Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos on vaikea keskittyä lukemiseen, auttaako ääneen lukeminen?

Vierailija
29.10.2012 |

Luen parhaillaan valintakokeeseen, ja ajatukseni alkaa harhailla jatkuvasti. Mietin, auttaisiko, jos lukisin ääneen? Jääkö sillä tavalla asiat mieleen vai meneekö keskittyminen siihen puhumiseen?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
29.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen myös muistiinpanojen tekemistä ja alleviivaamista.

Vierailija
2/6 |
29.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tosin hidastaa lukemista, mutta eipä siitä nopeammasta lukemisesta ole hyötyä, jos ajatus on muualla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
29.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti paras keino on kuitenkin tehdä muistiinpanoja - ne auttavat myös sitten kertaamisessa.

Eli poimi avainasiat, jäsennä ne. Mind map on tehokas, jos osaat sitä käyttää - mutta tavallinen muistiinpano auttaa aivan yhtä lailla.

http://fi.wikipedia.org/wiki/K%C3%A4sitekartta

Alleviivatakin kannataa, jos ei ole lainaston kirja...

Vierailija
4/6 |
29.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei auta. Teen jatkuvasti lukiessani tiivistelmää siitä mitä luen. Se pakottaa mut oikeasti olemaan läsnä. Sitten kertaan ennen pääsykoetta/tenttiä lukemalla sen tiivistelmän.

Vierailija
5/6 |
29.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

3-6, riippuen miten tulkitaan, koska mulla on sama ongelma; keskittyminen lentää lukiessa ikkunasta pihalle ja mieli täyttyy nopeasti epäolennaisilla ajatuksilla ja mielikuvilla tekstistä. Voitte kuvitella mikä akateeminen menestykseni on. Lukiosta sentään selvisin, vielä jokseenkin kivoin arvosanoin.

Olen joitain äänikirjoja yrittänyt kuunnella mutta ongelma pysyy samana. Minuutin keskittyminen, jonka aikana livutaan harhailuun. Sitten noin 5-10 minuuttia harhailua kunnes napsauttaa itsensä takaisin keskittymään. Kirjan kohdalla saatan ottaa sivun verran takapakkia ja miettiä "Mitäs sitä nyt tulikaan luettua", mutta äänikirjan kohdalla ei samaa oikein voi tehdä, ellei ihan vaivan kanssa järjestele systeemejä sellaisiksi.

Olen analysoinut, että koululukemisen ja vapaa-ajan lukemisen ero on siinä, että toinen on työtä. Ehkä sinua auttaisi enemmän jos asennoituisit oppikirjojen lukemiseen uutena työnä, ennemmin kuin minkäänlaisena hupina tai mukavana juttuna.

Vierailija
6/6 |
29.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi hyvä juttu on myös niille, jotka kaipaavat jotain tekemistä, että teet koko ajan asioista vihkoon muistiinpanoja tai mind mappeja, ja aktiivisesti mietit yhteyksiä. Tuossa mielessä mind mapit on jopa parempi kuin esim. pelkkien ranskalaisten viivojen veto faktoista. Lisäbonuksena sille, että keskittyminen todennäköisesti helpottuu on se, että niitä muistiinpanoja voi sitten myöhemmin käyttää kertaamiseen.