Blogit ja yhteistyö
Haluatko sinä kustantaa suosittujen blogien kirjoittajien ulkomaanmatkoja tai näyttänää elämäntyyliä? Minä en.
Jos et sinäkään, älä klikkaa. Monet suositut blogit täyttyvät nykyisin asukollaaseista joiden tuotteet on linkattu, eli esim "tämän ihanan paidan löydät täältä".
Kun klikkaat "täältä" linkkiä ohajaudut nettikauppaan jonka kanssa blogi on yhteistyössä.
Yhteistyömalleja on monia; kuitenkin yleisin on mallo jossa blogien kautta tehdyt klikkaukset ja mahdolliset loppuostokset kilahtavat aina jossain määrin bloginpitäjän rahapussiin.
Hauskaa (läpinäkyvää) tässä on se että esim blogitar X on laittanut mielettömät tuotekollaasit pystyyn ennen Ameriikan matkaansa. Sama ilmiö on ollut havaittavissa ennen muitakin matkoja. Nellyä Nellyn perään ja matkarahat on koossa.
Jokainen tyylillään, niin minäkin. En klikkaile.
Kommentit (49)
En usko että blogin pidosta saa niin paljon rahaa/alennuksia/lahjoja mitä itse pidän hintana sille että myisin kotini, elämäni tai lasteni elämän kuvineen ja tietoineen tuntemattomille netissä. Olkoonkin tämä elämä vaan pintaraapaisu ja siloiteltu versio oikeasta mutta silti.
Off topic: Useat bloggajat eivät tästä henkilökohtaisuuksien levittelystä välitä, päinvastoin ovat samaa kastia kun BB ja seiskajulkkikset, haluavat julkisuuteen hinnalla millä hyvänsä. Haluavat kertoa raskautensa, lapsensa eskariin menon, päivän asunsa tai lakanavalintansa kaikelle kansalle ja nauttivat siitä. Surkeinta on se, että osa luulee olevansa jotain kun on kerran blogistanian vaaterättikunigatar. Tai tekevänsä mittavaa uraa blogatessaan.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 11:23"]
En usko että blogin pidosta saa niin paljon rahaa/alennuksia/lahjoja mitä itse pidän hintana sille että myisin kotini, elämäni tai lasteni elämän kuvineen ja tietoineen tuntemattomille netissä. Olkoonkin tämä elämä vaan pintaraapaisu ja siloiteltu versio oikeasta mutta silti.
Off topic: Useat bloggajat eivät tästä henkilökohtaisuuksien levittelystä välitä, päinvastoin ovat samaa kastia kun BB ja seiskajulkkikset, haluavat julkisuuteen hinnalla millä hyvänsä. Haluavat kertoa raskautensa, lapsensa eskariin menon, päivän asunsa tai lakanavalintansa kaikelle kansalle ja nauttivat siitä. Surkeinta on se, että osa luulee olevansa jotain kun on kerran blogistanian vaaterättikunigatar. Tai tekevänsä mittavaa uraa blogatessaan.
[/quote]
On muitakin kaupallisia, menestyneitäkin blogeja, kuin ns. perheblogit.
Ei taida esim. Kinuskikissa kovin paljon henkilökohtaisuuksia levitellä ja olla tyrkyllä julkisuuteen vain julkisuuden vuoksi...
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 11:44"]Ei taida esim. Kinuskikissa kovin paljon henkilökohtaisuuksia levitellä ja olla tyrkyllä julkisuuteen vain julkisuuden vuoksi...
[/quote]
No tossa tarkoitettiinkin niitä jotka myy itsensä, ei niitä jotka ei sitä tee.
Pelkästään ohjeisiin, vinkkeihin tai ideoihin perustuvat blogit ilman oman elämän hehkutusta ja 100xhlö kuvia ovat samaa kuin entiset opaskirjat, ne on oikeaa toimitustyötä. Mutta nuo oman navan tai ympärillä pyörivät sponssatut blogit, yöks mitä mediahuorausta.
Luin juuri Mungon blogia ja siellä oli sen "jokapäiväisen meikin" esittely. Oli tosin mainos, sillä postauksen lopussa tagi commercial, mutta hyvin on naamioinut postauksen viattomaksi esittelyksi hänen suosikkituotteistaan:) Sopivasti mainostetaan Yves Rocheria ym. jolla korvattu ne kalliimmat merkit että ihmiset ostais sitten noita. Nuoret lukijat tuskin noita edes hoksaa ja mainos kait pitäisi käydä selväksi heti ylhäällä, eikä vasta kun lukija on klikannut ja sitten alta lukee että tää olikin mainos. Myöskin kyseinen bloggari käyttää bit.ly linkkejä jotta lukija ei hiiren vietyä kohdalle näe osoitetta mistä joku kollaasin vaate on, vaan pitäisi klikata jos haluaa tietää mistä se on.
Itse en periaatteesta klikkaa mitään vaan etin tuotteet itse, koska mainospostaukset on niin läpinäkyvän teennäisesti toteutettuja rahanhimoissaan, kuten eräälläkin bloggarilla kaikki suosikkituotteet yms.. Jos mainostus olisi satunnaista ja oikeasti bloggarin tyylin mukaista niin sitten olis ok, mutta ei viitsi ihme rättejä klikkailla vaan jotta joku saa rahaa siitä että esittelee päivän naamansa, päivän asunsa ja päivän lounaansa, sen verran surkeatasoisia nuo jotkut blogit ovat.
Ihmettelen myös erään C bloggarin vastausta kommenttiboksissa jossa joku kysyi häneltä onko törmännyt bloggarin suunnittelemaan mekkoon, niin tämä vaan että "tottakai olen". Kivaa olla kaikkitietävä;) Hassua vaan miten sen mekon suunnittelusta on jo ties kuinka kauan eikä sitä ole saatu tuotantoon vaikka Nelly on sen jälkeen tehnyt useita yhteistöitä bloggareiden mallistojen kanssa..
ettei avoimesti kerrota millaista yhteistyötä firmojen kanssa tehdään. Haluaisin tietää millaisest suuruusluokasta puhutaan, eli mitä se käytännössä bloggaajan kohdalla tarkoittaa jos klikkaan blogissaan olevasta linkistä kauppaan?
Usein puhutaan vain "yhteistyöstä", ja pitkään kuvittelin että se tarkoittaa sitä että bloggaaja mainostaa ja saa siitä vastineeksi ilmaisen tuotteen/lahjakortin tai muuta vastaavaa. Ja näin se kai pitkään olikin. Jossain vaiheessa tulivat linkit, joista bloggaaja saa tuloja, ja joissain blogeissa näiden käyttöönotosta on avoimesti kerrottu, mutta jossain taas ei, ainakaan muistaakseni.
Ärsyttää erityisesti jos nuo tradedoubler-linkit on naamioitu bit.ly:llä, jolloin et voi tietää mitä klikkaat. Eräs suosittu bloggaaja tekee tätä ja olen päättänyt että hänen blogistaan en klikkaile mitään linkkejä.
Tuon avoimempi tuskin voi ollakaan?
<a href="http://www.viipaleita.net/blog/satu/2013/01/11/nyt-mina-mainostan" alt="http://www.viipaleita.net/blog/satu/2013/01/11/nyt-mina-mainostan">http://www.viipaleita.net/blog/satu/2013/01/11/nyt-mina-mainostan</a>
Että jos haluaa lähipalvelut säilyttää, niin kannattaa tilata lääkkeet netistä. Voi jösses :D
miksi tätä viipaleita nyt mainostetaan koko ajan? Kuten sanoin jo aikaisemminkin, joissain blogeissa mainonnasta ja tradedoubler-linkkien käyttöönotosta on kerrottu avoimesti, esim. Visuaalisesti vaativassa kun otti käyttöön Kiosked-linkit.
jos blogin pitäjä on lipunut tänne, kun sai aiheettomat bannit kaksplussalla.
Nauratti eraan tosi suulaan ja laadultaan huonon blogin kirjoittajan kommentti "ei lukijat mulle mitaan anna mutta he saavat lukea ilmaiseksi blogia" . Ja varmaan menenkin lukemaan kun ilmaista on....