Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen opettaja ja PIDÄN työstäni!

Vierailija
30.11.2005 |

Juuri nyt olen kotona sairaan lapsen kanssa, joten voin kirjoitella näin päiväsaikaan. Olen siis luokanopettaja, ekaluokalla tällä hetkellä. Nautin työstäni suunnattomasti. Työni on sopivasti haastavaa, vain kausiluonteisesti kuormittavaa, yllätyksellistä ja taatusti tärkeää. Olen tosin ollut työelämässä vasta viisi vuotta, mutta jotkut opiskelukavereistani ovat jo nyt työuupuneita.

Jokainen päivä on erilainen. Lapset ovat aivan ihania persoonallisuuksia, joiden seurasta todella nautin. Sen vuoksi jaksan valmistella tuntejani huolella, jaksan opiskella lisää koko ajan, jaksan niitä vaikeitakin aikoja, lapset ovat tässä työssä tärkeintä. Saan onnistumisenkokemuksia, kun joku oppilaistani oppii esim. lukemaan, tulee sanomaan, että ope, nyt osaan tehdä sen ja sen jutun, jota on kovasti harjoiteltu jne. En koe vanhempien puhelinsoittoja häiritseviksi, kukaan ei ole vielä soitellut kahdeksan jälkeen illalla. Kyllä ihmiset yleensä tajuavat, milloin opettajalle voi soittaa. Minä pidän tärkeänä koulun ja kodin välistä yhteistyötä.

Lomat ovat hyvät, pitkät ja rentouttavat. Ne varmasti auttavat jaksamaan. Työaikani päivittäin on 9-14, mutta kotona toki teen valmistelevaa työtä yleensä 1-2 tuntia päivittäin.

Minä pidän työstäni tosi paljon. Haluan antaa oppilailleni parasta mahdollista opetusta ja kasvatusta. Oppilaideni vanhemmat kannustavat ja tukevat työtäni.

Kirjoitin tämän vain siksi, että nyt on niin paljon keskusteltu opettajien työn rankkuudesta ja heidän työssä väsymisestään.

T:ekaluokan ope

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan 2250e/kk bruttona.

T:ap

Vierailija
2/10 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

nettopalkkani on noin 1550e. Minulla on kaksi lasta, joten hirveästi palkallani juhlita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten tulevaisuudessa yhtä innostuneen opettajan ! On selvä, että sillä on merkitystä myös lasten viihtyvyyteen, kun ope tykkää työstään. Anoppinikin on opettaja ja pitää valtavasti työstään ja on todella innostunut, vaikka eläkepäivät jo lähenevät kovaa vauhtia.

Vierailija
4/10 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko sinulla on tunteja viikossa? Onko tunteja muille luokille?

T. Myös ekaluokan ope

Vierailija
5/10 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain parasta. Ajattelen aina omat lapseni heidän paikalleen, jolloin pystyn paremmin näkemään jokaisen oppilaan jonkun lapsena. En käyttäydy koskaan oppilaitani kohtaan epäkunnioittavasti tai epäoikeudenmukaisesti. Tätä kyllä vaadin myös heiltä:)

Vierailija
6/10 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo aika 9-14 omat tunnit ?

Vierailija
7/10 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli vain tuo minimi. Joinakin vuosina olen opettanut myös tietotekniikan valinnaista kurssia viitosille ja vaihtanut joitakin liikunnan tunteja musiikkiin kollegani kanssa.

Vierailija
8/10 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ma-to opetan 9-14, pe 9-13. Oppilaista a-rymä on koulussa ma ja ke 9-14, ti ja to 9-12, b-ryhmä menee päinvastaisessa rytmissä. Perjantaisin kaikilla on 9-13. Näin saan ma-to iltapäivän tunnit jakotunneiksi eli opetan vain puolta ryhmää. Sanomattakin selvää on, että jakotunnit kuluvat lähinnä lukemaan ja laskemaan opetteluun, toisinaan myös käsitöihin.

Vierailija
9/10 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä eräs opettajan ammatista haaveileva =)

Vierailija
10/10 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki joka hommassa on ne ikävät puolensa, mutta kun työtä vertaa aiemmin kokeilemiini hommiin, ei niistä voi puhua edes samana päivänä

toinen ope