Joudutko käyttämään rauhoittavaa lääkitystä?
Kommentit (17)
nestemäistä diatsepaamia alkoholinkäytön aiheuttamiin vieroitusoireisiin, jotka lähentelivät psykoosia. Auttoihan se oikeastaan heti mutta toivottavasti enää ei tarvitse siihen turvautua ainakaan tuosta syystä.
Esim. yhtiökokouksissa ja kaikissa suuremmissa
kokoontumisissa, mistä ei voi lähteä kesken pois.Näitä menee noin 30 kpl vuodessa.
Yleensä tälläiseen kysymyksen vastaavat sellaiset joilla
ei itsellä ole mitään ongelmia.He sanovat että älävälitä tai harrasta "siedätyshoitoa"!!!
Nää on paskapuhetta, eikä auta mitään jos on oikeita ongelmia.
Hienoa silti, että et jätä osallistumatta, vaan löytynyt lääkitys, joka auttaa. Meilä käytetään tota samaa lapselle epilepsikohtauksia estämään ja annetaan aina heti, jos kuumetta. Monikäyttöinen lääke siis.
Nimettöminä kun täällä pyöritään, noin tietäiskö joku, mistä vois tee saada fixit..juu en pyöri niissä porukoissa, mutta löytyiskö tietoa? Kai mä saan vainnegatiivistä palautetta.yksikin vastaus olis toppen!
Tarkoitan siis pameja mun ahdistukseen, ne ei koskaan riitä loppukuulle.
Mulla on opamox resepti,mutta lääkäri ei suostu uusimaan sitä,sillä mulla on päihdetausta josta ahdistukset kumpuavat.Viimeksi sain lääkkeet(30kpl) 2 vuotta sitten,enkä ymmärrä lääkärin logiikkaa.
Olen ollut pois töistä ahdistuksen takia,mutta lääkäri sanoi että kannattaisi hakeutua psykologin vastaanotolle,joka voisi opastaa jotain mielen hallintaa.En kyllä ymmärrä kuinka voisin ahdistustani hallita,koska olen luonnollisesti yrittänyt sinnitellä ajattelemalla muita asioita mutta pääni elää joskus ihan omaa elämäänsä.
ei tietenkään päihdetaustaiselle voi määrätä opamoxia koska se aiheuttaa riippuvuutta,siitä on vaikeampi päästä eroon kuin alkoholista.
Minä vaihdoin Mirtatsapiiniin, koska se ei aiheita riippuvaisuutta.
Mirta toimi unettavasti pari viikkoa, sitten meni teho. Samoin esim. Surmontil-merkkinen trisyklinen masennuslääke.
Olen tosi tyytyväinen että Rivatril on toiminut jo monta vuotta, enkä todellakaan pelkää mitään riippuvuuksia. MItä ihmeen haittaa siitä on, että tarvin pienen harmittoman annokseni joka päivä, ei mitään. Mitään sivuvaikutuksiakaan ei ole.
Muuten kyllä se mirtakin aiheuttaa riippuvuutta vaikkei psykiatrit sitä halua myöntää. Mulla ainakin oli ihan helvetilliset vieroitusoireet siitä kun sen lopetin kun ei se enää unettomuuteen auttanut.
Käytännössähän noita bentsoja ja niiden riippuvuutta pelätään eri lailla kuin vaikka mirtatsapiiniriippuuvuutta vain niiden viihdekäyttöpotentiaalin takia. Pelätään, että ihminen päihteilee niillä eli alkaa käyttää isompia ja isompia määriä saadakseen pään sekaisin. Mutta mulle ainakin on psykiatri sanonut että oikeasti määrättynä hoitoannoksena jos niitä ei väärinkäytä, ne eivät ole mitenkään tavallista masennuslääkettä haitallisempia.
Minkälaisissa tilanteissa? Kuinka usein? Mitä merkkiä?
Minkälaisissa tilanteissa? Kuinka usein? Mitä merkkiä?
Esim. yhtiökokouksissa ja kaikissa suuremmissa
kokoontumisissa, mistä ei voi lähteä kesken pois.
Näitä menee noin 30 kpl vuodessa.
Yleensä tälläiseen kysymyksen vastaavat sellaiset joilla
ei itsellä ole mitään ongelmia.
He sanovat että älävälitä tai harrasta "siedätyshoitoa"!!!
Nää on paskapuhetta, eikä auta mitään jos on oikeita ongelmia.
Ahdistuneisuushäiriö, pelkoja, unettomuutta ja paniikkia..
Opamoxia(15mg tabl) menee tarvittaessa (kohtauksiin tai ennaltaehkäisyyn). Enemmän sitä menee ennaltaehkäisevästi, jos jännittäviä tilanteita töissä tai kokouksia tms. "pakollista", jossa pelkään kohtauksen tulevan.
Imovane(7,5mg) menee säännöllisen epäsäännöllisesti. Pyrin olemaan ilman, ja joskus onnistuu pari viikkoa ilman, mutta sitten tulee taas pari viikkoa kun tarvitsen lähes joka ilta. Syön 1/4tabletista 1 tablettiin. Joskus käyttänyt lääkärin suosittelemaa yhdistelmää opamoxia puolikas ja imovanea 1/2tabletti.
Lääkkeiden vaikutus riippuu suuresti kehon vireys/paniikkitilasta. Välillä sama annos väsyttää kovastikin ja välillä ei auta millään..ei paniikkiin eikä unettomuuteen jos on liian jännittynyt.
Rauhoittavat on ollut parhaita lääkkeitä tähän asti. Alkoholia en niiden kanssa käytä, enkä huvikseni. Ei sivuvaikutuksia, kuten muilla masennuslääkkeitä, joita olen kokeillut ja syönytkin, mutta niistä lihoi ja tuli muita ikäviä sivuvaikutuksia. Toki jos rauhoittavien käyttäminen olisi jokapäiväistä, enkä voisi olla ilman, olisi aika kysyä onko muuta vaihtoehtoa. Mutta tavoitteena voida niin hyvin ettei tarvitsisi lääkkeitä.
Lääkärit suhtautuvat hyvin erilaisesti rauhoittavien määräämiseen. Enimmäkseen niiden määräämistä rajoitetaan viihdekäytön ja alkoholin yhteisvaikutuksien takia. Osa myy niitä kadulle. Joku terkkarilääkäri joskus mietti ääneen että voisi määrätä minulle diapamia muttei määrää, koska se ei olisi turvallista jos olen tokkurassa pienen lapsen kanssa. En vaivautunut vastaamaan lääkärille, mutta minulle oli jo poliklinikalta määrätty rauhoittavia, jo parin vuoden ajan. Teki mieli sanoa lääkärille, että lapsi kärsii kyllä enemmän jos äiti panikoi kuin jos on rauhallinen. Toiseksi oikealla annostuksella kukaan ei ole tokkurassa. Rauhoittavien käyttöä ei mielestäni tarvitse pelätä, mutta toki omaa käyttöä pitää jatkuvasti arvioida ja tukea pitää tulla muualtakin kuin lääkkeestä. Esim. minä käyn terapiassa.
Voimia kaikille!
Käytän joka päivä yhden tai ainakin puolikkaan, sillä elämäntilanteeni on niin vaikea ja ahdistava (mm. työttömyys, yksinäisyys, ahdistus, pelkotilat, unettomuus). Koen saavani lääkkeistä todellista apua ja pystyn välillä toimimaan niiden avulla suhteellisen normaalisti.
Olen ottanyt myös alkoa yhden tabletin kanssa ja vaikutus oli kummallinen: en tullut lainkaan humalaan vaan olo tuntui selvältä?! Luulen, että rauhoittava vei jotenkin terän nousuhumalalta. En silti suosittele, voi olla vaarallista.
Käytän joka päivä yhden tai ainakin puolikkaan, sillä elämäntilanteeni on niin vaikea ja ahdistava (mm. työttömyys, yksinäisyys, ahdistus, pelkotilat, unettomuus). Koen saavani lääkkeistä todellista apua ja pystyn välillä toimimaan niiden avulla suhteellisen normaalisti.
Olen ottanyt myös alkoa yhden tabletin kanssa ja vaikutus oli kummallinen: en tullut lainkaan humalaan vaan olo tuntui selvältä?! Luulen, että rauhoittava vei jotenkin terän nousuhumalalta. En silti suosittele, voi olla vaarallista.
mutta vaarallista se ei ole. Mutta siitä voi tulla vähän liiankin hyvä olo ja pahimmassa tapauksessa ihminen alkaa ajan kanssa sekakäyttäjäksi joka säännöllisesti vetää pään sekaisin viinalla ja lääkkeillä. Ja SIINÄ hommassa kasvaa toleranssi lääkkeelle äkkiä, niin että niitä bentsoja saa napsia "kuin leipää" että vaikuttavat enää mitään. Pelkkä viina ei sitten saakaan aikaan juhlatuulta ja usein nappimömmäys leviää muidenkin viihdekäyttöarvollisten lääkkeiden kokeiluihin.
Katsokaa vaikka Päihdelinkin Sauna-palstaa, miten ns. prot vetää noita rauhoittavia, unilääkkeitä, viinaa, maria, sieniä tms mitä mömmöjä sekaisin:-o
http://www.paihdelinkki.fi/keskustelu/viewforum.php?f=1&sid=7405934a22a…
Esim. hakusanalla Oxamin sieltä löytyi erään käyttäjän kiva kuvaus illan huveista:
"240mg Oxycontin
3 x 1mg Xanor Depot
2 x 2mg Rivatril
1 x 10mg Diapam
1 x 30mg Oxamin
Murskasin noi contit wiskipaukkuun." :-o
Olen käyttänyt bentsoja vuosien ajan sekä oikein että väärin.
Nyt en ota enää mitään pkv-lääkkeitä, oli tilanne mikä tahansa, koska kerran addikti, aina addikti.
Joskus noista oli apua paljonkin, ja tuolloin käytössä Diapam.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 14:36"]Käytän ketipinor depotia 400mg/päivä. Olen lukiolainen.
[/quote] Jos tämä oli totta, oon järkyttynyt miten noin nuorelle määrätään tuommoisia lääkkeitä ja tuo annostus on noin iso! Nuo ketipinorit on pihasta myrkkyä, pitäisi käsitellä asiat saada paljon tukea elämään ... nuo lääkkeet sumentaa ihmisen normaalin toiminnan ja tekee toimintakyvyttömiksi
Minä käytän tarvittaessa Temestaa. Välillä on kuukausia, ettei mene yhtään ja välillä joutuu ottamaan päivittäin, kun ahdistus käy niin kovaksi, ettei arjesta selviäisi. Peruslääkityksenä mulla on Sepram ja yöksi Mirtatsapiinii.
Olen niin loputtoman kyllästynyt tähän oireiluuni, mutta kyllä tämä jäädäkseen on tullut. Nyt jo ollut mukana matkassa lähes puolet elämästä.
Onneksi tosiaan on rauhoittavat. Minulla on onneksi niin ihana työterveyslääkäri, että ymmärtää lääkityksen tarpeellisuuden ja sanoo käyttämiäni lääkkeitä miedoiksi.
Väärinkäyttäjät ovat asia erikseen. Se ei ole lääkkeen vika, jos sitä ei käytetä oikein.
Voimia kaikille ahdistushäiriöistä kärsiville!