onko 4 vuotias "helpompi" kuin 3 vuotias?
Kommentit (8)
saa raivareita käsittämättömistä asioista, huutaa eikä saa enää puheella tai harhautuksella rahotettua... puhuu taukoomatta, on taukoamatta kiinostunut ympäristöstään
poikani on nyt päälle 3 v ja olen raskaana ja jumalauta kun se saa niitä ihania huuto kohtauksia päivittäin, mutta todella toivon, että rauhoittuu edes vähäsen kun vauva tulee taloon :)
Ap
saa raivareita käsittämättömistä asioista, huutaa eikä saa enää puheella tai harhautuksella rahotettua... puhuu taukoomatta, on taukoamatta kiinostunut ympäristöstään
ap
kolmivuotiaana oli ihana ja tuntui että otti paremmin toiset lapsetkin huomioon. Nyt on todella vaikea, muiden kanssa leikkiessä saa jatkuvasti olla kyttäämässä, mitä jäynää niille keksii. Samoin kotona yhtä vääntämistä joka asiasta. Järkeä on kyllä enemmän, mutta käyttää sitä jotenkin kieroutuneesti. Tuntuu pahalta kirjoittaa näin omasta lapsestaan, mutta nyt on tällainen vaihe. Toivon, että kohta helpottaisi.
Mulla juurikin 3-ja 4-vuotiaat tällä hetkellä. 3-vuotias paljon vaativampi juttujensa kanssa ja tarvii enemmän apuja, kuin 4-vuotias joka on aikalailla omatoiminen. 3-vuotiaalla kauhee uhma ja 4v taas rauhoittunut uhmansa kanssa.
Poika oli kolmevuotiaana vielä vaipoissa ja kauheassa uhmassa. Ei totellut mitään käskyjä, juoksi vaan sinne tänne hohottaen kuin heikkopäinen. Nyt neljävuotiaana on enää yövaippa käytössä, muuten osaa itsenäisesti toimittaa vessa-asiat (paitsi kakkapepun putsaukseen tarvitsee apua), osaa pukea itse suurimman osan vaatteista (kolmevuotiaana ei oikein mitään), osaa syödä ja juoda itse aika hyvin (kolmevuotiaana sujui tosi sotkuisesti), osaa odottaa vuoroaan, leikkiä myös itsekseen ilman jatkuvaa viihdyttämistä, osaa liikkeellä ollessamme totella käskyjä ja pysyä vierellä. On siis kypsynyt todella paljon tämän viimeisen vuoden aikana. Uhmakohtauksia kyllä tulee edelleen, mutta vähemmän.
enemmän järkeä jo puuhissa