Polkupyörän peräkärry - kokemuksia?
Hei!
Onko kellään kokemuksia polkupyörän perään kiinnitettävästä peräkärrystä, johon mahtuu kaksi lasta? Onko kovin raskas vedettävä, rullaako hyvin? Osaatko suositella jotain mallia?
Kaksospojat aloittavat päivähoidon elokuussa. Itse olen kulkenut tähän mennessä työmatkat pyörällä, isännällä on auto käytössä. Toisen auton ostaminen ei innosta yhtään ja ajattelinkin, että voisinko viedä poitsut peräkärryllä hoitoon...
Kommentit (7)
Hei!
Me ostimme vähänkäytettynä kirkkaankeltaisen Spectra-merkkisen hintaan 150 €. Kaupassa lienee hitusen yli 200-250 €. Käytössä meillä ollut n. 6 kk.
Olemme olleet tosi tyytyväisiä ja samoin kyydissä kulkevat pikkupoikamme 1,5 v ja 3 v 2kk. Ko. malli on hitusen parempi ja kevyempi versio bilteman kärrystä. Helppo on ollut polkea ja rullaa kevyesti. Pisin matka ajallisesti ollut puoli tuntia. Huonona puolena sanoisin, että lasten selkäpuoli saisi olla tukevampi, kun nyt siinä vain kangas. Isompi istuu passelisti, mutta pienempi aluksi tuppasi menemään vähän kasaan. Nyt kyllä istuu pienempikin hienosti. Turvavöistä toinen välillä "tipahtaa" olalta, mutta omien vöiden lisäksi lapsilla yksi yhteinen lantiovyö.
Tämä malli sopii ainakin meidän käyttötarkoitukseen eli puistoihin ja päiväkoteihin siirtymisiin. Kauppakassitkin saa poikien selkien taakse. Ja jalkatilaa on hienosti. Pitkille pyöräretkille suosittelisin laadukasta ja kallista :O)
Terkuin, Puris -72
Meillä on toukokuussa ostettu kärry ja on hintansa väärti! Autoa ei käytetä enää 10km säteellä ollenkaan. Isotkin kauppaostokset kulkevat kahden lapsen lisäksi mukana (1,5v ja 3v). Aiotaan käyttää kärryä myös talvella. Meidän kärrymme on sellainen johon saa etupyörän -> juoksukärry. Mies on käynyt rullaluistelemassa sen kanssa ja toimii tosi hyvin! Tuplarattaat me korvattiin tällä pelillä ja ollaan tyytyväisiä! Lapset viihtyy ja työntäminen on kevyempää kuin normaalien vauvan vaunujen. Ja tavaratilaan mahtuu yllättävän paljon tavaraa!
suosittelen lämpimästi!
Moikka,
meillä pojat ovat nyt 2½-vuotiaita ja viime syksystä saakka (ei talvella) ollaan aina silloin tällöin menty hoitoon pyörä-peräkärry-yhdistelmällä. Myös leikkikenttä / kauppareissulla ollaan käytetty niitä.
Ostin käytetyn Lokari-sukkulan, jossa läpinäkyvä pleksi edessä, sieltä on hyvät näkymät ja pojat pysyvät kuivina (vaikka äiti kastuu...)
Lokari painaa 15kg ja pojat päälle on nykyinen vedettävä kg-määrä siinä 50kg paikkeilla ja HYVIN JAKSAN ylämäet ym. vaikka itse olen aika pieni (mutta varmaan pippurinen...). Loskakeleilläkin nämä rullaavat mainiosti.
Itse olen ollut tosi tyytyväinen, koska omaan pyöräänhän ei pysty 2 turvaistuinta laittamaan tai ei ainakaan pystyssä pysyisi.
PS. Kannattaa käydä kurkkaamassa esim. huuto.netistä, siellä näitä on aika-ajoin myynnissä - uutena aika kalliit ja itse kaksosten äitinä tiedän, että sitä rahaa kuluu ihan tarpeeksi tuplavaatekertoihin yms... ;)
Meillä on ollut kärry nyt kuukauden verran, eikä nyt ihan joka päivä ole kyllä ajeltu, mutta aina silloin tällöin kumminkin =) Matkustajana kulkee kylläkin vielä varsin kevyt neiti 1v 8kk joka kyllä viihtyy kärryssä mainiosti, ja toinenkin matkustaja viereen sopisi. Meillä se toinen paikka on nukeille ja nalleille =D
Meillä on merkkiä TREK, taitaa olla ameriikkalaista tuotantoa. Hyviä on kyllä muitakin, ja moni taitaa olla edullisempikin. Halvimmalla saa vissiin ihan Biltemasta. Mä ainakin olen kovasti tykännyt kärrystä, kulkee ihanan kevyesti perässä, lähes huomaamattomasti. Ja on todella tukevan oloinen tapa kuljettaa lasta/ lapsia, kun taas esim. perinteinen istuinhan tekee pyörästä aika huteran. (vaikka teillähän se ei edes olis vaihtoehto) Meidän kärry oli aika arvokas, mutta on aika monipuolinen ja sen saa myös taitettua kokoon helposti, jos esim. joskus haluaa ottaa auton kyytiin tms. Lisäksi ainakin minut vakuutti tässä mallissa erittäin asiallisen oloinen turvakaari, joka suojaa matkustajia vaikka kärry menisi "katolleen" ympäri.
Muutamista kärryistä on myös mahdollista melko helposti tehdä "rattaat" lisäämällä etupyörä/ irrottamalla vetoaisa. Joku joskus keväämmällä vinkkasi Fillari-lehdessä joskus pari vuotta sitten olleeseen juttuun kärryistä, juttu löytyy myös ko. lehden nettisivuilta, ja linkki siihen oli tällä palstalla joskus...
Just tässä arvon, lähtisinkö tytön kanssa vielä iltalenkille fillarilla, kun ollaan kaksistaan kotona...
t. "huvin vuoksi" pyöräilevä Ope ja neiti 1v 8kk
Meillä kaksi poikaa 1 v 2 kk ja kohta 3 v. Hankimme käytettynä pyörään kiinnitettävän kärryn jossa turvavaljaat ja paikka kummallekin sekä pieni säilytyslokero takana. On ollut ihana tehdä retkiä koko perheen kanssa rannalle, metsään ym ja pojat tykkäävät. Meillä kyllä mies polkee sen verran raskas on sekä vaatii kyllä tarkkuutta vaunuhan on paljon leveämpi kun itse pyörä. Mutta luulen, että vaunuissakin on paljon eroja miedän on todella vanha mutta loistava tarkoitukseensa. Tämä ei toimi vaununa kuten uudemmat mallit sekin on hieno ominaisuus mutta hinnat aika huimia. Peräkärryjä kahdellekin saa kyllä aika hyvin esim. huutonetistä ja itse löysimme ilmoittamalla tämän nettisivun kirpparilla ostetaan palstalla.
Joitakin äitejä olen nähnyt pyöräilemässä joten ei se liian raskasta ole itse vain nautin kun saan pyöräillä yksin mekun käytämme tätä vain vapaa-aikana. Mies menee poikien kanssa edellä ja minä tulen perässä ja kivointa on katsella ihmisten reaktioita ja nauravia poikia. Mutta kuten mieheni sanoo vastuu on ajajalla suuri ja vaikka vaunut on tehty niin ,että pysyvät pystyssä niissä usein turvakaari niin kyllä sitä saa aika rauhallisesti ja tarkkaan ajella. Me ainakin koemme sen hyväksi, että minä tulen letkan perässä varmistamassa ja välillä ajelen vieressä kurkkimassa poikia. Mutta ehdottomasti kokeilemisen arvoinen juttu olisi hyvä kuitenkin että voisit testata ennenkun panet ison summan rahaa likoon sillä tosi usein kyllä näkee huutonetissä täysin käyttämättömiä ja aika hinnakkaita. Ei tämäkään ole kaikkien juttu;)
Meillä on ehkä kuukauden päivät ollu Vaunulasta tilattu Haberkornin kärry. Täältä Itä-Suomesta oli vaikee löytää kärriä mistään, kyseltiin lähikaupunkien kaikista mahdollisista liikkeistä, sitten tuskastuin ja tilasin netin kautta. Oisin vaan halunnu nähä eka livenä ja testata, mut ihan kiva kärri saatiin.
Meillä kärrissä matkustaa vauva, ikää vajaat 4kk. Esikoinen, reilu 2v., kulkee mun tarakalla omassa istuimessaan. Kärrissä on kyllä paikka kahdelle, mutta kun vauva ei viel voi istua siinä kärrin istuimella vaan on viritettynä auton turvakaukalossa, niin kahta ei mahdu kyytiin.
Meillä kärri itse painaa noin 10 kiloo, kyllä se perässä ihan mukavasti tulee. Hiekkatiellä on vähän hankalampi polkee, kun renkaiden laakerointi ei oo mitenkään erityisen hyvä. Mut eipä meiän vauva kyl valittanu vaikka hiekkatietä koluutettiin, se nukkuu aina kyydissä.
Ja kärri on semmonen, ettei kaadu, vaikka pyörä meniskin nurin...Tai ainakin siis pitäs olla, ei olla kyllä testattu... Kokoominen oli vähän arpapeliä, kun suomenkielisiä ohjeita ei ollu mukana, mut aika simppeli koottava oli. Ja ei oo mitään erillistä kiinnitysosaa pyörään, joten on aika vaivaton vaihtaa pyörästä toiseenkin. Pitää sadekeliäkin ja jonkun verran tavaraakin mahtuu kärrin kyytiin. Leveempihän se on kun pyörä, mut tosi äkkiä senkin muistaa, eikä ojan pohjia oo tarvinnu koluta=)
Mulla on kärri perässä, ett pääsen lasten kanssa liikkumaan, mut jos mieskin mukana, ni se ottaa kärrin, ni tasotetaan vähän painolastia=)
Me ollaan ainakin tykätty kärristä!
Meillä kärryssä kyydissä 5-vuotias ja 1v. 10kk. Hyvin mahtuu vielä 5v istumaan meidän kärryyn. Osaa kyllä jo itsekin ajaa, mutta on välillä kiva lähteä jonnekin pidemmälle lenkille. Suosittelen kärryä. Tulee kevyesti tasaisella perässä vaikka kyydissä painoa reilut 30kg, ylämäessä on kyllä raskas vetää. Meidän kärry Trek merkkinen. :)