Miksi imetät n. 1v.-2v. yölläkin?
Siis eihän taapero tarvitse yöllä tissiä vaan yöllä nukutaan!
Meillä tyttö alkoi nukkua täydet yöt 3kk ja en tosiaankaan ruvennut herättelemään syömään kun kasvoi hyvin.
Pojalta lopetin yösyötön 8kk kun virkistyi täysin ja luuli, että päivä alkaa klo 04.
2 yönä tarjosin vain vesihuikat mikä ei tietenkään kelvannut vaan poika käänsi loukkaantuneena kylkeä ja jatkoi unia.
Sen jälkeen nukkui täydet yöt.
Kommentit (16)
Imetän yöllä reilun vuoden ikäistä, ihan vain siksi, että se ei haittaa ketään. Nukumme perhepedissä, joten ruokailu tapahtuu välillä ihan täysin mun huomaamatta. Esikoista imetin samalla tavoin, lopetin kun lapsi täytti kaksi. Silloin siis loppui myös päiväimetykset. Ajattelin nytkin toimia samoin, ellei jotain yllätyksiä ilmaannu.
Mä olen imettänyt öisin niin kauan kun olen imettänyt, koska siten on päästy kaikkie helpommalla. Ei ole mitään järkeä valvoa itkevän lapsen kanssa, kun voi vähällä vaivalla saada lapsen nukahtamaan uudestaan ja nukkua myös itse. Mä en kunnolla edes herännyt aina.
Lapset ovat nyt 18-, 12- ja 9-vuotiaat, eikä kenelläkään ole ainuttakaan reikää hampaissa.
yksikin lähipiirissä on aika piipussa kun ei ole varmaan puoleentoista vuoteen nukkunut yhtään yötä kunnolla. Itse lopetin yöimetykset kun lapsi täytti vuoden. Olin itse ihan puhki, enkä halunnut olla mikään huvitutti.
uudelleen heti kun lapsi on saanut tissin suuhun, joten enemmän valvoisin jos en imettäisi. Yleensä 1v3kk ikäinen herää ekan kerran 05-06 aikoihin, joskus nukkuu ihan koko yönkin putkeen. Imetyksen jälkeen jatkaa hyvin uniaan, joten hyötyä siitä vaan on! Kyllähän tämä tissinukuttaminen voi sitten vieroitusaikana kostautuakin, mutta en anna sen häiritä, vaanbjatkan näin koska tämä on niin vaivatonta, ainakin meillä toimii hyvin näin!
mutta silloin kun imetin pystyin valitsemaan heräisinkö klo 5-6 keittelemään aamupuuroa vai antaisinko rintamaitoa ja jatkaisin unia.
Valitsin siis imettämisen ja pari tuntia pidemmät unet.
Siksi siis. Lopetin yöimetyksen kaksivuotiaana kun en enää jaksanut imettää öisin. Yösyötöt toki pitää lopettaa yli vuoden ikäisellä jos ei äiti jaksa mutta kun jaksaa niin mikäs siinä.
Meillä ei tosiaan ole nukuttu täysiä öitä parin kuukauden iästä muttei lapseni ole ollut mikään kukkujakaan vaan on yöllä ilmaissut haluavansa rintaa ja sitten nukahtanut uudestaan. Ei elämä välttämättä ole mahdotonta vaikka lapsi ja vieressä nukkuva äiti vähän havahtuvat esim. kerran yössä.
En ihan ymmärrä ap:n kysymystä koska olen myös sitä mieltä, että yöllä nukutaan ja niin meillä on mielestäni tehty ihan pikkuvauvasta asti vaikka rintaa on yöllä lapsi syönytkin. Vieroitusvaiheessa vähän itkemistä ja raivoa muttei mitään ihan mahdotonta.
Siinäpä se. Mun lapsi ei ole alkanut nukkua öitä kolmen kuukauden iästä alkaen eikä ole myöskään 8 kuukauden iästä alkaen virkistyä yöllä.
Puhuin tästä asiasta tuttuni kanssa, joka on 4 lapsen äiti ja neuvola th. Hän sanoi, että hänelle aika vieroittaa on tullut silloin, kun itsestä on tuntunut, että yöimetys häiritsee.
Mä en oikein myöskään ymmärrä miten joku jaksaa yöimetyksiä noin pitkään. Meillä, kun vielä 1-vuotias halusi rintaa 3-5 kertaa yössä, oli pakko ottaa unikoulu. Ja se oli paras päätös mikä ollaan lapsen synnyttyä tehty! Oli todellakin näiden nyt hyvin nukuttujen öiden arvoista kanniskella itkevää lasta sylissä muutama yö.
Tai no, ehkä jos se lapsi herää 1-2 kertaa yössä, niin tissittelyn vielä ymmärrän. Mutta lähipiirissäni ei ole ketään, jolla lapsi olisi noin vähän syönyt. Enemmänkin lapset alkavat vain tihentämään yösyömisiä ja tissillä roikkumisia. Tuntuu, että noilla vanhemmilla ei oikein ole voimia laittaa lapselleen rajoja, vaan annetaan tuossakin asiassa lapselle periksi omien unien kustannuksella.
Meidän taapero vieroksuu maitotuotteita (kaikkia paitsi raejuustoa), joten maidon antaminen 1 krt yöllä takaa, että lapsi saa maitotuotteita edes lähelle minimiä. Ei joisi päivällä maitoa, ei tykkää jugurteista, jne. Piilotan maitoa ruokiin, mutta ei vaikeaa on. Ei ole allerginenkaan.
Itse imetin lasta 1 v 4 kk ikään saakka, viimeiset kuukaudet vain illalla kerran ja aamuyöstä kerran, lopulta vain aamuyöllä. Jos lapsi herää viiden-kuuden aikaan aamulla, niin on mukavampi imettää kuin lähteä puuronkeittoon :) Imetin siis ihan omaa laiskuuttani. Vieroituskin kävi tosi helposti.
Lopetti itse yösyönnit noin 5kk iässä. Siihen saakka heräili 2-3h välein syömään. Siirrettiin poika omaan huoneeseen nukkumaan, noin viikon ajan heräsi kerran yössä ja sitten ei enää kertaakaan. Aivan mahtavaa, kun saa taas nukkua. Arvostan unta raskaan pikkuvauva-ajan jälkeen ihan eri tavalla.
Tai no, ehkä jos se lapsi herää 1-2 kertaa yössä, niin tissittelyn vielä ymmärrän. Mutta lähipiirissäni ei ole ketään, jolla lapsi olisi noin vähän syönyt. Enemmänkin lapset alkavat vain tihentämään yösyömisiä ja tissillä roikkumisia. Tuntuu, että noilla vanhemmilla ei oikein ole voimia laittaa lapselleen rajoja, vaan annetaan tuossakin asiassa lapselle periksi omien unien kustannuksella.
1-vuotias syö yleensä kerran yössä, jos on jotain vaivaa tai levottomuutta, niin sitten sen toisen. Näin useimmissa muissakin tuntemissani perheissä, joissa 1-vuotiaita tai sitä vanhempia imetetään.
niin lapset ja tilanteet ovat hyvin erilaisia. Siksi joku varmasti imettää öisin. Niin myös minä..
Meillä tyttö alkoi nukkua täydet yöt 3kk ja en tosiaankaan ruvennut herättelemään syömään kun kasvoi hyvin.
Minä epäilen, ettei ap löydä mistään sitä äitiä, joka herättää yli 1-vuotiaan yöllä syömään rintaa. Eli ei me taaperoimettäjätkään tosiaankaan ruveta herättelemään lasta yöllä syömään. Jotkut lapset kun osaavat herätä ilman herättelyäkin.
lähes aina, kun lapsi sitä pyytää. Lapsi on maitoallerginen, joten jotta lapsi saa jotain oikeaakin maitoa, niin annan rintamaitoa. Ja yöimetys parantaa maidon riittävyyttä.
Oli allerginen ja räähkäinen huutaja-lapsi - yötissi 2v saakka takasi koko perheen unet. Ilman tissiä heräsi vinkumaan vähän väliä.
Eipä tuosta yösyönnistä mitään haittaa ole. Edes hampaille.