Pikkulapsi "auttamaan" kotitöissä
Nyt siis kyseessä tosiaan sellainen "auttaminen", että lapsi itse saa onnistumisen ja osallistumisen kokemuksia. Tarkoitus ei niinkään ole vähentää vanhempien työtaakkaa. :)
Eli missä kotitöissä pikkulapsi voisi jo häärätä mukana? Meillä kohta kolmevuotias ripustaa onnellisena pyykkiä, ja tiskaamista ajattelin kokeilla.
Voisiko tuollainen auttaa ruoanlaitossa? En minä sille veistä ainakaan vielä anna käteen, joten vaihtoehdot ovat vähän vähissä. Lettutaikinaa voisi kai sekoittaa?
Missä kaikessa teidän lapsenne auttavat?
Kommentit (8)
vaan tekevät osansa ihan kaikista kotitöistä. Kyllä meillä 3v pilkkoo makkaraa palasiksi veitsellä enkä ole edes ajatellut, että siinä olisi jotain kiellettyä.
siivoavat pois omat sotkunsa. Se riittää enkä muuta osaa vaatia.
ilolla kotitöissä ja sitten teininä kaikki kotihommat onkin jo myrkkyä :)
Meillä lapset ripusti pyykkejä, tiskasi/tyhjensi tiskikonetta,keräsi illalla lelut,pyyhki pölyjä, imuroi,haravoi pihalla,kasteli kukkia...
Ruuanlaitossa auttaminen oli ykköstä...kaikki vispaamiset ainakin ja leivonta, auttoivat myös pöydän kattamisessa ja meillä tyttö leikkasi kyllä tuorekurkun viipaleiksi mutta veitsi ei ollut kovin terävä ja seisoin vieressä vahtimassa...salaattia voi repiä käsin ja siitä lapset tykkää ;)
Hänellä on tylsä veitsi, siis ruokailussa käytettävä lasten veitsi ja kaalinlehtiä tai salaattia.
Siitä se sitten lähtee. terävää veistä ei kuitenkaan kannata antaa alle kouluikäiselle eikä isommalekaan valvomatta.
... totesi muuan äiti, kun noin vuoden ikäinen veisteli ruokapöydässä kohtuullisen terävällä aseella itselleen ruokaa.
Pitääkö tällaistakin asiaa kysyä netistä?
Eikö enää ole tavallista maalaisjärkeä tässäkään asiassa?
Ei siitä vielä kovin pitkä aika ole - vajaa 20 vuotta - kun omat lapseni olivat pieniä. Silloin oli vielä ainakin maalla aivan itsestään selvää, että lapset olivat mukana kaikissa mahdollisissa töissä heti kun kynnelle kykenivät.
Olivat mukana ruokkimassa eläimiä, nylkemässä hirviä, laittamassa ruokaa, tiskaamassa, ajamassa kiviä pellolta ... Viimeksimainitussa hommassa oli yleensä traktoria ajamassa se pienin, jolla jalat ylsivät polkimiin kuten myös heinäpaalien ajossa.
Voi kun ne ois myöhemminkin yhtä avuliaita!! :D
Meillä poika auttaa:
-tiskikoneen tyhjennyksessä, etenkin "lusikkalaatikon" tyhjentäminen on kivaa. auttaa myös täyttämään ruuan jälkeen lusikoita, haarukoita, veitsiä ja lautasia koneeseen.
-täyttää mun kanssa pyykkikoneen, siis laitta pyykit koneeseen kun annan ne hänelle korista. kantaa myös likaiset pyykit pyydettäessä koneeseen mistä päin taloa tahansa. auttaa myös pyykkien ripustamisessa ja etenkin tykkää ojentaa seuraavan vaatteen korista ripustettavaksi.
-tiskaa, pyyhkii pöytää, lakaisee (tosin enemmänkin levittää, mutta kun kerran tykkää niin mikäs siinä) tuo minulle keittiöön tiskejä muualta talosta...
-sekoittaa kanssani taikinaa, tekee sämpylätaikinasta kakkaroita, painaa muotilla pipareita/keksejä, kaulii taikinaa, pilkkoo sellaisia juttuja mihin ei tarvit terävää veistä (kuten banaani, avocado tai päärynä).
-antaa kissoille ruokaa
-tamppaa mattoja kanssani, puistelee tärkeänä pikkumattoja
-haravoi (yhtä hienosti kun lakaiseekin ;D) ja kerää lehtiä kasasta kottikärryyn
Tämän kaiken lisäksi on ihan mahdoton touhuamaan kaikkea kiellettyä mitä näkee minun tekevän, kuten kissan vessan tyhjennys tai vaikka vessanpöntön peseminen... tai lääppii banaanin kuorilla ikkunaa kun silmä välttää kun näki minun eilen pesevän kädenjälkiä ikkunasta! :D
Meillä lapset ovat saaneet aina osallistua kotitöihin oman kiinnostuksensa mukaan, yleensä suunnilleen vuoden ikäisestä on ojenneltu kauppakassista pikkutavaroita ja laitettu lusikoita tiskikoneeseenn jne. Apua siitä ei ole, päin vastoin aikaa menee enemmän, mutta se on aikaa yhdessä ja minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa.
imurointi, roskien kerääminen, ruokien tyhjentäminen kauppakassista jääkaappiin... Ei kai siinä mitään rajaa ole mitä taapero voi tehdä?? Terävät puukot pois ja nestemäiset pesuaineet. Kaikessahan nuo on mukana kulkeneet.