Vastuuta pakoilevat isät?
Mitä mieltä olet sellaisista pikkulasten isistä, jotka eivät osallistu lastensa hoitoon? Entä mitä ajattelet sellaisesta isästä, joka ei pidä päivääkään isyysvapaata?
Kommentit (9)
Mua ihmetyttää, kun ystävän mies on hyväpalkkaisessa asemassa, mutta päivääkään ei raaskinut ottaa isyysvapaata. En ymmärrä, millainen isä ei halua olla oman lapsensa kanssa? Rahasta se ei heillä ole kiinni, jostain muusta asiasta kiikastaa.
Kun olin kylässä, mies kehuskeli runsailla työmatkoillaan ihan kuin olisi jotenkin erityisen hienoa jättää pienen vauvan äiti yksinhuoltajan asemaan kotiin jaksamaan. Sääliksi kävi pienen vauvan kanssa olevaa äitiä.
Oma mieheni piti myös isäkuukauden ja olen todella ylpeä hänestä.
jotka ovat puolisoikseen sellaiset miehet valinneet, ja vielä tekevät lapsiakin heidän kanssaan. Kyllä meillä ainakin keskusteltiin ennen lasten tekoa siitä, millaisia elämänmuutoksia se aiheuttaa, ja mikä on lapselle ja perheelle yleensäkin parhaaksi.
Mun mies oli myös työkeskeinen, mutta lasten tultua on asettanut lapset aina etusijalle. Jos on esim. pari päivää reissun päällä, järkkää aina vastaavan verran vapaata sen jälkeen ollakseen lasten kanssa. Vauvasta asti on hoitanut lapsia ja kehottanut minua käymään harrastuksissa, ja vaikka olisi aamulla töihin lähtö, ei ikinä ole nurissut jos hampaita tekevä tai muuten kipeä lapsi heräilee yöllä. Joka toinen yö vähintään on hoitanut osansa.
Mun lapsilla on ihan rehellisesti maailman paras isä, joka antaa syliä, rakkautta, huolenpitoa ja aikaa.
..etsikää sellaiset spermat, että hoitokin onnistuu isältä. Mutta kun mukeloita väännetään joka kulkujätkälle, aina ei mene nappiin.
Monet isät käyvät töissä pitkää päivää ehkä sen takia, että ovat vastuussa perheen taloudesta kun vaimokin on hoitovapaalla kotona. Ihmisillä on kalliit asunnot ja isot velat. Joillekin miehille luontevin vastuunotto on ehkä juuri sitä taloudellisen turvallisuuden pitämistä. Tuskin moni vaimokaan suostuisi siihen, että mies ottaisi vaikka osa-aikatyön ja sen seurauksena perhe joutuisi muuttamaan pienempään vuokra-asuntoon entisen oman omakotitalon sijaan. Ja ainoastaan siksi, että isällä olisi enemmän aikaa olla lasten kanssa.
...miten samainen mies käyttää sen vähäisen vapaa-aikansa? Eli haluaako oppia tuntemaan lapsensa, hoitamaan niitä, onko oikeasti läsnä, kannustaako vaimoaan vaikka harrastuksiin, herääkö viikonloppuna lasten kanssa, onko kiinnostunut lasten ja vaimonsa asioista noin ylipäätään?
Itselläni on pitkää päivää tekevä ja ahkera mies, joka kuitenkin ilman muuta osallistuu mm. lasten harrastuksiin, hoitaa, juttelee, osallistuu kotitöihin, jos niitä enää illalla nyt edes on jäljellä (meillä myös au pair, joka mm. imuroi ja siistii lasten jäljet), laittaa lapset nukkumaan, yms. Viikonloput haluaa olla perheen kanssa, vaikka käyttää myös pari tuntia omaankin harrastukseensa.
Lasten kehitykselle läsnäoleva isä on tärkeä asia.
Monet isät käyvät töissä pitkää päivää ehkä sen takia, että ovat vastuussa perheen taloudesta kun vaimokin on hoitovapaalla kotona. Ihmisillä on kalliit asunnot ja isot velat. Joillekin miehille luontevin vastuunotto on ehkä juuri sitä taloudellisen turvallisuuden pitämistä. Tuskin moni vaimokaan suostuisi siihen, että mies ottaisi vaikka osa-aikatyön ja sen seurauksena perhe joutuisi muuttamaan pienempään vuokra-asuntoon entisen oman omakotitalon sijaan. Ja ainoastaan siksi, että isällä olisi enemmän aikaa olla lasten kanssa.
Hyvä kun tekee työtä. Kotona ollessaan saattaa olla läsnä, toisin kuin ne jotka on paikalla.
Ihan sama se koskee äitejäkin, ei paikalla oleminen tarkoita läsnäoloa. Vaikka miten olisi kotiäitinä eikä koskaan kotoa minnekään lähde niin ei se mittaa äitiyttä.
Ajattelen, että hän on hyvä aviomies ja isä, joka kantaa vastuuta perheensä taloudellsesta hyvinvoinnista.
Nykyään miehiä on enemmän työttömänä kuin naisia. Perheenäidillä saattaa myös olla paremmin palkattu työ kuin isällä. Silti äiti jää kotiin ja isää ei kotona näy. Päinvastoin, moni isä alkaa tekemään entistä enemmän ylitöitä. Miksi?
joka ei ole kertaakaan vaihtanut vaippaa. Valitettavasti. Onneksi on lastenhoitaja. Enkeli ihminen:) Siunausta hänelle.