Ovatko uskontohihhulit kouluttamattomia ja hieman yksinkertaisia?
Vai mistä johtuu tuo hyvin yksipuolinen ajattelutapa ja lähes täydellinen kriittisen ajattelun puute? Eikai kukaan yliopiston läpikäynyt PYSTY ajattelemaan asioita vain yhdeltä kantilta, kun useimmissa tiedekunnissa kuitenkin joudutaan oppimaan niin paljon erilaisia näkökulmia ja teorioita selittämään erilaisia ilmiöitä?
Vai pystyykö ihminen tietyissä olosuhteissa jättämään aivonsa narikkaan ja kieltämään järkensä käytön? Eikö se ole vaikeaa?
Kiinnostaa.
Kommentit (5)
Aika hyviä :D.
Tosin uskova ja uskontohihhuli on kaksi aivan eri asiaa.
Terv uskova ja koulutukseltaan terveydenhoitaja.
Työssäni henkilökohtainen usko ei näy, paitsi ehkä olen lämpimämpi ja positiivisempi ihminen sen ansiosta.
Järki jäässä, mutta kovasti hoetaan mantroja, joita ei voi mitenkään perustella!
Jos tarkoitat tavallisia itseään uskovina pitäviä kristittyjä, niin minun tuntemistani suurin osa on diplomi-insinöörejä ja tekniikan tohtoreita. Mukana on esim. useita Aalto-yliopiston (aikaisemmin TKK:n) professoreita.
Sitten jos tarkoitat jotain ääriryhmiin kuuluvia, niin heistä minä en osaa sanoa mitään, koska en heitä tunne.
Ja koulutettu ja älykäskin ihminen voi jättää järjen narikkaan.
Moni on mm. rakastunut renttuun, ostanut kuplahintaisen asunnon, jäänyt kiinni rattijuoppoudesta, you name it. Ei koulutus tee ihmistä immuuniksi ajoittaiselle hyväuskoisuudelle. Suomessakin on korkeakoulutettuja jo melkein 30 prosenttia kansasta ja typeryys rehottaa paljon muuallakin kuin seurakunnissa. Selittäkää nyt alkuun vaikka BB ennen kuin alatte ihmetellä uskovaisten uskoa hyvyyteen ja armoon.
tosin olen tavannut yhden hihhulin, joka oli bioloogi (ja opetti vielä biologiaa) - ei itsekään osannut perustella asioita vaan selitti ne uskonnon kautta. Sääli oppilaita.