Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Epäpätevä matematiikanopettaja

Vierailija
07.10.2012 |

Tyttäreni on 9. ja oikeastaan koko yläasteen ajan on ollut vaikeuksia matikassa. Opettaja ei oikein jaksa auttaa ja kun kysyy oppilailta kysyy ainoastaan heiltä jotka osaa.



Viime tunnilla oli sijainen. Tyttö oppi kaiken, mikä tunnilla opetettiin. Olen muiden luokkalaisten vanhempien kanssa jutellut ja heidän lapsillaan joillain oli jopa matematiikan numero 9, mutta nyt se on 6 tai 7.



Sanoin asiasta luokanvalvojalle, mutta sanoi vain, että turha asiasta on alkaa kiistelemään, opettaja on aina se voittaja.



Voinko vaatia lapsen siirtämistä toiseen matematiikanryhmään vain ja ainoastaan opettajan takia? Olisihan se hyvä, että tunneilla oppisikin jotain eikä vain istuisi turhanpäiväisesti.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
07.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trolli.

Vierailija
2/5 |
07.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

matematiikan opettaja, joka ei selvästikään sovi kaikille. Luokanvalvojana en voi kuitenkaan tehdä asialle mitään, sillä en voi mennä kollegaani neuvomaan, että miten matematiikkaa opetetaan tai miten nuorten kanssa ollaan. Opettajuudessa kun pitää handlata kerralla paitsi opetettava aine ja osattava selittää ne kaikentasoisille oppilaille, valmistautua oppituntiin ja osata käsitellä myös nuoria niin, että luokkaan saadaan innostava ja opiskelumyönteinen ilmapiiri. Jos yksikin näistä asioista jää toteutumatta, niin oppiminen kärsii. Oikeasti aika harva opettaja osaa näitä kaikkia ihan kaikkien opetusryhmiensä kanssa ja niinpä jos opettajalle sattuu joku hankala opetusryhmä, niin tulokset voivat laskea huomattavastikin.



Luokanvalvoja ei voi näissä asioissa mitään. Kannattaa olla yhteydessä suoraan rehtoriin. Mikäli oppilaalla on varsinaisia oppimisvaikeuksia voi kysyä myös, että voisiko oppilasta opettaa vaikka erityisopettaja joko samanaikaisopetuksena tai pienryhmässä. Mikäli oman lapseni matematiikan opettaja on huono, niin paikkaan opettajan mokia itse kotona.



Mihin tahoihin koulussa olet ollut yhteydessä? Ensisijaisesti kannattaa olla yhteydessä opettajaan ja jos se ei auta, niin sitten vaikka rehtoriin ja erityisopettajaan. Luokanvalvoja on valitettavasti vain terapeuttinen korva näissä tilanteissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
07.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vielä muutama neuvo: Ei kannata koululla ruveta kovasti "vaatimaan" siirtoa toiseen ryhmään, mutta esim. luokanvaihto (ja matikanryhmän vaihto) kaverisuhteiden tms. perusteella on jskus mahdollista. Jokainen opettaja opettaa tavallaan ja oppiaissa on erilaisia oppijoita. Selvästikään tuon opettajan opetustyyli ei vastaa tyttäresi oppimistyyliä Pelkästään sen perusteella ei opettajaa kuitenkaan voi leimata epäpäteväksi. On myös ihan tavallista, että matematiikan numerot laskevat yläkouluvuosina. Moni petraa ysillä, mutta osa ei. Alaluokilla pärjää matikassa ihan ahkeruudella, yläkoulun puolella alkavat erot matemaattisessa ajattelussa näkyä ja heijastuvat toki arvosanoihinkin. Ja ei se matikantunnilla olo ja läksyjen teko aina niitä matemaattisesti lahjakkaitakaan oppilaita kiinnosta. On tuskin pelkästään opettajasta kiinni, jos lapsi vain "istuskelee tunnilla turhanpäiväisesti", kyllä siellä on tarkoitus laskea.



Mutta ensi alkuun kannattaa tosiaan kysellä tukiopetusta (monisa kouluissa sitä voi antaa muukin kuin "oma" opettaja) ja erityisopetuksen mahdollisuutta.

Vierailija
4/5 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitin siis 9. luokalla.:)

Vierailija
5/5 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapseni oli vastaavassa tilanteessa. Ei asialle, tai siis opettajan muillekin ongelmille mitään voinut, kun oli sattuneista syistä vielä OAJ:n erityissuojeluksessa. Kyllä siitä soitettiin, kirjoitettiin, valitettiin, lakkoiltiin ja kaikkea mahdollista, mutta mamma senkun porskutti.



Ratkaisuna oli tukiopetus toiselta saman aineen opettajalta. Sen avulla oppilas sai ainakin selville todellisen osaamistasonsa, koska opettajien antamat numerot vaihtelivat 6-9.



Rehtoriin kannattaa ottaa yhteyttä, sillä ei luokanvalvoja voi asialle mitään. Jos opettaja on yhteistyöhaluinen ja kehityskelpoinen, hänen kanssaan kannattaa myös puhua.