Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

uskotko siihen, että jos lapsi syö tuttia pitkään, hänellä on isona hampaat kierossa?

Vierailija
02.11.2012 |

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
02.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

harva syö tuttia niin että on pysyvät hampaat.

Vierailija
2/34 |
02.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ainoa joka on joutunut oikomishoitoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
02.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmettelin kun sanoivat neuvolassa ja moni tuttu sanonut, että lapsen ei kannata antaa kovin pitkään tuttia syödä, ettei hänellä ole isona hampaat sitten kierossa.

Koska minä en usko, että pysyvät hampaat tulee just samanlain kuin ne maitohampaat. :D

Vierailija
4/34 |
02.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä söin tuttia hyvinkin myöhään (varmaan 5 vuotiaanakin salaa) ja aivan suorat hampaat mulla on.

Vierailija
5/34 |
02.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitkään tuttia syöneen äiti harmitteli sitä että se vaikutti nimenomaan pysyviin hampaisiin. Isot oikomishoidot edessä.

Vierailija
6/34 |
02.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se niin yksinkertaista ole kuin joku ajatteli, että koska silloin ei ole vielä pysyviä hampaita niin ei voisi vaikuttaa. Kyllä se paine ikeniinkin voi todellakin vaikuttaa, esim. leuan asentoonkin ihan ja leukojen kehitykseen.

Selvää on ettei kaikille tutinsyöjille tule vinot hampaat eikä tutittomuus takaa suoria hampaita. Mutta todennäköisyyttä hammasongelmille uskon tutin lisäävän. Minä en ole antanut lapsille koskaan tuttia koska minusta semmoisen kumiobjektin jatkuva lohtulussutus on luonnotonta. Kumpikaan ei ole tarvinnut oikomishoitoa. Ja kun miettii, niin vaikka vanhempiemme aikaan useimmilla oli suorat hampaat ilman oikomisia, ja nykyisin taas useimmat tarvii oikomista, niin jossainhan ulkoisessahan sen syyn täytyy olla, ei geenit niin nopeasti muutu.

Vierailija
7/34 |
02.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, suurin osa oikomishoidoistahan ei ole "vinojen" hampaiden oikomista vaan purentavirheiden korjaamista, ja siihen juuri tutti vaikuttaa.

Ennen vuoden ikää tutti pois. Se voi olla yllättävän helppoa.

Vierailija
8/34 |
02.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

leukaluun kasvuun.

Tässä linkissä haittoja, mutta myös hyötyjä.

http://www.vauva.fi/artikkeli/tarvikkeet/112/tutti_hyotya_vai_haittaa_

Vierailija
9/34 |
02.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imemisote on tutissa liian "kapea", jolloin liiallisesti syötynä se saattaa vaikuttaa hampaiden asentoon. Muutos ei suinkaan tapahdu vain hammaskruunussa vaan juurissa, jolloin virheasento voi vaikuttaa myös rautahampaisiin.

En tosin usko että satunnainen tutinsyönti johtaa virheasentoon minkään ikäisellä, vaan nimenomaan jatkuva imeminen.

Vierailija
10/34 |
02.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

seurakuksena on tullut voimakas etupurenta. Ylä- ja alahampaiden välissä on aikuisenakin tutinmentävä aukko.

Vierailija
11/34 |
02.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun ristissä olevat etuhampaat johtuu tutin syömisestä. Kunnes sain 4 lasta joilla 3:lla on samanlaiset etuhampaat ilman tuttia.....

Vierailija
12/34 |
02.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin tuttia pitkään, minulla oli ristipurenta joka saatiin oiottua normaaliksi.

Purentaongelmia on kyllä vieläkin, ehkä niitä olisi ollut vähemmän ilman pitkää tutinsyöntiä.

Vierailija
13/34 |
02.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mun esikoinen söi peukaloa ja hänellä oiottiin hampaita ekarista seiskaluokkaan asti. Sitä peikaloa oli vähän vaikea heittää roskiin/oraville/naapurin vauvalle, lopetti kuitenkin neljä vuotiaana.

Vierailija
14/34 |
03.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräällä lähipiirissä on käynyt niin. Käytännössä koko suu oli sisäpuolelta kasvanut vituralleen tutin vuoksi. Oli siis syönyt tuttia 4-5-vuotiaaksi. Hampaita jouduttiin jopa poistamaan ja pitkät ja tuskalliset oikomishoidot.

Että antakaa vain lastenne lutkuttaa tuttia mahdollisimman pitkään. Pelkkää pelottelua hammashoitolan jutut. Ei kasva hampaat kieroon. Eikä pysyvät hampaat tai kitalaki muotoudu väärään asentoon.

Vierailija
15/34 |
03.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun niin kerran sanotaan. Tosin mun lapseni käyvät läpi pitkiä ja tuskallisia oikomishoitoja, vaikkei heillä tuttia ollutkaan, joten en yksittäistapauksessa lähtisi pelkkää tuttia syyttämään.

Onhan munkin purentaa oiottu, ja hampaita poistettu aikoinaan.

Vierailija
16/34 |
03.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pitää oikeasti paikkaansa. Itselläni oli tutti pitkään ja paha purentavika on. Ei ne hampaat siitä kieroon kasva vaan juuri tuo purentavika tulee. Ja tarkistettu fakta on

Vierailija
17/34 |
03.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

poika lopetti tutin käyttämisen 2,5 vuotiaana

Vierailija
18/34 |
03.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutin imeminen vaikuttaa virhepurentojen syntyyn. Voi niitä parkoja jotka ottavat peukalon tilalle. Siitäpä onkin vaikeampi vieroittaa. Avopurentaa, liian kapeaa yläleuan kaarta, josta seuraa ristipurentaa jne. Ihan turhaan kyseenalaistatte tutkittua ja todettua. Tottakai geeniperimällä on merkitystä ja joidenkin kohdalla tulee näitä virhepurentoja, vaikkei tuttia ole nähtykään. Muistakaapa että me kädelliset olemme evoluuttion tulos. Niin meidän hampaistokin;)

Vierailija
19/34 |
03.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutti tai peukalo oli suussa 6v saakka. Tutti siihen 2-3v saakka ja sen jälkeen peukalo eskariin asti.

Vierailija
20/34 |
03.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet onnekas peukalon imijä. Riittävän tehoton imuvoima, ja kenties muutoin hyvä purenta, joka ei ollut provoisoitavissa. Et valitettavasti kaada tutkimuksia.