Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairaanhoitajat ammattiryhmänä; miksi odotetaan tiettyjä asioita vapaa-ajallakin?

Vierailija
08.10.2012 |

Miksi se on jostain syystä juuri sairaanhoitajat, joista aina sanotaan, että "luulisi olevan sitä ja tätä ja tota, kun on kerran sairaanhoitajakin?" Ja sitten toisaalta esim" kyllä sairaanhoitajat ovat sitten itsekästä porukkaa, vaativat lisää palkkaakin, ja luulevat itsestään liikoja, jotain jumalia ajattelevat olevansa....".

Mistä se juontaa juurensa, että jos esim. minä olen sairaanhoitaja, ja sanon esim. että tiedän tekeväni työni 100 % kunnolla niin minusta sanotan joko että

a) oletpa omahyväinen, liian ylpeä, kun ei sairaanhoitaja nyt ole mikään ylitsemuiden -ammatti , tai

b) niin just, sähän poltat tupakkaa, tai olet ylipainoinen, tai paha suustasi jne... et sä ole mikään kunnon sairaanhoitaja , tai

c) miksi sitten pyydät lisää palkkaa, tai valitat että työtahti on sinulle liikaa, itsepähän olet työs valinnu.

Miksi minun pitää olla 24/7 ?

ja lopulta; pitääkö minun oikeasti antaa rokottaa itseni, vain siksi , että itsepähän olen ammattini valinnut. Oikeuttaako se sitten itsemääräämisoikeuden menettämiseen?

-Sorry tämä purkaus, oikeasti olen miettimässä oikein vakavissani alanvaihtoa ( en rokotekohun takia), olen alle 35 vuotias vasta, 10 v ollut ammatissani, ja olen sekä henkisesti, että fyysisesti lopussa. Työasiat seuraavat kotiin, ja selkä prakaa.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
08.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. luokanope

Vierailija
2/16 |
08.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lässyn lässyn lässyn

Vaihda hyvä ihminen alaa, potilaat ansaitsevat parempaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
08.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosta katse sieltä omasta navasta peiliin, niin ehkä vastaus löytyy.

Vierailija
4/16 |
08.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa asia, jossa sairaanhoitajuus tulee yhä uudelleen esille, on neuvojen kysyjien määrä. Ei silti haittaa, autan kyllä aina kun vain osaan. En minä siitä kulu.

Lisäksi tiedostan jotenkin aina sen, että en ole vapaa ammatistani ikinä. Joudun astumaan sairaanhoitajan saappaisiin onnettomuuspaikoilla tai katastrofitilanteissa.

Vierailija
5/16 |
08.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen muinoin sairaanhoitajat olivat nunnia tai muuten naimattomia naisia jotka omistautuivat kutsumustyölle. Hoitotyö oli laupeudentyötä.

Itse olen pettynyt palkkaukseen siksi että vaatimukset ovat niin kovat siihen suhteutettuna. Koko elämä pyörii työn ympärillä. Se väsyttää ja stressaa sekä henkisesti että fyysisesti. Työpaikalla mäkin annan 100% panoksen itsestäni, eikä se aina riitä. Potilaita tulee ovista ja ikkunoista ja yksi huonostivoiva vie monta tuntia ajasta, jolloin pitäisi pestä, lääkitä, kirjata koneelle, raportoida, kuntouttaa ja ohjata.

Mielestäni yksi ratkaisu olisi mahdollisuus kouluttautua niin, että se näkyisi myös selkeästi palkassa - vähän kuin entisajan erikoistuminen, mutta niin, että palkka nousisi esim 500-1000 euroa kuussa. Koulutus olisi ennenkaikkea kliiniseen asiantuntijuuteen ja osaamiseen tähtäävä eikä mitään hoitotiede-hömppää. Siis sellainen koulutus, joka toisi suoraa hyötyä osaston arkeen.

Vierailija
6/16 |
08.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistä tiedät miten potilaani hoidan. Jos vaikka olenkin rääväsuu, tai kyynisyyden multihuipentuma omalla vapaa-ajallani, tarkoittaako se sitä, että olen sitä myös työssä ollessani? "potilaat ansaitsevat parempaa", tätä kyseistä asennevääristymää just ajan takaa, mistä se tulee?

Ope; sun ammattiryhmä on varmaankin aika vahvasti myös juuri kuvailemani kaltainen, ja ainakin pienemmillä paikkakunnilla esim viikonlopun viettokin saattaa olla hankalaa, jos vetääkin vaikka kunnon kännit tms, niin heti on joku silmäpari näkemässä ja raportoimassa, että "siellä se meijän pojan opekin oli ihan perseet olalla" .... jne

Vierailija
7/16 |
08.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistä tiedät miten potilaani hoidan. Jos vaikka olenkin rääväsuu, tai kyynisyyden multihuipentuma omalla vapaa-ajallani, tarkoittaako se sitä, että olen sitä myös työssä ollessani? "potilaat ansaitsevat parempaa", tätä kyseistä asennevääristymää just ajan takaa, mistä se tulee?

Ope; sun ammattiryhmä on varmaankin aika vahvasti myös juuri kuvailemani kaltainen, ja ainakin pienemmillä paikkakunnilla esim viikonlopun viettokin saattaa olla hankalaa, jos vetääkin vaikka kunnon kännit tms, niin heti on joku silmäpari näkemässä ja raportoimassa, että "siellä se meijän pojan opekin oli ihan perseet olalla" .... jne

Vierailija
8/16 |
08.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika omahyväistä luulla, että kuvailemasi tilanne liittyy vain hoiva-alaa.

Vierailija
9/16 |
08.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairaanhoitan ammatti ole ainoa, jossa täytyy miettiä miten ihmisten ilmoilla käyttäytyy. Eihän siellä voi kännissä konttailla pappikaan saati sosiaalityöntekijä tai kukkakaupan myyjä.

Suomalaiseen kulttuuriin kuuluu vaatimattomuus, tunnollisuus ja aheruuden ihannointi. Ei kai missään ammatissa saa vaatia enemmän rahaa. Pöh, onpa pöhkö avaus.

Vierailija
10/16 |
08.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama mitä teet vapaa-ajallaisi, mutta voiko kamalampaa olla hoitotilanteessa, kun tupakalta haiseva hoitaja.

Vierailija
11/16 |
08.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on niiiiin totta! Kaiken pitäisi olla siivottuna niin että paikat kiiltää, ei lasten lelujakaan saisi olla pitkin lattiaa. Vaatteiden pitäisi silitettynä sukkia myöden. Muodoiltaan pitäisi olla sisar hento valkoinen, mutta silti pitää olla voimaa siirtää 300kg hervotonta ihmistä, mielellään jopa yksin. Valmiina töihin pitäisi olla 24/7 oli ne sitten palkka töitä tai jotain palkatonta extraa esim. neuvoa naapuria peräpukamien hoidossa. Toki kaikki extra tehdään ilman mitään korvausta, sillä työhön on kutsumusammatti ja kyllähän auttaa pitää! Kumma että timpurille tai peltisepälle tarjotaan "jotain pientä" korvaukseksi avusta vaikka jouluna. Ja mitenkäs se kummin kaiman poika nyt sairaanhoitajaksi haluaa, kun sillä sitä lukupäätäkin olisi ollut, no eikös se muutenkin ole ollut vähän poikiin päin? Tai no jos se ambulanssiin tai ensiapuun menee töihin niin voihan se sitten tytöistä tykätä...

Vierailija
12/16 |
08.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

te, joilla on noin kauhean marttyyrimainen kuva sairaanhoitajuudestanne?? Varmaan aika vähän aikaa.

Vierailija
13/16 |
08.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikein esittää?? Vai ovatkohan kenties ihan omassa päässäsi..

Olen itsekin sh, mutta eipä ole tuollaisia ongelmia.

Palkkaus ja työvuorot ovat sitten asia erikseen, mutta nekin riippuvat työpaikasta. Itse teen pelkkää päivätyötä.

Tuo on niiiiin totta! Kaiken pitäisi olla siivottuna niin että paikat kiiltää, ei lasten lelujakaan saisi olla pitkin lattiaa. Vaatteiden pitäisi silitettynä sukkia myöden. Muodoiltaan pitäisi olla sisar hento valkoinen, mutta silti pitää olla voimaa siirtää 300kg hervotonta ihmistä, mielellään jopa yksin. Valmiina töihin pitäisi olla 24/7 oli ne sitten palkka töitä tai jotain palkatonta extraa esim. neuvoa naapuria peräpukamien hoidossa. Toki kaikki extra tehdään ilman mitään korvausta, sillä työhön on kutsumusammatti ja kyllähän auttaa pitää! Kumma että timpurille tai peltisepälle tarjotaan "jotain pientä" korvaukseksi avusta vaikka jouluna. Ja mitenkäs se kummin kaiman poika nyt sairaanhoitajaksi haluaa, kun sillä sitä lukupäätäkin olisi ollut, no eikös se muutenkin ole ollut vähän poikiin päin? Tai no jos se ambulanssiin tai ensiapuun menee töihin niin voihan se sitten tytöistä tykätä...

Vierailija
14/16 |
08.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on kielletty, ja allekirjoitan täysin tuon pahalta haiseva hoitaja -jutun.

mitkä ammatit eniten ovat sellaisia käytösmalliammatteja? Sh, lääkäri, ope, pappi, sosiaalityöntekijä, muita?

eikä tarkoitus nyt ole provota, vaan ihan aidosti kaipaisin kokemuksia. Missä ammatissa itse toimit/ mitä odotuksia taikka asenteita se ympäröivässä yhteiskunnassa asettaa?

Jos saisit vaihtaa alaa, mille alalle et ainakaan ikimaailmassa hakeutuisi/mikä haluaisit olla?

Onko nykyinen ammattisi se, mitä "isona haluat tehdä" vai onko se joku muu?

Vierailija
15/16 |
08.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne kommentit on tullut vanhemmilta ihmisiltä. Uskon oikeasti että kyseessä on sairaanhoidonhistoria, joka tuo mielikuvia nykypäivään. Kyllä minä työstäni tykkään ja olen sitä jo pidempään tehnytkin. Ja en silitä normi käyttövaatteita vieläkään :D

Siis kuka sinulle noita siivous- ja silitysvaatimuksia oikein esittää?? Vai ovatkohan kenties ihan omassa päässäsi..

Olen itsekin sh, mutta eipä ole tuollaisia ongelmia.

Palkkaus ja työvuorot ovat sitten asia erikseen, mutta nekin riippuvat työpaikasta. Itse teen pelkkää päivätyötä.

Vierailija
16/16 |
08.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo kymmenen vuotta, että en ihan uusi alalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kahdeksan