ääää raskauden aikana urheilusta
mä ootan mun toista lasta ja en tiedä miten uskallan urheilla??! ekan kohalla sitä ongelmaa ei ollu ku en urheillu ollenkaan mut nyt... vähän ennen raskautta alotin kuntopyöräilyn ja lihaskunnon harjottamisen siis kotona jumpaten. kuntopyöräily oli aika hikiliikuntaa ja sykeki nousee aika korkeelle... uskallanko urheilla? :D se kuntopyöräily mietityttää et uskallanko niin rankasti polkee... uskallanko tehdä vatsa ja selkälihasliikkeitä?? tiedän ehkä vastauksen ja kysyn tyhmiä mut haluun varmuuden :)))) kidi!
Kommentit (9)
Niin kauan kuin tuntuu vaan hyvältä, siitä vaan. Itseäni sen sijaan mietityttää, kuinka kauan uskallan pelata koripalloa, se kun on kuitenkin kontaktilaji. Muistan juniorivuosiltani yhden vanhemman pelaajan, joka pelasi ihan täysillä matseja vielä raskauden loppupuolellakin, vatsa ihan rantapallona. En kyllä varmaan itse uskaltaisi...
Kyl mulle on sanottu että niin kauan saa tehdä ku tuntuu itsestä hyvältä. Jos alkaa tulee jotain ongelmia niin sitten rauhallisemmin. Voihan sen sarjan jättää kesken jos alkaa tuntua pahalta eikä veren maku suussa vääntää loppuun.
Itse juoksin rv 20 saakka ja se oli lääkärin mukaan ihan ok. Sitten se ei enää tuntunut kivalta ja siirryin kävelylenkkeihin. Juoksemisen vauhti toki hiljeni pikku hiljaa...
Vatsoja en tosin kyllä tekisi raskaana.
Itse olen urheillut raskauksien aikana. Itse harrastan enemmän kuntosalia kuin rankempaa hikoilua, ja se sujui kyllä hyvin. Kävin salilla vielä samalla viikolla kuin kuopus syntyi. Esikoista odottaessa meni yliaikaiseksi, lasketun ajan jälkeen vielä pyöräilin kauppamatkat.
Käytkö jossain salilla? Olisiko sinun mahdollista siellä kysellä ohjelmasta? Itse sain aina ohjelmat suunniteltua salilla sellaisen ohjaajan kanssa, jolla oli jo itsekin lapsia ja osasi ohjata sopivat liikkeet. Esim. vatsalihasliikkeet pitää vähän mukauttaa raskaana olevalle sopiviksi, varsinkin loppuraskaudesta.
Jos on tottunut treenaamaan tosi raskailla painoilla, kannattaa painoja varmaan vähän vähentää ja tehdä vaikka enempi toistoja, itselle ainakin näin suositeltiin. Tein sitten vielä muutamia päiviä ennen synnytystä suorin jaloin maastavetojakin ihan pienillä painoilla, olin varmaan hassu näky. :-D
Sopivat selkä- ja vatsaliikkeet ovat vaan hyvä juttu. Itse en ensimmäisessä raskaudessa noin raskauden puoliväliin pystynyt tekemään juuri mitään erittäin rankan, hoitoa vaatineen pahoinvoinnin vuoksi. Jouduin heti seisomaan noustuani laittamaan selkäkipujen takia tukivyön. Loppuraskaudesta + myöhemmissä raskauksissa treenasin, enkä tarvinnut tukivyötä lainkaan. Jaksoin paljon paremmin!
Osaisiko joku vastata tuohon koripalloasiaan? Myös laskettelu ja pyöräily vähän emmityttää.
T. Kakkonen vai kolmonen
Vatsoja en tosin kyllä tekisi raskaana.
Tiettyjä liikkeitä ei kannata tehdä, suoriin vatsalihaksiin kohdistuvia. Siis tätä perinteistä vatsarutistusta ym. Syviä ja poikittaisia voi treenata sopivilla liikkeillä, tietysti ei niin, että kohtu puristuu. :-)
Mitään sixpack-treeniä siis ei, mutta vatsalihaksia ylläpitäviä kyllä.
Alkuraskaudesta kyllä uskaltaisin treenata sellaista, missä ei ole vaaraa saada iskuja vatsaan tms. Raskauden edetessä jättäisin rankempia kontaktilajeja pois. Jos pelailee kaverien kanssa leppoisasti koripalloa, mikäs siinä, jos taas tosi rankasti ja kontaktia ottaen niin ehkä jossain vaiheessa raskautta jättäisin sen pois. Samoin alkuraskaudesta laskettelisin kyllä, mutta ison mahan kanssa arveluttaisi jo se tasapainon pitäminen rinteessä. :-)
Pyöräily sitten, poljetko ihan hikitarkoituksessa vai siirtyäksesi paikasta a paikkaan b? Itse rauhoitin pyöräilytahtia raskauden edetessä. Pyöräilin kyllä ihan synnytykseen asti, kun pystyin eikä ollut kipuja, päinvastoin siirtyminen paikasta toiseen oli helpompaa kuin kävellen, jolloin tuli liitoskipuja. Viimeisilläni ollessani rantapallotyyppinen rakenteeltani poljin tosi hissukseen, hyvä etteivät mummot sellaisilla pyörillä varustetuilla potkukelkoilla menneet ohi...
Urheilua saa jatkaa samaan malliin, kuin ennen raskautta, mutta harjoittelun tulisi keskittyä kunnon ylläpitämiseen ei sen kohentamiseen.
Koripallotreeneissä voit käydä ihan normaalisti, varsinkin jos kaikki joukkueessasi tietävät raskaudesta, mutta peleihin en ehkä suosittelisi osallistumaan juuri sen takia, että vastajoukkueen pelaajat eivät välttämättä osaa varoa mahaasi.
Kannattaa myös käyttää polvitukia, sillä raskaus löysyttää niveliä ja koripallossa polvet joutuvat muutenkin koville.
Lääkäriltä? Kuunnella omaa kehoasi? Käyttää järkeä?