Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Näin jälkikäteen ajateltuna oli au pair- vuoteni aika vittumaista aikaa

Vierailija
25.10.2012 |

Olin rikkaassa perheessä, jossa käytiin ainakin perheen miehen hajun perusteella kerran viikossa suihkussa, koska lämmin vesi on niin kallista. Lapsetkin kävivät vain viikonloppuna kylvyssä, vaikka toinen niistä oli jo 12-vuotias tyttö. Sain sitten kuulla lapsilta, että vanhemmat olivat selkäni takana valittaneet suihkussa käymisestäni. Ei kuulemma tarvitse käydä joka päivä suihkussa (en edes käynyt ihan joka päivä, mutta perjantaisin kyllä ennen ulos lähtöä kävin ja sen jälkeen heti aamulla uudestaan, koska haisin ihan tupakalle muuten koko päivän). Että paskalta oisi pitänyt haista?

Toinen juttu mistä mulle valitettiin oli huoneeni lämmitys, jonka olin unohtanut päälle koko päiväksi. Huone oli iso kuin mikä ja siellä oli kylmä kuin kellarissa, jos en pitänyt lämpöä päällä. En kuitenkaan tiennyt, että tässä maassa on tapana pistää lämmitys pois päältä aina, kun jättää huoneen. Sain tästä pienet huudot, kun en ollut tehnyt näin alkuaikoina.

Kerran kuulin lapsilta, että vanhemmat pitivät minua moukkamaisena ruokapöydässä, koska näytin yleensä epäkiinnostuneelta, enkä puhunut paljon ja pidin kaiken lisäksi kyynärpäitä pöydällä, kun en syönyt, vaan odotin, että muut olisivat jo syöneet. Totuus oli se, että minua vitutti istua siinä pöydässä klo 20:30 asti joka päivä paitsi la ja su ja sen jälkeen vielä siivota kaikki jäljet, koska olin muutenkin jo viettänyt koko päivän paapoen lapsia ja tehden kotitöitä heidän ollessaan koulussa. Ainoa vapaa-aika oli aamupäivästä pari tuntia, kun olin saanut kaikki muut tehtävät tehtyä.

Alussa kuvittelin heidän maksavan minulle kielikurssin, koska kielitaitoni oli todella alkeellinen. Etsimme perheen isän kanssa netistä kursseja ja ainoat kurssit jotka hän suostui minulle maksamaan olivat n. 30 euron hintaisia parin viikon keskustelukursseja sellaisille, jotka osasivat jo puhua hyvin kieltä. Mentyäni yhdelle noista kursseista minut passitettiin heti alkeiskurssille, kun en osannut edes silmieniväriä sanoa ryhmäkeskustelutilanteessa. Alkeiskurssi oli kuitenkin liian kallis, joten sitä ei tietenkään maksettu minulle. Jätin sitten menemättä kokonaan, koska ei ollut itsellänikään varaa.

Sain myös heiltä hienon joululahjaTARJOUKSEN, etten jäisi yksin heidän kotiinsa viikoksi, koska he lähtivät Alpeille laskettelemaan. He lupasivat maksaa puolet lennoista kotiin hiihtolomalla ja minä itse maksaisin puolet. Suostuin tähän, koska halusin vain pois tuolta perheestä vähäksi aikaa. Silti otti päähän, kun toiset au pairit reissaavat host-perheidensä kanssa joka paikkaan ilmaiseksi ja minua ei otettu ikinä mukaan mihinkään kalliille lomamatkoille.

Au pair-vuoteni loppuaikoina sain kuulla vielä lapsilta, mitä vanhemmat ovat minusta valittaneet. Tällä kertaa he epäilivät osuuttani korkeaan sähkölaskuun, jollaista ei koskaan ennen ole ollut. Myönnetään, että istuin paljon tietokoneella vapaa-ajalla, koska minulla ei ollut aikaa juuri muillekaan harrastuksille, kun sain olla koko ajan valmiustilassa. Mutta en usko, että pelkästään tietokoneen käytöstäni lasku nousisi niin hirveästi.

Kauheaa nipottamista joka asiasta ja töitä tein kuin orja. Palkka oli au pairin minimipalkka 260 euroa kuussa. Lounaaksi sain syödä pussikeittoja tai pastaa, jos en ostanut itse itselleni jotain syötävää. Iltapala oli melkein aina vain jotain leipää ja päälle kurkku ja juustoa jne. Vain viikonloppuisin söin kunnon lämmintä ruokaa perheen kanssa.

Sain iltapalan jälkeen ma-pe siivota koko keittiön ja kerran sain valitukset vielä klo 21:00, jolloin perheen äiti koputti ovelleni ja pyysi minua vihaisena hinkkaamaan hellan päällisen uudelleen, koska olin jättänyt siihen läiskiä. (Hella oli hänelle pyhä asia, vaikkei itse sitä juuri koskaan käyttänytkään). Olin jo sängyssä lukemassa kirjaa ja melkein nukahtamassa ja menin oikeasti itku silmässä hinkkaamaan sitä hellaa.

Kerran perheen äiti otti saikkua, koska toinen lapsista (12-vee) oli kipeänä ja väitti että nuorempi lapsista (10-vee) oli kipeä, eikä se vanhempi. Muuten hän ei olisi saanut sitä saikkua, koska 12-vee on liian vanha. Koko päivän otti sitten aurinkoa takapihalla minun kokatessa lapsille lounasta ja viikatessa pyykkiä. Silloin teki mieli oikeasti ottaa hatkat, mutta jostain syystä päätin kärsiä ne pari kuukautta lisää. Nyt minulla on kuitenkin sujuva kielitaito ja olen yhtä kokemusta rikkaampi.

Onko muiden au pair-vuodet olleet yhtä ihania?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
25.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheessä 2 lasta, 6v ja 7v. Äiti oli kotirouva ja mies teki pitkää päivää mainostoimistossa. Mulla ei ollut ajokorttia, joten äiti kuskas lapset kouluun jne. Mun rooli oli lähinnä kusettaa koiraa ja olla pihalla lastenvahtina kun muksut ulkoili. Itseasiassa mulla ei ollut juuri mitään tekemistä, koska kotityöt ei kuulunut mulle. Siivooja kävi 3krt/viikossa.

Au pair kaverini lähti lomalle kotimaahansa, niin kysyin voisinko tehdä lisähommia hänen perheessään. En voinut kuulemma! Kyllä ketutti, mun palkka oli aivan naurettava ja tekemistä oli vähän. Au pair oli otettu tasan sen takia, kun muillakin on. Perhe oli sikarikas ja lapset lellittyjä pentuja. Mun huone oli pojan vanha huone, edes omaa telkkaria ei ollut!!!! Pieni yhden hengen sänky ja kirjoituspöytä, siinä se.

Rouva litki punaviiniä päivisin ja luonasti ystäviensä kanssa. Niin pinnallinen akka, että huh huh. Kolme kuukautta jaksoin olla, sen jälkeen lähdin. Ajatuskin vuodesta, ei ikinä.

Jos oma lapsi haluaa joskus au pairiksi lähteä, niin kyllä keskustellaan asiasta muutaman kerran...

Mun unelma olis ollut juuri tuollainen eli ylelliset olot ja vähän duunia! Kaikesat sitä jotkut valittaakin...

Mutta mulla vähän ikävämpi kokemus... Olin briteissä työväenluokkaisessa perheessä, jotka jostain ihme syystä olivat keksineet ottaa au pairin vaikkei heillä oikeasti ollut siihen varaa. Jouduin nukkumaan kerrossängyn yläpetillä lastenhuoneessa, koska heillä ei muita tiloja ollut. Ruoka oli tosi niukkaa ja ankeaa, ja sittenkin valitettiin että kuinka kalliiksi tulee syöttää yhtä ylimääräistä aikuista, etten söisi vaan liikaa. Töitä riitti ihan hitosti, koska isä oli bussikuski ulkomaanlomareissuilla eikä ollut juuri kotona, ja äiti kiireinen kokopäivätyöläinen.

Käytännössä lastenhoidon lisäksi tein lähes kaikki kotityöt, äidin iltaisin tissutellessa viiniä ja tuijotellessa telkkaria, ja komentaessa minua välillä. Pahempaa oli kun perheen isä oli välillä kotona ajoreissujen välillä, koska hän alkoi kännissä minua aina lähennellä ja kävi aggressiiviseksi kun en suostunut seksiin. Oli kyllä karmeat puoli vuotta!

Vierailija
2/17 |
25.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

..ja tietenkin luulin että mulla olisi töitä siellä. Olin tosi turhautunut, koska loppupelissä au pairille ei ollut edes tarvetta. Äiti oli päivät kotona, tekemättä mitään (ellei ollut shoppailemassa ja lounastamassa). Niin pinnallista porukkaa, kuin jostain saippuasarjasta.

T.9, (Milanossa ollut)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
25.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina nenänvartta pitkin (heillä vaatteet vimpan päälle). En tuntenut olevani tervetullut.

T.9

Vierailija
4/17 |
25.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

..ja tietenkin luulin että mulla olisi töitä siellä. Olin tosi turhautunut, koska loppupelissä au pairille ei ollut edes tarvetta. Äiti oli päivät kotona, tekemättä mitään (ellei ollut shoppailemassa ja lounastamassa). Niin pinnallista porukkaa, kuin jostain saippuasarjasta.

T.9, (Milanossa ollut)

vaikka luusuta kaupungilla päivät pitkät, etsiä kavereita ja ehkä seurustelukumppani jne? Vai eikö ne kuitenkaan sallineet että olet pois kotoa vaikkei duunia olekaan?

Vierailija
5/17 |
25.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

i]

vaikka luusuta kaupungilla päivät pitkät, etsiä kavereita ja ehkä seurustelukumppani jne? Vai eikö ne kuitenkaan sallineet että olet pois kotoa vaikkei duunia olekaan?

[/quote]

Ja palkka oli niin naurettavan pieni, että sillä ei kaupungilla olisi edes pyöritty päivittäin. nYlimääräisiä töitä en saanut tehdä, koska oli heillä töissä (vaikkei ns. töitä juuri ollutkaan!).

T.9

Vierailija
6/17 |
25.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheessä 2 lasta, 6v ja 7v. Äiti oli kotirouva ja mies teki pitkää päivää mainostoimistossa. Mulla ei ollut ajokorttia, joten äiti kuskas lapset kouluun jne. Mun rooli oli lähinnä kusettaa koiraa ja olla pihalla lastenvahtina kun muksut ulkoili. Itseasiassa mulla ei ollut juuri mitään tekemistä, koska kotityöt ei kuulunut mulle. Siivooja kävi 3krt/viikossa.

Au pair kaverini lähti lomalle kotimaahansa, niin kysyin voisinko tehdä lisähommia hänen perheessään. En voinut kuulemma! Kyllä ketutti, mun palkka oli aivan naurettava ja tekemistä oli vähän. Au pair oli otettu tasan sen takia, kun muillakin on. Perhe oli sikarikas ja lapset lellittyjä pentuja. Mun huone oli pojan vanha huone, edes omaa telkkaria ei ollut!!!! Pieni yhden hengen sänky ja kirjoituspöytä, siinä se.

Rouva litki punaviiniä päivisin ja luonasti ystäviensä kanssa. Niin pinnallinen akka, että huh huh. Kolme kuukautta jaksoin olla, sen jälkeen lähdin. Ajatuskin vuodesta, ei ikinä.

Jos oma lapsi haluaa joskus au pairiksi lähteä, niin kyllä keskustellaan asiasta muutaman kerran...

Vierailija
7/17 |
25.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

T.9

Vierailija
8/17 |
25.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

au pairina Italiassa ja ne olivat kyllä nuoruuteni parhaimmat ja ikimuistoisimmat vuodet! :-) Vieläkin, yli kymmenen vuoden jälkeen, minulla on lämpimät välit silloisiin isäntäperheisiini ja ystäviin, joihin tutustuin tuona aikana.

Vierailija
9/17 |
25.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheen äiti oli oikeasti ihme nipo himosiivooja. Minä en ole mitenkään sotkuinen ihminen, vaan siivosin jälkeni ihan normaalisti jne niin kuin kuka tahansa ihminen kuitenkin vieraiden talossa. MUTTA tämä rouva kilahti mm. seuraavista:

- En ymmärtänyt kuivata suihkukoppia suihkun jälkeen pyyhkeellä (ja sitä samaa rättiä käytettiin monta päivää... hyi helvetti)

- En ymmärtänyt kuivata kylpyhuoneen lavuaaria pyyhkeellä käytön jälkeen (?!!)

- En tiennyt, että pikkuvessassa pitää käydä vessassa ja sitten mennä pesemään kädet kylppäriin. Pikkuvessassa ei saanut pestä käsiä, koska sen lavuaari oli vain vieraita varten. Kuitenkin kyseisessä vessassa olivat mm. tamponit...

- En osannut lajitella oikein roskia; heillä oli autotallissa muistaakseni n. 5-7 erilaista roskatynnyriä ja laatikkoa mihin piti lajitella

- En tiennyt, että kaikki muoviroskat pestään ja kuivataan ja laitetaan omaan boksiinsa, tämä koski siis esimerkiksi leikkelepaketteja, jogurttipurkkeja jne

- Unohdin sanoa perheen äidille, että hänen sukulaisensa oli soittanut. Tästä tuli ihan kunnon raivo.

- Äidin mukaan "luin vain sanomalehtiä huoneessani" - niin, opettelin kieltä opiskelemalla uusia sanoja ja kielioppia.

Oltuani n. kuukauden perheessä sain pöydälleni listan, jonka otsikko oli suomeksi suunnilleen "Talon järjestyssäännöt"... Siinä oli about 20 kohtaa allekkain siitä, miten talossa tulee toimia. Näistä yksi oli "Varo huonekaluja". Siis mitä helvettiä? :D

Minäkin olin muuten epäkiinnostunut ja epäkohtelias, enkä puhunut mitään. Oliskohan tuo vähäpuheisuus voinut johtua esimerkiksi siitä, etten osannut kieltä juuri lainkaan ja kyseisellä alueella puhuttiin vielä vahvaa murretta? Perheen vanhemmat eivät juurikaan osanneet englantia.

Pistää ihan vihaksi nykyään, kun en tajunnut silloin sanoa mitään vastaan. Yritin vain olla jotenkin mieliksi, mutta loppujenlopuksi kuljin talossa tosi varpaillani ja lopulta vaihdoin perhettä.

Vierailija
10/17 |
25.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotin, että pääsen edes iltaisin käymään jossain ja viikonloput olisivat vapaita, kun kerran vanhemmat ovat kerrankin kotona. Perheen vanhemmat kyllä kävivät töistä suoraan harrastamassa ja sen takia tulivat kotiin todella myöhään ja vielä iltamyöhälläkin perheen isä meni lentopallotreeneihin. Minun taas piti olla koko ajan valmis paapomaan heidän lapsiaan, jotka olivat kaiken lisäksi jo niin vanhoja, että olisivat voineet itse voidella eväsleipänsä seuraavaa koulupäivää varten.

Minullakaan ei ollut ajokorttia, joten jouduin kävellen tai julkisilla viemään sitä nuorinta lasta (10-vee) harrastukseen /kouluun. Huvittavaa oli ajella monta kertaa viikossa tunti ratikalla ympäri kaupunkia ees taas viedessä ja hakiessa lasta harrastuksesta. Pääasia, että minulla oli päivän jokainen minuutti jotain tekemistä. Välillä sain mitä kummallisimpia tehtäviä, koska tuntui, että perheen äiti keksi niitä keksimällä, koska ei oikeasti ollut niin paljon tekemistä.

Hauskaahan se oli palvella siinä sivussa niitä vanhempiakin, kun he tulivat raskaan työ(ja harrastus-)päivän jälkeen kotiin valmiiseen pöytään ja minä vielä siivosin keittiön kaiken jälkeen.

Minullakaan ei ollut mitään telkkaria, eikä omaa tietokonettakaan. Sen vuoksi pääsin nettiinkin vain aamupäivällä, kun sain mennä lasten makkariin surffailemaan. Iltaisin tämä oli tietenkin kiellettyä, koska lapset kävivät heti iltaruoan jälkeen n. klo 20 nukkumaan. Tuollakin kävi siivoja kerran viikossa, mutta minun huonettani se ei tietenkään siivonnut, eikä vierasvessaa, joka oli minun vessani. Olin siis vastuussa niiden siivouksesta yksin. Hahha,sain myös oman vessani siisteydestä kerran satikutia, kun en ollut siivonnut sitä vähään aikaan. Vessani oli siis myös vierasvessa ja siellä kävi kyllä muukin perhe aina, kun ei jaksanut kävellä rappuja ylös omaan vessaan.

Minun piti myös viikoittain imuroida lasten huoneet ja keittiö, koska siivooja teki niin vähän hommia, lähinnä vain pakollisen yläkerran vessan pesun ja pölyjen pyyhkimisen. Ikimuistoisempia hommia olivat varmasti keittiön kaapistojen täydellinen siivoaminen ja niitä kaappeja ei ollutkaan ihan vähän. Eli se ei todellakaan riittänyt että juoksin lasten perässä koko päivän ja tein niille vielä ruokaa ja autoin läksyissä ja kuurasin keittiötä iltamyöhään. Joka päivälle oli vielä jotain muuta pientä kivaa, ettei tulisi tylsää.

Odotin siis ihan liikaa tältä työltä vai? Jos tuolla rahalla ja sillä ruoan määrällä, mitä minulle jääkaappiin ostettiin pitäisi jaksaa, niin ihmettelen kyllä... Mutta kuten sanottu rakkauden eteen sitä nuolee vaikka rikkaiden persettä vuoden verran, jotta voi elää rakkaansa lähellä. :)

ap

Vierailija
11/17 |
25.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ihan erilainen vuosi! Ekassa perheessä hoidin lapsia ma-to 10 h päivässä, en juuri tehnyt kotitöitä, matkustin perheen kanssa ja juhlin vähän liikaakin viikonloppuisin :)

Sit ne kyllä heittivät mut pois, syystä, joka ei koskaan selvinnyt. Uudessa perheessä tein 5x6 h perinteisiä kotitöitä eli siivousta, silitystä, kokkailua yms. Matkustelin mukana, joskus olisn iltaisinkin lapsen kanssa.

Vuosi oli yksi elämäni parhaista. Matkustelin paljon lähinnä ystävieni kanssa, opin kieliä, tutustuin upeisiin ihmisiin. Ja meillä on kotona ollut sen jälkeen monta au pairia, joiden kanssa olen osannut välttää kaikki itse kokemani tylsyydet.

Vierailija
12/17 |
25.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minulle väitettiin ainakin työsopimuksessa, että illat ovat vapaina. Vanhemmat olivat kuitenkin hyvässä tapauksessa töissä klo 19:30 asti, isä jopa pidempään. Minun piti siis valmistaa jotain iltapöperöä lapsille (paistaa kananmunaa jne.). Sitä ennen piti hakea lapset harrastuksista n. klo 17-18. En voinut viikolla käydä oikeastaan yhtään missään iltaisin, koska keittiön siivous odotti minua vielä klo 20 jälkeen. Sen jälkeen olinkin aina ihan poikki, enkä edes kuvitellut lähteväni mihinkään. Minulla oli päivän aikana vain pieniä parin tunnin taukoja ja sitten sain taas lentää paikasta toiseen. Viikonloppuisinkin sain tehdä aina jotain pikkuhommia ja olla lasten kanssa, jonka vuoksi joskus häivyinkin mitään sanomatta koko päiväksi kaupungille, ettei tarvitsisi olla siinä talossa.

Olin kai liian kiltti ja nössö, mutta en siihen aikaan uskaltanut sanoa mistään mitään, etteivät he heittäisi minua ulos. Olin nimittäin tavannut kiva pojan siinä kaupungissa ja olin niin rakastunut, että tein mitä vain voidakseni pysyä siinä kaupungissa. ap

Vierailija
13/17 |
25.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivaa settiä. Ei käy kateeksi. Vaadin että et enää tulevaisuudessa tee töitä yhdellekään mulkulle tai mulkkuperheelle. Oliko lapset edes kivoja?

Vähänkö olisin itse lähtenyt kävelemään varmaan ensimmäisen viikon jälkeen.

Tietokonetta ja sähkölaskua koskien: Riippuen tietokoneesta, se voi olla julmettukin sähkösyöppö. Läppärihän ei kuluta juuri ollenkaan sähköä mutta moderni pöytäkone, rankalla näytönohjaimella, pelikäytössä... silloin puhutaan 200-800 watin laitteesta, riippuen kokoonpanosta. Levossa eli työpöytätilassa kulutus on jotain 100-200 watin luokkaa, niillä hurjimmillakin pelikoneilla, lähempänä 100 wattia kuitenkin. Ihan vaan infoksi, jotta voit mahdollisesti arvioida konkreettisia lukuja sähkölaskun nousun määrälle.

Eipä silti, jos perhe oli rikas, luulis olevan varaa maksaa yhden ihmisen sähkölaskukin. Ei tuollaisille ihmisille pidä tehdä töitä. Se lähettää väärän signaalin.

Vierailija
14/17 |
25.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakaan sun ei tarvitse miettiä "elämätöntä elämää".

Minä en aikoinaan uskaltanut lähteä au-pairiksi, koska siihen ei perheessäni kannustettu/ei pidetty sopivana. Monet kaverit lähtivät ja olin heille salaa kateellinen.

Vaikka todellisuudessa elämä ulkomailla ei varmasti olisi ollut niin ihanaa kuin kuvittelin.

Vierailija
15/17 |
25.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mitäpä sitä ei rakkauden eteen tekisi. Jossain toisessa tilanteessa olisinkin varmaan häipynyt ja äkkiä.

Muita ystäviä kuin poikaystävä en sitten saanutkaan, koska ei ollut varaa käydä kielikurssilla ja kielitaitoni oli niin huono, etten uskaltanut mennä kenellekään juttelemaan tosta vaan, eikä ollut aikaakaan. Kerran kävin yhden naisen kanssa kahvilla ja toisen kerran sen pikkujouluissa. Juuri muita ihmisiä en sitten tavannutkaan poikaystävääni ja hänen tuttujaan lukuunottamatta.

ap

Vierailija
16/17 |
25.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhe maksoi matkat ja taskurahaa.

Aamulla tuuletin lasten petivaattee ja huoneet ja petasin sängyt (ja käänsin lämmöt pois päältä). Isä laittoi aamiaisen. Mun hommia oli yhden lapsen vieminen läheiseen tarhaan, ehkä jotain pieniä ostoksia kylänkupassa ja nuorimman lapsen kanssa ulkoilu aamupäivällä. Sitten hain nuoremman kanssa toiseksi nuoremman tarhasta. Katoin pöydän ja siivosin sen lounaan jälkeen ja keitin kakkukahvit perheen isälle. Iltapäivällä oli siesta, mutta usein autoin vanhempia poikia läksyissä. lähinnä sanelukirjoituksen tarkastusta. Autoin siivousessa, pyykeissä ja ruuan valmistuksessa. Iltaruuan katoin pöytään ja sen jälkeen olin aina vapaa, sain syödä tai olla syömättä. ruokailu alkoin 18.30-19.00.

Lauantait oli vapaita, mutta sunnuntai aamuna mun homma oli laittaa aamiainen ja raivata pöytä. Ja vahdin lapsia, jotta vanhemmat saivat rauhaisan aamun. sen jälkeen olin vapaa. Usein sunnuntaisin koko perhe meni retkelle lähikaupunkeihin tai vaeltamaan (perheen isä oli lääkäri, jolla oli varavastaanottotila myös kotona. Monesti ihmiset otti yhteyttä, vaikka ei ollut hänen päivystysvuoronsa. Ei oikein osannut sanoa ei, ja siksi oli paras lähteä muuualla vapaalla). Usein menin mukaan, olin aina tervetulut.

Perheessä kävi viikkosiivooja, äiti oli kotona ( yksi lapsita erityislapsi), ja osapäiväapulainen kävi tekemässä hommia 3 h päivässä. Ja lisäksi olin minä.

Viimeisen kuukauden aikana äidin selkä petti taas, ja mä tein silloin suurimman osan hänen töistään. Myös iltaruuat ja lasten koulutavaroiden, vaatteiden yms huoltamisen. Ja paljon kaikenlaista siinä oli, työpäivä oli aika pitkä, iso talo ja neljä lasta, ja isällä pitkät työpäivät.. Sain siitä kunnollisen korvauksen ja perhe osti mulle myös aika arvokkaita lahjoja.

kaikenkaikkiaan sain suurta varmuutta ja paljon kokemuksia, ja sekä tunteen , että pärjään kyllä.

hyvä kokemus.

Vierailija
17/17 |
25.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että perheellä on suhteita Suomeen, joten heille oli selvää, että mulla on lämmin huone ja suomalaistyylinen peitto ja tyyny. Ei siis perinteisiä paksuja untuvakasoja, koska en halunnut. Perhe ei juuri katsonut televisiota, mutta mulla oli oma. Kielikurssia ei ollut, koska asuin pienessä kylässä.

Sähkönkulutukseen ei puututtu, ja pesulla kaikki kävi päivittän, ja talossa oli neljä kylppäriä ja sauna, sekä kylpypalju.

Perhe tutustutti mut paikalliseen kirkon nuorisoryhmän jäseniin ( vaikka en ole uskovainen). Siellä kirkon tilaisuuksiin osallistuminen oli nuorillekin ihan normaalia. Ryhmä oli ekumeeninen, eli siinä oli eri uskontokunnan nuoria. useimmiten tapasimme pubissa, tai sinne päädyttiin aina. Olut ei heistä ollut alkoholia:-)