Kotiäideille kysymys
Milloin yleensä teette kotitöitä: Silloin kun lapset nukkuvat vai silloin kun lapset ovat hereillä. Tietysti monet tekevät varmasti molemmissa tilanteissa, mutta miten noin yleisesti ottaen. Lepäättekö hyvällä omallatunnolla lasten nukkuessa vai teettekö mielummin kotityöt omassa rauhassa? Kuinka monta lasta teillä on ja minkä ikäisiä?
Kommentit (7)
Aamulla siivoan keittiön jollain lailla ennen kuin lähdemme ulos. Iltapäivällä siivoan lasten kanssa; lapset vievät tavarat paikoilleen, pyyhkivät sormenjäljet pinnoilta ja imuroivat. Tietenkin taitojensa mukaan, mut on heistä oikeasti jo tosi paljon apua. Samalla kun lapset touhuaa, pesen alakerran vessan ja pyyhin tahrat lattioilta. Ripustan pyykit ja pesen yläkerran kylppärin illalla samalla kun lapset on iltakylvyssä. Ruokaa laitan yleensä pariksi päiväksi, koska mulle on aika se ja sama vaikka syötäisiin joka päivän jauhelihakastiketta ja spagettia, ruoka ei ole meille niin hirveän tärkeä juttu.
Sitten, kun pienempi nukkuu, teen isomman kanssa puuhakirjoja, piirtelen tai pelaan, ja olen netissä. Lapset 4 vuotta ja 1,5-vuotta.
Välillä kaikki heti pois aamusta kun lapset vielä kotona / hereillä, toisinaan sitten vasta kun pienin nukkuu ja isommat koulussa. Joskus teen illalla tai mies tekee illalla/ vapaapäivänä, toisinaan en viitsi tehdä ollenkaan vaan siirrän suosiolla seuraavaan päivään kaiken. Tänään on just sellanen päivä!
Muuta siivouspuuhaa/kotiaskareita/pihahommia/eläintenhoitoa teen päivänmittaan.
Lapsia kuusi (8kk,2v,5v,8v,10v ja 12v)ja odotan seitsemättä.
Koululaiset hoitaa välillä tiskikoneen tyhjennyksen,vie roskat ja huolehtii huoneidensa siisteydestä ja joskus saavat auttaa elukoiden ruokkimisessa ja lannanlappaamisessa.
yleensä lastenhoidon lomassa. Ruokaa saatan kokata joskus illalla ja pyykätä. Mies osallistuu myös tiettyihin kotihommiin. Viikonloppuna meillä tehdään oikea siivous koko perheen voimin.
Minulla lapset 3v ja 5v.
Mä oon siitä asti kun lapset alkoi nukkua samaan aikaan päiväunia rauhottanut sen ajan täysin omaa lepooni! Yleensä keitän kahvit ja surffailen netissä/luen lehtee, joskus otan itekin päikkärit. Kotityöt teen lasten ollessa hereillä tai miehen saavuttua kotiin, niin saavat itsekin vähän "auttaa" tai sitten keksiä keskenään/isän kanssa leikkejä. Anteeksi vaan, mutta en välttämättä jaksaisi vuodesta toiseen pitä lapsia kotihoidossa, jos mun oma lepohetkeni alkais vasta yheksältä illalla ja siihen asti olis pelkkää hurlumheitä ja kotitöitä!
Aamulla pesen pyykkiä ja imuroin kun lapsi on hereillä.
Kun lapsi on päiväunilla laitan ruuan, josta syömme koko perhe kun lapsi herää ja loput säästän lapselle seuraavan päivän lounaaksi. Myös lelut kerään päiväuniaikaan paikoilleen.
Kun lapsi herää en tee kotitöitä ennen kuin illalla jolloin lapsi menee taas nukkumaan, jolloin kerään lelut uudelleen ja tiskaan astiat käsin.
Suuremman siivouksen kuten vessan ja lattioiden pesun teen viikonloppuna jolloin lapsi saa tuoksi ajaksi mennä isänsä kanssa ulos tai vaikka mummolaan :)
minulla 2v9kk ja vauva. Teen kotitöistä esim astioiden laiton koneeseen ja koneesta paikoilleen heti, kun likaisia astioita ilmaantuu ja kun kone on pessyt laitan paikalleen. Yleensä siis lapset hereillä. Pyykit myös pesen päivisin. Vauva tietty saattaa nukkua, mutta taapero ei nuku päikkyjä, joten hän joko auttaa minua tai tekee omia juttujaan. Imurointikin hoidetaan päivisin. Ja tietty ruoanlaitot. Oikeastaan illalla, kun taapero menee klo 19 nukkumaan ja vauva 19.30, niin on omaa lököily aikaa, eli kotihommia ei yleensä tule enää silloin tehtyä.