Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuuluuko yleissivistykseen tietää...

Vierailija
01.11.2012 |

mitä tarkoittaa:

-autenttisuus

-kapitalismi ja sosialismi

-utilitarismi

entäs, pitäisikö tietää:

-miten auton moottori toimii pääpiirteissään

-miten tietokone toimii pääpiirteissään

-miten EU:n talouskriisi on syntynyt

-ihmisen anatomia, esim. naisen lisääntymiselimet ja niiden toiminta

-miten katolisuus ja luterilaisuus eroavat toisistaan

-kuka oli Aurinkokuningas.

Mielenkiintoista kuulla mitä mieltä näistä ollaan, että mitä "kuuluu" tietää ja mitä ei, kun kaikenlaiseen sitä täällä palstalla ja oikeessa elämässä törmää ;)

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joitain en. Olen myös seuraillut tämän palstan "mitä kuuluu yleissivistykseen" huutelua. Niiden mukaan en ole ollenkaan sivistynyt.

Vierailija
2/23 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paitsi tietookneen toimintaperiaate ( siis tiedetään, että se laskee nollia ja ykkösiä, mutta miten) ja euroalueen talouskriisi, jonka synnystä ei mitään tutkimuksellista yksimielisyyttä olekaan. Joen nämä ehkä ei kuulu yleistietoon. Toiosaalta talouskriisitä on niin paljon puuhetta, että joku mielipide asiasta ehkä olisi hyvä kehittää, vaikka tietoa ei olisi olemassakaan. Ja sehän siis ei ole EU:n talouskriisi (sellainen koskisi unionin budjettia, ossa ei ole mitään ongelmaa) vaan euroalueen tai ehkä euron.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän yli sen menee mielestäni utilitarismi ja sen ymmärtäminen kuinka EU-kriisi on syntynyt. En pystyisi keskustelemaan noista ilman wikipediaa, en :)

Olen tippunut aika lailla kahvitaukokeskusteluista, kun olen ollut kotona 7 vuotta lasten kanssa. Huomaan jääneeni kehityksen kelkasta.

äiti 42

Vierailija
4/23 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paitsi tietookneen toimintaperiaate ( siis tiedetään, että se laskee nollia ja ykkösiä, mutta miten) ja euroalueen talouskriisi, jonka synnystä ei mitään tutkimuksellista yksimielisyyttä olekaan. Joen nämä ehkä ei kuulu yleistietoon. Toiosaalta talouskriisitä on niin paljon puuhetta, että joku mielipide asiasta ehkä olisi hyvä kehittää, vaikka tietoa ei olisi olemassakaan. Ja sehän siis ei ole EU:n talouskriisi (sellainen koskisi unionin budjettia, ossa ei ole mitään ongelmaa) vaan euroalueen tai ehkä euron.

auton toimintaperiaatettakaan ei käyty peruskoulussa. Oikeinkirjoitusta sen sijaan harjoiteltiin ahkerasti. Ehkä ollaan käyty peruskoulu eri maissa?

Vierailija
5/23 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En silti väitä tietäväni kaikkiin vastausta yksityiskohtaisesti.

Vierailija
6/23 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäiskö tietää miten sossusta pummataan rahaa?

Vierailija
7/23 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi tietää:

- kapitalismi ja sosialismi

- auton moottorin toiminta

- EU:n talouskriisin synty

- ihmisen anatomiasta on hyvä tietää myös

Suurena plussana pitäisin jos osaa selittää tietokoneen sielunelämän. Aurinkokuninkaan tuntemus on historiallista nippelitietoa. Kristinuskon uskontokuntien erot ovat tärkeydeltään luokkaa "vapaaehtoista".

Vierailija
8/23 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten yhteiskunnan tukia haetaan, jos sellaiseen on tarvetta. Opeton juuri 16-vuotiaalleni kuinka asioida Kelassa ja hakea opintorahaa. Aika arka ADHD -poika, joka ei ole virastoissa asioinut.

Niin vain täytti lappunsa itse, jonotti yksin ja hoiti asiansa. Soitti vielä perään, että meniköhän kaikki oikein.

Onko tämä sossupummaamista?

4

Vierailija
9/23 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten yhteiskunnan tukia haetaan, jos sellaiseen on tarvetta. Opeton juuri 16-vuotiaalleni kuinka asioida Kelassa ja hakea opintorahaa. Aika arka ADHD -poika, joka ei ole virastoissa asioinut.

Niin vain täytti lappunsa itse, jonotti yksin ja hoiti asiansa. Soitti vielä perään, että meniköhän kaikki oikein.

4

Siis 16vee ja opetat jo pummaan!! Huhhuh!

Vierailija
10/23 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

4

Oletko jättänyt käyttämättä lapsilisät, äitiyspäivärahat ja vanhempainrahat? Mitkä yhteiskunnan tuet eivät sinulle kelpaa? Tarjoatko lapsillesi ilmaisen peruskoulun ja sen ilmaiset kirjat?

(Muaahhah)

Vierailija
11/23 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

4

Oletko jättänyt käyttämättä lapsilisät, äitiyspäivärahat ja vanhempainrahat? Mitkä yhteiskunnan tuet eivät sinulle kelpaa? Tarjoatko lapsillesi ilmaisen peruskoulun ja sen ilmaiset kirjat?

(Muaahhah)

Tienaan niin hyvin, mieheni myös. Sitä paitsi en mä äitiyslomalla joutanu olemaan kun piti tienata eikä pummata!

Vierailija
12/23 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin minusta on hölmöä, että minun pitäisi tietää ja osaa selittää sellaisia asioita, joita en normielämässäni tarvitse. Kuitenkin sivistykseen kuuluu se, että tarvittaessa pystyy selvittämään jonkun epäselvän asian, eikä nosta käsiä heti pystyyn.

Vierailija
13/23 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis siinä mielessä, että tietää suurin piirtein mistä on kyse. Tarkkoja selityksiä ei tietenkään tarvitse osata antaa sekunnin varoitusajalla.

Ehkä utilitarismi on sellainen, joka ei aivan mahdottoman usein tule vastaan esim. vain uutisia seuraamalla, joten se pienellä varauksella.

Vierailija
14/23 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kyllä minun mielestäni nuo muut pitäisi osata. En voi kuvitellakaan millaista olisi yrittää keskustella jonkun sellaisen kanssa joka ei noita olisi jo koulussa oppinut. Ei niin että välttämättä haluaisin keskustella Aurinkokuninkaasta, mutta vähän epäilyttää että jos ihminen ei noita osaa, niin tietääkö hän mistään muustakaan mitään.

Vierailija
15/23 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi tietää:

- kapitalismi ja sosialismi

- auton moottorin toiminta

- EU:n talouskriisin synty

- ihmisen anatomiasta on hyvä tietää myös

Suurena plussana pitäisin jos osaa selittää tietokoneen sielunelämän. Aurinkokuninkaan tuntemus on historiallista nippelitietoa. Kristinuskon uskontokuntien erot ovat tärkeydeltään luokkaa "vapaaehtoista".

joten minusta voisi olla hyvä tietää vähän erilaisista uskonnoista ja elämänkatsomuksista. Olen itse perehtynyt ihan vapaaehtoisesti eri uskontokuntiin ja niiden sisäisiin suuntauksiin ja kylläpä avarsi maailmankuvaa. Uutisistakin saa enemmän irti kun tietää millaisista ihmisistä siellä uutisoidaan.

Vierailija
16/23 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tiedän ja toivon että lapsistani kasvaa yhtä tiedonjanoisia.

Vierailija
17/23 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuuluu mielestäni myös perus sosiaaliset taidot ja käytöstavat. On monelta hakusassa tänä päivänä.

Vierailija
18/23 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse osaan selittää muut paitsi talouskriisin synnyn.

Vierailija
19/23 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

auton ja tietokoneen toimintaperiaatteet? Ja kuinka tarkkaan? Minulle tietokoneen sielunelämä on täysi mysteeri. Auton moottorin toiminnan tiedän ja ymmärrän joten kuten, johtuen automekaanikko isästäni. Mutta veikkaanpa, että suurimmalle osalle naisista (ja joillekin miehistä) auton moottorin toiminta on täysi mysteeri.

Vierailija
20/23 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta autenttisen tietää vain ihan jos osaa englantia. Kapitalismi ja sosialismi kannattaisi tietää, koska kuuluu jo historiaankin. Kertoo paljon menneisyydestä ja nykyisyydestä. Utilitarismi ei soita kelloa, arvelen, että sen tietävät filosofiaa tai politiikkaa tarkemmin lukeneet.

Auton moottorin toiminnasta voisi olla hyvä tietää, jos on ajokortti - itselläni ei ole.

Tietokoneen toiminta on hankalampi juttu, tavallaan pitäisi tietää, mutta tieto on käytännöllistä, jos ei siis tuo tieto auta ongelmatilanteissa niin onko sillä merkitystä.

Talouskriisi olisi hyvä tietää (itse en ole edes seurannut, nolottaa myöntää, enkä tunne hyvin taloustermistöä).

Toki jonkinlaiset anatomian perusteet olisi hyvä tietää, mutta nopeasti ne myös unohtuu jos tietoa ei käytä.

Pelkkä tieto siitä, kuka oli Aurinkokuningas ei paljon lämmitä, jos ei osaa kuvailla muutoin ko. ajan historiallista tilannetta ja merkitystä. Nippelitietona turha mutta vähän laajempana ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme viisi