Vituttaa tehdä töitä moraalin vastaisesti hoitoalalla?
Kauheen raskasta tehdä töitä, kun koko ajan tekis mieli kertoa asiakkaille kuinka heitä huijataan taloudellisesti. Lisäksi pitää tyrkyttää kaikenlaista lisäpalvelua joihin ei itte usko alkuunkaan. Tärkeintä on kerätä rahaa omistajille. Ei uskois olevansa töissä hoitoalalla.
Kommentit (16)
Koko ajan kiire lisääntyy ja työntekijöille jää vähemmän aikaa hoitaa työtehtäviään - ja moni tietää hyvin, että joutuu slaraamaan. Eli että tekee työnsä jotenkuten, huonommin kuin VOISI, jos olisi kunnon välineet ja riittävästi aikaa.
Mm. vanhustyössä olevilla on usein tämä ongelma. Siellä siis on oikeasti ihmisiä, jotka pitävät työstään ja haluaisivat tehdä sen kunnolla. Yleensä ottaen mulla on mielikuva, että ihmiset haluaisivat tehdä työnsä kunnolla. Tietysti jonkinlainen välinpitämättömyys tulee, kun alkaa palaan loppuun.
Katsos, aikuiset eivät enää selitä tekoaan muiden syyksi, muita paskamaisuuden aiheuttamaksi.
Koko ajan kiire lisääntyy ja työntekijöille jää vähemmän aikaa hoitaa työtehtäviään - ja moni tietää hyvin, että joutuu slaraamaan. Eli että tekee työnsä jotenkuten, huonommin kuin VOISI, jos olisi kunnon välineet ja riittävästi aikaa.
Mm. vanhustyössä olevilla on usein tämä ongelma. Siellä siis on oikeasti ihmisiä, jotka pitävät työstään ja haluaisivat tehdä sen kunnolla. Yleensä ottaen mulla on mielikuva, että ihmiset haluaisivat tehdä työnsä kunnolla. Tietysti jonkinlainen välinpitämättömyys tulee, kun alkaa palaan loppuun.
Katsos, aikuiset eivät enää selitä tekoaan muiden syyksi, muita paskamaisuuden aiheuttamaksi.
Minä ymmärtäisin tämän niin, että ap ei voi syyttää työnantajaansa siitä, että hän tekee omaa kutsumustaan, eli kerää rahaa. Omia tunteitaan ei voi laitta muiden syyksi.
Minä ymmärtäisin tämän niin, että ap ei voi syyttää työnantajaansa siitä, että hän tekee omaa kutsumustaan, eli kerää rahaa. Omia tunteitaan ei voi laitta muiden syyksi.
on siihen palkollisena pakotettu, vaan se on sen työnantajafirman toimintalinja.
Eli siinä mielessä minusta ap voi hyvin pitää työnantajaansa moraalittomana. Kärsii hän itsekin tunnontuskia, mutta ei ole minusta tässä työtilanteessa kamalan outoa, että hän ei ole irtisanoutumassa ja heittäytymässä työttömäksi sen takia. Aika harva siihen varmaan ryhtyisi, varsinkaan jos on elatusvastuussa perheestään.
... mutta antaa sille kasvot. Rikoskumppani, mikä rikoskumppani, jos asioita siltä pohjalta vertaus kuvallisesti ajatellaan, syyten tuli avunannosta rikokseen.
... mutta antaa sille kasvot. Rikoskumppani, mikä rikoskumppani, jos asioita siltä pohjalta vertaus kuvallisesti ajatellaan, syyten tuli avunannosta rikokseen.
Vaan se on tyhmää ostaa ne isolla katteella. Ja joo, vähän moraalitonta olla kertomatta, että asiakas saisi ne halvemmallakin...
AP valittaa jostain jonka hän itse mahdollistaa. Valitetaan että ei hoideta kunnolla. No miksi ei hoida? Miksi on sellaisessa yrityksessä töissä?
Kukaan ei varmaankaan kiellä sitä että tekee ilmaista työtä korvaamaan sitä palkallista huonoa. Näin ei ole moraaalista ongelmaa
AP valittaa jostain jonka hän itse mahdollistaa. Valitetaan että ei hoideta kunnolla. No miksi ei hoida? Miksi on sellaisessa yrityksessä töissä? Kukaan ei varmaankaan kiellä sitä että tekee ilmaista työtä korvaamaan sitä palkallista huonoa. Näin ei ole moraaalista ongelmaa
Miten ap:n moraalista dilemmaa auttaisi, että tekisi ilmaista työtä lääkärikeskuksessa/terveydenhoitoalan yrityksessa, joka velottaa ylihintaa asiakasyrityksiltä?
"Edustan työnantajaani myös vapaa-ajalla", joten en kerro mikä firma kyseessä.
Alunperin työtehtävät olivat monipuolisemmat ja tämä nykyinen työ oli aivan erilaista. En siis alunperin tiennyt mitä tämä työ oikein on eli rahan keräämistä.
Yritys tekee sopimuksen ostaakseen tietyt palvelut työnantajaltani. Palvelun kuitenkin saa kolmannelta osapuolelta, joka laskuttaa meitä ja me sitten yritystä. Ja summa nousee sitten jopa 50-100 %. Mielestäni tämä on aivan törkeää ja sitten vaan hymyillään, kun asiakas vetää henkeä laskun saatuaan. Asiakkaallahan on toki mahdollisuus maksaa lasku suoraan tälle kolmannelle osapuolella, jos älyää. Haukut saa, jos on toiminut niin, että yritys tämän keksii.
Tämän kaiken tarjoaa, SINÄ. Sinä keräät sitä rahaa omistajalle, jolla maksetaan myös sinun palkaasi. Tekopyhää, itkeä jostakin jonka itse mahdollistaa. Missä on sinun moraalisi ja eettiset arvosi.
Harmittaa sun puolesta.
Toisaalta vähän joka alalla on sama juttu. Itse olin aikoinani töissä optikkoliikkessä, ja meidän piti suositella asiakkaille moniteholinssejä, jotka maksoi 200 euroa enemmän mutta laatu paljon huonompi. Ärsytti myydä niitä. Toisaalta meidän alalla oli kyse vain "kerran se kirpasee" -jutusta, teillä asiakkaat maksaa varmaan joka kuukausi "turhasta". Säälittää vanhukset, joitten vähän rahat kuluu semmoiseen.
Aika kälyistä kenenkään alkaa soittaa suutaan ap:lle siitä, ettei hän tässä työtilanteessa hankkiudu työstään eroon ryhtymällä moraaliseksi...
Minusta vastuu on niillä yrityksillä, jotka solmivat ylihinnoiteltuja sopimuksia ap:n työnantajafirman kanssa.
Olen oikeastaan vasta nyt alkanyt ymmärtää miksi olen kokenyt työni hirveän raskaaksi. Tai oikeastaan se perustyö on hirmu kivaa, mutta nämä varjopuolet syövät kaiken ilon. Olen päätymässä samaan ratkaisuun kuin pari muutakin työkaveriani eli irtianoutumiseen. Haluaisin toimia jatkossa sellaisessa paikassa, missä taloudellinen hyöty ei ole pääasia. Tiedän, että yhdistyspuolella tehdään samaa työtä ja ylimääräiset rahat jaetaan vuosittain takaisin asiakkaille.
Tämän kaiken tarjoaa, SINÄ. Sinä keräät sitä rahaa omistajalle, jolla maksetaan myös sinun palkaasi. Tekopyhää, itkeä jostakin jonka itse mahdollistaa. Missä on sinun moraalisi ja eettiset arvosi.
Tässä kohtaa en voi muuta, kun olla empaattinen olkapää edellä. Tarjoan aitoa tukea ja ystävällistä lempeää apua, katso totuutta päin ja katso peiliin. Katsos, aikuiset eivät enää selitä tekoaan muiden syyksi, muita paskamaisuuden aiheuttamaksi.