Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kotiäideillä on varaa olla kotona, esim 3 lapsen kanssa?

Vierailija
05.10.2012 |

Meidän tulot; mies DI, bruttopalkka 3450€/kk, netto 2250€. Minä saan työkyvyttömyyseläkettä netto 925€/kk, vammaistuki 400€/kk, omaishoidontuki 300€/kk netto, lapsilisät 210€. Eli yhteensä reilu 4000€.

Meillä menee lainanlyhennykseen 780€/kk, ja yhtiövastike 340€/kk. Ruokaan menee 900€/kk, lasten ja omat vaatteet ostan kaikki kirpparilta. Autolla ajetaan, tankillinen menee viikossa. Nyt jouduin peruun kasvohoidon, sillä ei ole rahaa! Mulla on nyt seuraavaksi 17 päiväksi rahaa käytössä 630€, eli noin 30€/pvä ja sillä saa ruuat. En pysty ostamaan mitään! Esikoinen harrastaa ratsastusta, ja se maksaa 27€/vko (1h).

Tosin tällä viikolla maksoin yhden koulutuskurssin, 145€, kun tarkoituksena olisi saada jostain osa-aikatöitä.

MIKSI meidän rahat ei riitä?

Mä haluaisin kolmannen lapsen, mutta mies sanoo ettei ole varaa!

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
05.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en muista koska olisin saanut itselleni jotain niin ylellistä kuin kasvohoito.

Sanoisin, että älä ruikuta! Taidat olla Porvoosta.

Vierailija
2/14 |
05.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ihan amis miehenenä ja hyvin on riittänyt rahat. Molemmilla omat autot, mä ajan vähintään sen tankillisen viikossa. Vaatteita en osta kirpparilta, vaan panostan hyvälaatuisiin merkkeihin, joita sitten kierrätän. Kun lapset olivat ihan pieniä, tein tosi paljon itse ruokaa ja se oli tavallista arkiruokaa makkarakeitosta jauhelihakastikkeseen. Leivoin leipiä ja tarjottavat pakkaseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
05.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne suuret tulot, vaan ne pienet menot.

Vierailija
4/14 |
05.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketä kadehdit, ap?

Vierailija
5/14 |
05.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni tulot oman miehesi tuloja pienemmät, itse saan kotihoidontuen ja lapsilisät. Lapsia kolme, 5v, pian 4v ja 2,5v. Uusi talo, josta maksamme vain korkoja.

Vierailija
6/14 |
05.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun olet jo valmiiksi olemattomalla työkyvyttömyyseläkkeellä.

Vierailija
7/14 |
05.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä menee siis pyöreästi asumiseen 1000 €/kk ja ruokaan toinen tonni. Eli puolet nettotuloista on vielä jäljellä.

Vastikkeseen ei varmaankaan kuulu sähkö, joka lienee jotain 40 €/kk.

Tankki bensaa maksaa koosta riippuen jotain 50-80 €. Vakuutukset, huollot, autovero, yms tekee ehkä tonnin verran vuodessa eli n. 80 €/kk, siis yhteensä jotain 160 €/kk.

Puhelinlaskujenne suuruutta en osaa arvailla. Onko lapsilla jo omat luurit? Päälle varmaan vielä nettiliittymä tai kaksi. Heitän hatusta, että 100 €/kk.

Sitten koti-, omaisuus- ja henkilövakuutukset: riippuu taas ihan siitä mitä teillä on. Sanotaan vaikka 300 €/v eli 25 €/kk.

Vaatteet...vaikka 200 €/kk eli 2400 €/v.

Esikoisen ratsastus 108 €/kk.

Yhteensä nuo tekevät 633 €/kk. Pyöristetään reilusti ylöspäin ja sanotaan, että 1000 €/kk. Mikä tahtoo sanoa, että vielä tuhat euroa on käytettävissä.

Et maininnut lasten päivähoitoa, joten oletan etteivät he ole niin pieniä.

Onko teillä mahdollisesti luottokortti tms. vakuudettomia lainoja? Niihin menee helposti useampi satanen kuussa. Mikäli mahdollista neuvotelkaa pankista niiden yhdistämiseksi kulutusluotto ja luopukaa luottokorteista, jos tuntuu että limitti on aina tapissa.

Neljän hengen perheeksi teillä menee minusta melko paljon päivittäistarvikkeisiin.

Kehottaisin lisäämään säästämisen pakollisiin kuukausittaisiin menoihin. Sanotaan, että keskimäärin on mahdollista pistää sivuun noin 10 % bruttotuloista. Vaikka pistäisi vain 50 € niin on katastrofirahasto, kun jotain kumminkin sattuu: autoon joutuukin tekemään isomman remontin, täytyy käydä lääkärissä useamman kerran tai joku iso kodinkone leviää.

Vierailija
8/14 |
05.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on iso perhe ja vain mies töissä, "minun" tuloni muodostuvat omaishoidontuesta, vammaistuista ja lapsilisistä. Jäämme +200e plussan puolelle toimeentulotukirajasta.

Näin voi elää ja lyhentää talolainaa, mutta rahaa ei ole saunaremonttiin, uuteen autoon, matkustamiseen tms. Hankintoja täytyy suunnitella kovasti etukäteen ja lukiolaisen kirjat ja taskulaskin ovat jo iso menoerä. Jääkaapin hajoaminen on katastrofi, jos juuri sillä hetkellä puskurirahasto on nollilla.

Vierailija
9/14 |
05.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

900€ ruokaan

27€/vko tytön harrastukseen

ja kysyt miksi rahaa ei riitä???

provo?

ei ne isot tulot vaan pienet menot!!! TOSISSAAN!

Vierailija
10/14 |
05.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tulot nettona 3000 euroa/kk yhteensä. (Sisältää kaiken, myös lapsilisät.) Lapsia on kolme. Asumme vuokralla, asumiseen menee noin 940 euroa/kk. Meillä on yksi vanha auto. Emme harrasta mitään.

Vierailija
11/14 |
05.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Meillä tulot nettona 3000 euroa/kk yhteensä. (Sisältää kaiken, myös lapsilisät.) Lapsia on kolme. Asumme vuokralla, asumiseen menee noin 940 euroa/kk. Meillä on yksi vanha auto. Emme harrasta mitään."

Unohtui: kirpparia emme käytä. Ostamme kaiken uutena.

Vierailija
12/14 |
05.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei mene 7-henkisessä perheessäkään noin paljoa..

Vierailija
13/14 |
05.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itselleni todella, todella vihainen! Sanoin miehelle, että nyt on pakko laittaa ihan kaikki menot paperille, ja katsoa missä mättää.

Ruokaan menee noin paljon rahaa siksi, että tuhlaamme sitä :(... Teen jostain syystä aina liikaa ruokaa, ja sitten heitetään loppu pois (sitten kun se on vanhaa). Myös loput leivistä, juustosta yms pahenee, ja heitän ne pois. Mies syö maks kahtena päivänä samaa ruokaa, kolmantena on oltava jotain muuta. Ja mies on lisäksi sellainen "luolamies" että aina on oltava lihaa pöydässä, kasvispöperöt tai keitot ei kelpaa. (Kuulostaa kauhealta). Tekisin mielelläni jauhelihakeittoa, mutta sitä ei syö kukaan muu kuin minä.

Lapset on koulussa.

Vakuutuksiin meillä menee aika paljon. Auto-, henki-, koti-, lapsi- ja yms...

Vierailija
14/14 |
05.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinähän se valkenee paljonko menee mihinkin ja mistä ihan oikeasti voi nipistää. Kertomasi perusteella tuossa ruokapuolessa ainakin on mahdollista järkeistämällä säästää paljonkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kaksi