Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa äitiysrahaa saavat

Vierailija
10.10.2012 |

Ystäväni lopetti vähän aikaa sitten koulun.

Nyt hän on saanut työtarjouksen vakituiseen työpaikkaan. Huomasi samaan aikaan olevansa raskaana.

Miettii nyt että kehtaako ottaa työtä vastaan kun joutuu jäämään äitiyslomalle sitten myöhemmin.

Paljonko vaikuttaa äitiysrahan/vanheimpainrahan määräään onko töissä vai ei? Kyseessä lähihoitajantyö.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
10.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ottaa työ vastaan ja tehdä työtä äitiysloman alkuun asti. Itse olen ollut minimiäitiyspäivärahalla ensimmäisen lapsen saatuani ja kyllä äitiyspäiväraha oli paljon suurempi kun tein puoli vuotta lähihoitajan työtä ennen seuraavaa äitiyslomaa..

Vierailija
2/6 |
10.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli määräytyy tulojen mukaan ja opiskelijana tulot eivät ole olleet huimat. Saa tod.näk. minimi äitiyspäivärahan.

Jos menee töihin, voi anoa äitiyspäivärahaa edellisen 6kk tulojen mukaan (palkkatulon mukaan), jos pystyy olemaan töissä koko raskausajan. Äitiyspäiväraha on muistaakseni 80% (korjatkaa, jos olen väärässä) palkkatulosta ja siitä miinus verot.

Eli laskeppa tuosta. Minimi äitiyspäivärahan näet kelan sivuilta.

Itselleni kävi noin ja hain tukia edelliseN 6kk tulojen mukaan. Alotin työt siis raskaana ollessani ja olin koko raskausajan töissä :) Hyvin meni kaikin puolin. Kerroin toki työnantajalle tilanteeni jo haastattelussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
10.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä parempi palkka, sitä parempi äitiysraha.

Vierailija
4/6 |
10.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ite en tuossa tilanteessa harkitsis edes muuta. Niin, ja työnantaja ei voi "perua" paikkaa raskauden takia.

Itse asiassa laskevat kelalla äitiyspäivärahan myös 4kk töissäolon perusteella, jos työsuhde jatkuu äitiysloman jälkeen tai voi muutoin todistaa (esim. hoitoalalla mahdottomasti määräaikaisia suhteita), että työt jatkuu äitiysloman jälkeen. Veljeni vaimo mm sai etuuden työtulojen perusteella, vaikka ehti olla töissä vain 4kk ennen äitiyslomaa.

Vierailija
5/6 |
10.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysessä vielä vakipaikka. Sitä suuremmalla syyllä ehdottomasti ottamaan paikka vastaan. Oon sitä mieltä, että se, ettei raskaana olevaa voi irtisanoa yms. edut ei ole työntekijän "vika" vaan, jos jossain on "vikaa", niin se on lainsäädännössä.

Asenne, ettei kehtaiskaan raskauden takia ottaa vakituista työtä vastaan, syö kaikkia niitä etuja, jotka on jo "saavutettu". Ei tämä yhteiskunta pyöri, jos syntyvyys on nolla ja siksikin etuudet on mitä on.

Vierailija
6/6 |
10.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa ottaa työ vastaan. Äitiyslomat ovat ihan normaalia elämää, ei siinä mitään kehtaamista ole. Ja tosiaan vaikuttaa äitiyspäivärahan suuruuteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan seitsemän