
Toisia laihduttaa. Jotkut juo viinaa masennukseen, jotkut urheilee järjettömästi ym. kukin taaplaa tyylillään.
Nimenomaan se että syö enemmän kaloreita mitä kuluttaa, johtuu juurikin masennuksesta, kun on masentunut ei jaksa liikkua, ja kun ei jaksa liikkua ei kuluta juuri mitään, ja masentuneena lohduttaa itseään "hyvällä" ruualla, ns. lohturuokaa, mikä se kenelläkin sitten on, minulla suklaa.
Ja kun alkaa lihoa, masentuu vielä enemmän. Ja kun on köyhä, sekin masentaa, kuten kaikki elämän vastoinkäymiset. Ja köyhyys kun tahtoo yleensä kestää vuosia, jopa koko elämän.
Ja kun on raha-asioista kauhea stressi kokoajan päällä, sekään ei edesauta pysymään hoikkana.
Kun ihmisellä on kaikki asiat hyvin, niin että korvien väli on terve ja toimii normaalisti, ihminen pysyy hoikkana. Lihavuuden syy on aina siellä henkisellä puolella.
Jos olet todella pienituloinen, porkkanakilokin on kallis. Ja vaikka se ikäänkuin on halpaa, eihän sitä pelkästään jaksa syödä. Tästä on ihan tutkimuksiakin. Ei me kaikki olla saamattomia ja laiskoja.
Monelle tosiaan se porkkanakilo on kallis mutta röökiaski ja sokerisidukka ei.
Toivottavasti joskus itsekin putoat sieltä norsunluutornistasi ja huomaat, että köyhät ja pienituloiset eivät ole mikään homogeeninen porukka.
Mä vihaan tän palstan tyhmiä ihmisiä ja toivon niille kaikkea pahaa tulevaisuudessa.
Mä taas vihaan laiskoja, rumia läskiporsaita jotka keksii ties mitä tekosyitä hervottomille mahamakkaroilleen. Joko on stressiä, ei vihannekset vaan maistu syystä x, ei ole aikaa, raskaus toi, huonot geenit tai huonot kotiolot nuorena, jnejne. Aina samaa paskaa, mutta syyt nyt oma vaan siinä läskiporsaan laiskuudessa, AINA!
Mä vihaan noita läskejäsi toivon niille diabetestä tulevaisuudessa.
niin miten köyhyys liittyi tähän 130kg? Ei pelkkä masennuksen sairastaminen lihota. Lääkkeet ehkä joo, mutta eniten lihottaa kaiken järjen mukaan se että syö enemmän kun kuluttaa.