Raskaus ja masentavat finnit
HEi!
Olen jo monta viikkoa miettinyt, että mun pitää kysyä teiltä neuvoa.Olen onnellisesti raskaana vkolla 18, mutta minua masentaa kasvoihini, kaulaani ja selkääni ilmestyneet finnit.Aluksi ajattelin, että ne varmaan menevät pois, mutta nyt aikaa on kulunut eikä muutosta ole tapahtunut.Oikeastaan päinvastoin, muutos on pahempaan.Olen ostanut apteekista mm. sebamed tuotteita ja basiron-geeliä, mutta mikään ei ole auttanut.Huolehdin todella hyvin hygieniasta, joten sekään ei ole syy.Olisiko kenelläkään lisää vinkkejä?Jos olette itse kokenut saman, miten kauan akne kesti?Olen todella masentunut, vaikka pitäisi olla maailman onnellisin ihminen.Onneksi on talvi ja poolopaidat peittävät kaulan, vaatteet selän ja meikki kasvojen finnit.
epätoivoinen Ahava
Kommentit (5)
oli tätä vaivaa ja oikein " kunnolla" . Selän ja kasvojen iho oli tosi huono - erityisesti selän:(. Vauva on nyt reilu kolme kuukautta, eikä vieläkään kunnolla paranemisen merkkejä. Kasvojen iho on nyt tosi huono, epäpuhdas jne. Yritän puhdistaa ja kuoria. Silloin tällöin käyn kosmetologilla - ehkä pitäisi käydä useammin. Selkä ei ole enää pahasti näpyillä, mutta " arvilla" kylläkin. Jäävätköhän ne?! Paraneekohan iho koskaan kunnolla?
Nyt tällä hetkellä on ongelmana myös valtava hiustenlähtö. Hiuksia lähtee todella paljon! Onneksi minulla on paksu tukka, josta varaa lähteä. Mutta ohuemmalla kuontalolla kyllä jo päälaki paistaisi!
Kaikenlaisia vaivoja tässä on ja ilmaantuu.
Itselläni on nyt viikkoja 35, ja myös alkuraskaudessa sain todella kipeitä finnejä ja niitä tuli koko ajan. Alkoi todella ottaa päähän kun ne oli melkoisia paiseita ja niitä tuli suunnilleen samoihin kohti koko ajan, leuka oli sellainen johon koko ajan tuli oikein rykelmä. Töissä kun en esim. ollut vielä kertonut raskaudestani niin moni jo näistä " iho-ongelmista" arvasi että odotan. Koska ihoni oli ennen ollut finnitön, muutamaa näppyä sillon tällön lukuunottamatta:)
Mutta sitä kesti aikansa, mitkään pesuaineet tai tiettyjen ruoka-aineiden välttäminen ei auttanut, koska johtuvat niistä raskaushormoneista. Mutta älä huoli, ei ne siihen ikuisiksi ajoiksi jää vaikka ovatkin kipeitä, kiusallisia ja kiusallisen näköisiä...
Huolendi ennemminkin tulevan vauvasi hyvinvoinnoista kuin että käyttäisit aikasi ihon kanssa pähkäilyyn. Jos nyt mitenkään en väärin muista niin ihon alkoi mennä parempaan suuntaan joskus viikon 25 jälkeen...olisko viikot 15-22 ollut pahimmat. Huomaamatta ne sitten hävisivät...hyvää jatkoa sinulle=) Rianna
Ennen raskautta söin Diane Nova e-pillereitä, joiden ansiosta mulla ei ollut finnejä lainkaan. Pillereiden poisjättämisen jälkeen kasvot alkoivat kukkia jonkin verran. Tilanne paheni raskaaksi tulon jälkeen ja muistaakseni finnit oli kukkeimmillaan kesällä eli juuri noilla viikoilla 15-20 suunnilleen. Oli koomista olla lomamatkalla Kreikan auringossa rinta ja selkä täynnä finnejä. Pikkuhiljaa tilanne on kuitenkin rauhoittunut ja nyt finnejä on vain satunnaisesti. Eli tilanne voi kyllä parantuakin (ainakin toistaiseksi).
Itselläni ei ole poppakonsteja noihin hormonifinneihin, säännöllinen puhdistus ja esim. apteekin Widmer-tuotteet auttoivat vähän. Siskoni puolestaan turvautui kosmetologin valohoitoon.
Kyllä se siitä, tsemppiä.
T: Viimeisillään odottava, rv 39+0
Eikös ne ole ne ihanat raskaushormonit, jotka saa aikaan nuo finnit, joten eipä niihin silloin kovin paljon ulkoisilla konsteilla voi vaikuttaa. Imetysaikanakin hormonitoiminta poikkeaa normaalista, joten silloinkin voi vielä joutua kärsimään näppylöistä.
Mulla ekassa raskaudessa naama kukki tosi iloisesti ja uusia finnejä tuli vielä vauvan synnyttyäkin. Tuli tooosi ihania kuvia äidistä ja pikkukääröstä...
Nyt toista odottaessa tilanne on huomattavasti paljon rauhallisempi, ainakin tähän rv 30 asti. Voisko lapsen sukupuoli vaikuttaa siihen, miltä odottava äiti näyttää..?
Finneistä kärsiville lohdutukseksi, että kyllä niistä lopulta eroon pääsee, ekan vauvavuoden aikana viimeistään!!
mulla myös viikkoja 18 ja rinta ja selkä täynnä pieniä näppylöitä. kasvoissa finneistä olen joutunut kärsimään murrosiästä lähtien mutta nyt tulee sellasia paukuroita että oksat pois.
toivottavasti helpottaa jossain vaiheessa. siskolla oli sama ongelma ja finnit lähti synnytyksen jälkeen!
eli et ole ainut finninaama :)
hauskaa joulun odotusta finneistä huolimatta!
meppe81