Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Herätkää vanhemmat

Vierailija
30.11.2005 |

Kuinka monessa perheessä osataan antaa rakkautta ja asettaa rajoja? Aika monessa perheessä nämä asiat unohtuvat, valitettavasti. Mitä tulee mieleen kun 10 vuotias lapsi kävelee kadulla sätkä hampaissa ja olutpullo kädessä? Onko se oikein että vanhemmat kuljettavat lapsilleen kaupasta kaljat ja tupakat? Onko se rakkauden antamista ja rajojen asettamista? Mistä lapsi tietää mikä on oikein ja mikä väärin jos sitä ei omilta vanhemmiltaan opi? Vapaastakasvatuksesta puhuminen on mennyt jo aivan hölmöjen hommaksi, lapset tarvitsevat rajoja ja rakkautta. Ei lapsi kärsi siitä jos vanhemmat asettavat rajat hänelle, eikä rajojen asettaminen ole lapsen alistamista. Itse olen asettanut lapsilleni rajoja ja antanut runsaasti rakkautta, eikä se ole ollenkaan mahdoton yhtälö! Kommentoikaa muutkin vanhemmat asiasta tai asian vierestä!

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

pedagogiikkana " vapaa kasvatus" ei tarkoita sitä, että lapsi saa elää kuin pellossa ja tehdä ihan kaikkea mitä haluaa...

Mutta joo... meillä käytetty omaa järkeä, sekä vanhan kansan viisauksia lastenkasvatuksessa. Suhteellisen kunnollisia nuo ovat. Tahdon kuitenkin heidän kykenevän kommentoimaan näkemiään epäkohtia pelkäämättä totuuden puhuessaan seurauksia. Juuri se alistus ja ikään kuin " hengen" murtaminen lapselta ei kuulu meillä kuvioon. Pientä anarkiaa mukana sekoituksessa.

Vierailija
2/6 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli join ekat kännit 12-vuotiaana. Salaa vanhemmilta, ala-astelaisten diskossa. Rangaistuksena sain vain krapulan. Vanhemmat eivät saarnanneet, eivät nimitelleet, eivät mitään. Toisen kännini join 16-vuotiaana ja sitten seurasikin 9 vuoden täysi absolutismi. Tänä vuonna olen maistanut pari pulloa kaljaa ja muutaman lasillisen viiniä. Mutta on niin pahaa, ettei vois vähempää kiinnostaa.

Tupakkaakin olen maistanut lapsena. Sillä lapsiahan ne murkutkin on. Oli pahaa, kallista ja pisti yskittämään. Edes joidenkin kaverien polttaminen ei saanut mua kiinnostumaan röökistä tarpeeksi jatkaakseni tapaa. Nykyiset varoitustekstit ja valistukset kauhistuttavat mua, pelottaa ihan olla edes samalla bussipysäkillä tupakoivan ihmisen kanssa, ettei vain ala iho rupsahtamaan. ;)

Ei se toivo ole aina menetetty, vaikka murkku kokeilisi ja mokaisi. Toivoa olla pitää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli tosi tiukat rajat ja oli kyllä rakkauttakin. Mutta ongelma oli isäni alkoholismi ja se, että hän pahoinpiteli äitiäni ja siitä johtuva riitely.

Eli ei ne rajat ja rakkaus ole autuaaksitekeviä. enemmän minusta vaikuttaa vanhempien oma esimerkki ja se, onko kotona hyvä olla. Eli parasta, mitä vanhemmat voi antaa lapsilleen on turvallinen koti ja vanhemmat, jotka rakastaa ja kunnioittaa toisiaan.

Ps. nyt olen kyllä ihan tavallinen ja raitis naimisissa ja töissä käyvä suurperheen äiti. Joten en silti mennyt hunningolle, vaikka aika rajusti oirehdinkin.

Vierailija
4/6 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain mennä illalla kartsalle vasta kun olin 15v. ja saman rajan aion pitää myös omilla lapsilla.

Kyllä sinne kerkee silloinkin ja on vähän enemmän järkeäkin päässä.

Meillä on myös rajat ja säännöt telkun katsomisessa ja tietokoneella. Lapsen parhaaksi ne ovat.

Käytöstapoja vaaditaan myös ruokapöydässä jne.

Vierailija
5/6 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ne vanhemmat olleet välinpitämättömiä, mutta minkäs tekivät kun menin. Kun äidillä oli ihan tarpeeksi tekemistä siinä, että sai isän rauhoiteltua ei siinä enää kiellot auttaneet.

Selkäänkin tuli ihan kivasti kun karkasin, mutta mitä sitten. Eivät voineet hengiltä hakata.

Joten toistan vielä. Ei se aina ole rajojen puutetta kun nuori ei viihdy kotona. Rajoja voi olla, mutta perheessä on muuta ongelmaa.

Vierailija
6/6 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhden perheen, jossa toinen vanhemmista kasvatusalallakin itse. Rakkautta ja rajoja lapselle tarjottu, mutta lapsi vain heittäytyi todella uhmakkaaksi teininä ja sortui tekemään ties mitä. Perheen muut lapset kasvaneet ihan normaaleiksi nuoriksi, yksi meni vika teille. Kenen vika?