Juristit! Onko kukaan teistä saanut koskaan vauvaa?
Miten raskausaika sujui? Onko lapsensaanti ja asianajotoimistossa työskentely lainkaan mahdollista? Ainoa tuttuni joka on kokeillut joutui purkamaan työsopimuksensa (puolituttu, en tiedä yksityiskohtia) ja nyt pelkään uskallanko itse edes yrittää yhtälöä. Muut samassa toimistossa työskentelevät eivät edes haaveile asiasta.
Terveisin nuori lakimies, jolla on juuri sellainen työ kuin lakimiesliiton artikkeleissa kirjoitetaan.
Kommentit (13)
Hei,
Ihana kuulla tällaisestakin! Jospa vielä minullakin olisi joskus tuollainen tilanne. Kuten voinet arvata, olen itse aika alkutaipaleella urallani ja päivät varmasti pitkiä myös sen vuoksi. Tosin kyllä tässä toimistossa myös aa:t ja osakkaat tekevät pitkää iltaa ja viikonloppua.
En ole kylläkään töissä asianajotoimistossa, vaan minulla on vakituinen virka valtiolla. Raskauden ja työn yhdistäminen ei ole ollut mikään ongelma.
Voin kyllä kuvitella, että asianajotoimistossa meininki voi olla tässäkin suhteessa aika erilainen... Tsemppiä, ja kannattaa varmaan alkaa katsella julkisen sektorin työpaikkoja!
Olen yhdessä Suomen suurimmista aa-toimistoista ja mulla on kolme pk-ikäistä lasta. Ei ole mikään ongelma. Teen työt tehokkaasti ja olen suoraan esimiehelle todennut ettei iltatyöt onnistu. Melkein kaikilla partnereilla ja senioreilla on lapsia.
Miten raskausaika sujui? Onko lapsensaanti ja asianajotoimistossa työskentely lainkaan mahdollista? Muut samassa toimistossa työskentelevät eivät edes haaveile asiasta. Terveisin nuori lakimies,
Lakimiehenkin kannattaa tuntea rajansa. Aika harva mies tosiaan haaveilee odottavansa ja saavansa jonain päivänä lapsen. Jos perheessä odottava on taas lapsen äiti, niin en ymmärrä miksi se ottaa isän selkään odotusaikana enempää kuin muulloinkaan.
Hetki meni ennen kuin tajusin mitä ajat takaa.En ole kuullut kenenkään käyttävän itsestään sanaa lakinainen eikä minullakaan ole sen tason komplekseja että niin tekisin ;p
mutta siitä on jo niin kauan etten muista oikein, tuppaa tuollaiset lyhytaikaset unohtumaan.
Eikö tuolla tutkinnolla nimenomaan voi tehdä melkein mitä vain?
Itse olen töissä valtiolla eikä minulla ole ollut mitään erityisiä ongelmia yhdistää lastentekoa ja töissäkäyntiä. Esimerkiksi nyt olen osittaisella hoitovapaalla, mikä ei välttämättä kaikissa asianajotoimistoissa onnistuisi.
Eikö tuolla tutkinnolla nimenomaan voi tehdä melkein mitä vain?
Pakko mennä sinne minne pääsee tässä vaiheessa. Uskoin myöskin tuota satua vielä opiskelemaan hakiessani mutta tämä on paljon rankempaa kuin kuvitellaan. Eikä palkkakaan ole kummoinen. Alanvaihto on varmasti vielä edessä, mutta ensin olisi lapsen aika.. Jos se vain onnistuu.
Olisiko kellään konkreettisia kokemuksia mitä ne pahimmat ongelmat ihan tosiasiassa on? Tietäisi mihin varautua.
Työelämässä tulet kohtaamaan lähes varmasti scheissea muodossa ja toisessa. Sitten voi tulla ihan irtisanomisiakin. Kaikesta selviää ja lahjakkaalle ihmiselle löytyy yleensä uusi paikka kun entinen poistuu. Suomen laissa ei ole pykälää että juristi toimistossa ei saa raskautua eli anna palaa. Älä hyväksy raskautta työsuhteen purkuoerusteeksi. Hoida hommasi kuten ennenki. Raskausasioita ei kannata suunnitella, usein tapahtuu jotain ihan muuta. Ja jos työssä on ihan hullu meininki, niin kokenukseni mukaan raskaanaollessa saa helpolla sairasloman.
Älä siis elä elämääsi liikaa sen toimiston mukaan.
Kiitos sinulle :) Näinhän se varmasti on. Tuo sairasloma-asia saattaa hyvinkin tulla ajankohtaiseksi, kun nämä 9-20 (tai välillä 8-18) päivät ovat kropalle raskaita jo ihan ilman rakkauttakin.
Minä (ja suurin osa muista asianajajatutuistani) on pystynyt yhdistämään lapset ja työn ihan sujuvasti. Minä tunnen lukuisia naispuolisia lakimiehiä, jotka lähes kaikki ennemmin tai myöhemmin ovat hankkineet lapsia. Vaikuttaa siltä, että sinun kohdallasi ongelma on työpaikassasi, ei uravalinnassasi.
Raskausajat ovat mminulla menneet loistavasti. Ja mikä siinä, siistissä sisätyössä, varsinkin kun vessakin oli pahoinvoinnin yllättäessä lähellä :) Muutoinkin työnantajani on suhtautunut loistavasti, en joutunut esim. lentämään työmatkoilla enää kovinkaan pitkälle raskaudessa, vaikka se vointini puolesta olisi onnistunut. Istuntosalissa ja asiakasneuvotteluissa kasvava vatsa aiheutti vain positiivisia kommentteja.
Työpäivät ovat lasten saannin (ja ylipäänsä urakehityksen myötä) lyhentyneet merkittävästi. Aiemmat iltaan asti puurtamiset ovat vähentyneet olennaisesti.
Lasten saannin jälkeen olen ollut osittaisella hoitovapaalla ja tehnyt 4-päiväistä työviikkoa. Siinä tosin joustan ja saatan vastailla puheluihin, s-posteihin ym. vapaapäivisin perjantaisin, mutta toisaalta pystyn vastaavasti ottamaan käytetyn ajan takaisin lyhempinä työpäivinä.
t. asianajaja, joka menee jatkamaan hommiaan, että pääsee kohta lähtemään ja hakemaan lapset päiväkodista