Liian vanhoja munasoluja???
Näin sanoi suomennoksen mulle tänään lääkäri nimitykselle " monitumaisuus" . Siis että munasoluni ovat liian vanhoja ja sen vuoksi esiintyy monitumaisuutta eli kun solu lähtee jakautumaan, se monistaa myös tumaa tuplaksi, jopa triplaksi asti.
Onko muilla samanlaisia ongelmia?
Kommentit (5)
Minulla oli ivf:n punktio ma ja saaliina 9 rakkulaa, joista kaksi olivat vanhoja.. En sen tarkemmin asiata kysellyt kuin että ne olivat kerenneet aikansa jo elää ja niitä ei voinut hedelmöittää..
... sun tapauksessa lienee kyse " ylikypsistä" munasoluista - niillä ei ole mitään tekemistä " monitumaisuuden" kanssa... IVF:ssä voi munasolut olla sopivia, liian kypsiä tai " raakoja" - siksi punktion ajoitus on tärkeää, että saadaa optimaalisin tulos!
Toivottavasti muilla muniksilla onnistuu!
Eemeli
Joo, 3 viikon Suprecurin jälkeen pistin Menopuria 6 x 300 iu + 6 x 375 eli annokset oli korkeat jo lähtötilanteessa. Kyselin sillon jo tuon annoksen määrästä ja lekuri sano sen olevan iso... annostahan jouduttiin nostaan ensimmäisen ultran jälkeen kun vaste ei ollu toivottava eli munikset ei ollu kasvanu tarpeeksi pistosmäärään nähden. Samoin yritin kysellä mistä syystä päädyttiin Menopuriin eikä johonki muuhun stimulaatioon ja syy löytyi mun iästä...
Punktiossa saatiin siis 9 munasolua, joista 6 hedelmöitty normaalisti IVF:llä ja puolestaan niistä 6:sta 4 jakautu alkioksi. Näissä kaikissa neljässä oli sitte sitä monitumaisuutta, mutta siirretyssä yksilössä toisessa blastomeerissä oli 2 tumaa ja toisessa normaali määrä eli 1.
En minä nyt jostain syystä oikein tahdo luottaa tuohon gyneen enää... selitykset on ollu sen verran outoja mun mielestä. Tai sitte se johtuu siitä ettei se osaa selittää asioita oikeilla sanoilla, virolaista/venäläistä syntyperää kuulostaa olevan puheen perusteella...
Uuteen hoitoyritykseen mennään kaikesta huolimatta että saadaan selvyys jatkuuko monitumaisuuden esiintyminen. Alkionsiirron tehnyt lääkäri sanoi että se voi joko jatkaa esiintymistä tai hävitä osittain eli voidaan saada myös hyviä munasoluja hedelmöittymään/jakautumaan.
Hei
Minulla itselläni tehtiin ivf 05/03 ja silloin saatiin hoitojen avulla 14 munasolua joista kehittyi 7 ja elonkelpoisia oli 2 joista yksi siirrettiin tuoresiirtona. Siitä tuoresiirtona siirretystä syntyi poika 02/04. Nyt lokakuussa yritettiin pas:sia, mutta tämä ainoa alkio joka oli pakkasessa selvisi kyllä sulatuksesta, mutta oli monitumainen. En tiedä mitä se merkitsee, mutta pakastuksen/sulatuksen aikana ilmeisesti tapahtui jotain koska eihän sitä olisi " pakastettu" jos se monitumaisuus olisi ilmennyt heti. Ja meidän tapauksessa alkio ei ole ollut kauaa pakkasessa. En sit tullut kysyneeksi lääkäriltä mistä monitumaisuuus johtuu.
... mun mielestä vähän " outo" suomennos... monitumaisuus on mun käsittääkseni eräs munasolun jakaantumishäiriö... ja käsittääkseni voi kohdata ketä vaan, riippumatta henkilön iästä, vaihdevuosien " läheisyydestä" (FSH-arvo) tms. riippumatta... mulla on sellainen käsitys, että jos on monitumaisuutta, niin kaikki tai lähes kaikki munikset toimivat " saman kaavan" mukaan - mutta tämä on vain se käsitys, kun aina silloin tällöin näkee näitä viestejä, niin kokeillaan yleensä vain esim. muutama IVF, ennen kuin leikistä luovutaan...
... mitä lääkkeitä sulla oli? Kuinka korkeat päiväannokset (UI) sulla oli? Montako munista tuli? Mikä oli hedelmöitystilanne ja jakaantuiko kaikki munikset " monitumaisesti" ???
Terkkuja,
Eemeli
(mun yleinen mainospätkä: 4*ICSI takana, otetaan lahjoituksena vastaan ylijäämälääkkeitä ulkomailla joulukuun (tai tammikuun???) puolessavälissä alkavaan hoitoon: Menopur tai Menogon ja Orgalutran sekä kuukauden lykkäämisen takia myös Gracial-e-pillereitä yksi kierros... mailaile:
eemelikaksi@hotmail.com)