uskotko siihen, että jos lapsi syö tuttia pitkään, hänellä on isona hampaat kierossa?
Kommentit (34)
Mutta mun esikoinen söi peukaloa ja hänellä oiottiin hampaita ekarista seiskaluokkaan asti. Sitä peikaloa oli vähän vaikea heittää roskiin/oraville/naapurin vauvalle, lopetti kuitenkin neljä vuotiaana.
Olikohan 5-6 vuotiaaksi. Lopetti pakosta, kun kävi kipeää niihin irtoamassa oleviin hampaisiin. Tyttärellä on kauniit, ihan suorat hampaat.
lienee se että syökää ja imekää tuttia ja peukkua miten paljon lienee. Olette asiantuntijoita ja luottakaa siihen. Se oma intuitio kattaa kaiken tiedon erillaisista hampaiden virheasennoista ja niiden kehittymisistä. Eli täällä voi ne viisaat päät vielä lyödä yhteen ja tiivistää tieto ja kokemus faktaksi näillä persuuksilla. Turhaa on ne kaikki ammattilaiset pepaansa kuluttaneet vuosikymmeniä että aikuisiälle kehittyvistä virheasennoista ja niiden seurauksista ei kukaan joutuisi kärsimään. Teitä on ihmiset huijattu. Ne hammaslääkärit haluaa teitä vaan kiusata, ja ennen kaikkia lapsianne. Heittäytykää hankalaksi ja lyökää faktat pöydälle. Ai, mutta taidatte olla jo- niitä hankalia. Olipas vapauttavaa provoitua;)
En muista, minkä ikäinen lapsi oli, kun käytiin hammashoitajalla tarkastuksessa. Hammashoitaja sanoi, hän ei ilmeisesti ole juurikaan käyttänyt tuttia. Ja tämän hoitaja näki hampaista. Asiasta ei muuten ollut puhetta.
Kun niin kerran sanotaan. Tosin mun lapseni käyvät läpi pitkiä ja tuskallisia oikomishoitoja, vaikkei heillä tuttia ollutkaan, joten en yksittäistapauksessa lähtisi pelkkää tuttia syyttämään.
Onhan munkin purentaa oiottu, ja hampaita poistettu aikoinaan.
Jos kaikilla suvussa hampaat tai siis purenta vinksin vonksin, on pikkuisen eri asia kuin se, että joku tollo äiti antaa lapsen syödä tuttia niin kauan, että maitohampaat on jo kunnolla kasvaneet ja sen seurauksena lapsen suu kasvaa tutin ympärille eikä luonnolliseen muotoonsa.
Miten tyhmä pitää olla, ellei ymmärrä, että ylimääräinen objekti suussa on ylimääräinen, eikä täten ole hyväksi suun ja hampaiden kasvaessa kovaa vauhtia?
Tää ketju on kyllä jotain uskomatonta. Tuntuu, että tässä varmaan sitten kiteytyy se av-mamman prototyyppi, typerän suomalaisen naisen irvikuva, joka on tyhmä ja kouluttamaton, joka uskoo mieluummin sukulaisten kertomiin tarinoihin tontuista ja sinipiioista, kuin tieteelliseen tekstiin. Minäkin toivon, että työnnätte ne tutit tältä istumalta 4-vuotiaidenne suuhun niin onpahan elämänne helpompaa ja hauskempaa.
Ja hampaani ovat aivan suorat. Kaveripiirissäni JOKAISELLA oli raudat, joillain vielä lukiossakin. Mutta mulla ei.
myös perimä vaikuttaa.
Itse olin laiska enkä jaksanut tuputtaa lapselle tuttia, joten ei ole kuin muutaman kerran sitä imaissut. Nyt 7 vuotiaana vasta kaksi alahammasta lähtenyt ja suoria näyttävät olevan.
Itse vetelin tuttia vaikka kuinka vanhaksi, ja tuttipulloa myös. Ja hampaani ovat aivan suorat. Kaveripiirissäni JOKAISELLA oli raudat, joillain vielä lukiossakin. Mutta mulla ei.
Harvinaisen huonohampiasta porukkaa teilläpäin sitten olluit. Mun kavereista yhdelläkään ei ollut rautoja.
Tuskin muutaman minuutin tutin imeminen iltaisin ennen nukahtamista 2-vuotiaana vaikuttaa purentaan yhtä radikaalisti kuin jatkuva tutin lussuttaminen 4-vuotiaana. Näitäkin kun siis näkee; tutti suussa leikkipuistossa isoilla lapsilla.
Tutin aiheuttamissa vioissa ei sitä paitsi ole kyse ristiin mennesitä etuhampaista vaan koko purennan vioista. Ja ne tutin haittavaikutukset on kyllä ihan tutkittua tietoa, mutta eipä siihen tietenkään kannata uskoa... Muutama poikkeus suuntaan tai toiseen ei vielä muuta kokonaiskuvaa miksikään. Ja samoin tietysti muistettava perinnän vaikutus.
Luovuin 2v tytön tutista kun huomasivat alkavaa avopurentaa, joka vielä silloin ehtii korjautua.
Nyt 9v tytöllä kauniit etuhampaat, tarkka ja herkkä tyttö, ei olis kivaa jo olis jotain hämminkiä hampaissa. Parempi varmaan ottaa varman päälle. ei ne omaksi huvikseen näitä varoittele.
En tiedä, kuinka paljon, mutta ainakin nukkumaanmennessä ja lohtuna eli itkiessä. Ihan on minulla ja veljelläni ollut hyvä purenta, siskollani oli purentaa ohjaamassa kumilanka, koska oli opetellut erikokoisten etuhampaiden takia välttämään toista puolta (toinen etuhammas isompi).
Esikoinen söi meillä tuttia noin 1-vuotiaaksi päivälläkin, sen jälkeen pelkästään ennen yöunia. Lopetti tavan 1v10kk:n ikäisenä.
Kuopukselle tutti oli tosi tärkeä kaikilla unilla ja eroon pääsimme 1v8kk:n iässä kamalan huudatusviikon jälkeen. Oli vaan pakko toimia, kun sitä tuttia olisi mielellään lutkuttanut enemmänkin.
Esikoisella ei ole purentavikoja, kuopuksesta en vielä tiedä, eiköhän vähän isompana vasta saa tietää siitä.
Ymmärrän tutin huonot puolet ja olenkin sitä mieltä, että tutin syöminen on huono asia, mutta esim. nukahtamiseen ihan ok. Meillä esikoinen siis ei syönyt tuttia unissaankaan vaan vain nukahtaessa ja sitten tiputti sen pois. Tuollaisena se on kai aika harmiton. Lisäksi ekat hamaat ovat tulleet vasta lähempänä 1 vuotta.
Jos tuttia annetaan kun lapsi tarvitsee ja se otetaan pois kun ei tarvitse (itku loppunut ja nukahtanut) niin silloin se käyttö on melko vähäistä. Lapsissakin on sitten eroja, yksi puree ja lussuttaa kunnolla ja toinen lapsi vaan lähinnä pitää suussa.
Mutta paljon tekee myös ne lähtökohdat, millaiset on ne lapsen rakenteet. Yhdelle tulee vikaa ja toiselle ei.
Meillä on yhdellä lapsella hammas kasvanut kitalakea kohti ja se suoristuu siitä ajan kanssa. :)
tyttäreni söi tuttia 4-vuotiaaksi, eikä nyt aikusena ole mitään vikaa hampaissa, vaan ovat erinomaisen nätit. Pötypuhetta koko juttu.
Kun niin kerran sanotaan. Tosin mun lapseni käyvät läpi pitkiä ja tuskallisia oikomishoitoja, vaikkei heillä tuttia ollutkaan, joten en yksittäistapauksessa lähtisi pelkkää tuttia syyttämään.
Onhan munkin purentaa oiottu, ja hampaita poistettu aikoinaan.Jos kaikilla suvussa hampaat tai siis purenta vinksin vonksin, on pikkuisen eri asia kuin se, että joku tollo äiti antaa lapsen syödä tuttia niin kauan, että maitohampaat on jo kunnolla kasvaneet ja sen seurauksena lapsen suu kasvaa tutin ympärille eikä luonnolliseen muotoonsa.
Miten tyhmä pitää olla, ellei ymmärrä, että ylimääräinen objekti suussa on ylimääräinen, eikä täten ole hyväksi suun ja hampaiden kasvaessa kovaa vauhtia?
viestini varmaan huonosti, kun haukut minua tyhmäksi. Mä vastasin, että uskottavahan se on, kun asiantuntijat ovat tätä toitottaneet, ja mainitsin vain, että siitä huolimatta meillä on hampaat sikinsokin. Ja siksi en halua ketään yksittäistapausta lähteä osoittelemaan, että varmaan on tuttia syötetty, kun tuollakin on ongelmia. Että oli tuttia tai ei, purenta voi olla pielessä, tai sitten ei. Tarkoitukseni oli varmaankin juuri ilmaista, etten lähtisi johtopäätöksiä vetämään ihan vain omien kokemusteni perusteella jostain mistä asiantuntijat sanovat jotain.
itse söin tuttia 3v:ksi ja olin oikomahoidossa kouluikäisenä.
Omista lapsistanioikomahoitoon on laitettu nyt 2, toinen söi tuttia 1v:ksi ja toinen ei ole koskaan syönyt tuttia.
oikomahoitoon ei ole joutunut lapseni, joka söi tuttia 2v:ksi.