Ihana tottelevainen lapseni!
Lapsi on jo 2,5-vuotias ja syö vielä tuttia. Nyt sanoin jämäkästi, että tutit jää aamulla sänkyyn ja niitä ei saa sängystä ja makkarista pois tuoda. Tuteista on tullut tosi tärkeitä lapselle (yllätysyllätys...)
Lapsi uskoi kerrasta, vaikka tätä ennen on leikkinyt niillä, pitäny niitä koko ajan mukanaan, hypistellyt jatkuvasti ja haltioituneena katsellut niitä. Todellakin rakastaa tuttejaan!
Poika kävi pari kertaa illan aikana salaa imemeässä tuttia sängyssä, lauleli samalla, mutta tutit pysyivät makkarissa. Iltasadun lukemisen jälkeisellä karkumatkallakin jätti tutin kiltisti sänkyyn :)
Poika vaan tuumasi, kun sanoin tuttien jättämisestä, että "ei oraville!". Tainnut isi vähän ehdotella jotain :D
Kommentit (29)
Kohta se lapsi onkin ihana vinohampainen lapsi. Tutit on VAUVOILLE, eli alle 1v ikäisille. Sitä isommille, jos tutin antaa, niin kyse on vain vanhempien tyhmääkin tyhmemmästä valinnasta..
Ööh... Mitä mä osaan noihin teidän vastauksiin sanoo. Ehkä mä heitä ne huomenna sit pois.
ap
et noin vanha lapsi syö tuttia.Yököttävää.Onneks pidät lutkuttamisen kotona.Kaupoissa näkee vanhempiakin lapsia tutit suussa.
Ei niitä tutteja tarvi antaa jatkuvasti lutkutettavaksi vauvoillekkaan. Meillä on aina ollut tutit nukkumisen helpotukseen. Eli tutti on ollut suussa päiväunilla ja yöunilla. Reilu 1-vuotiaalta otin sitten kokonaan pois. Viikko meni iltaisin tutin perään itkiessä. Sillä siisti.
Tottakai tutista tulee tärkeä ja rakas, jos se siinä suussa pyörii harva se hetki. Vanhempien mukavuuden haluahan se vain on. Tutit reilusti pois, eikä mitään makuuhuoneeseen jättämisleikkejä nyt enää noin isolle lapselle.
noista ihan tarpeeksi. Ihan hyvä että olette vähentämässä tutinkäyttöä, pian sen voi sitten jättää kokonaan pois, meillä esikoisella meni tutit "hukkaan" suurin piirtein tuon ikäisenä.
Eiköhän tässä jokainen vastaaja ole ollut aikas samaa mieltä ja kertonut mielipiteensä ihan perustellen ja nätisti myös ap:lle. Ei yhtään kauheata vastausta omasta mielestäni ainakaan koko ketjussa.
t. 2
Eiköhän tässä jokainen vastaaja ole ollut aikas samaa mieltä ja kertonut mielipiteensä ihan perustellen ja nätisti myös ap:lle. Ei yhtään kauheata vastausta omasta mielestäni ainakaan koko ketjussa.
t. 2
"Yököttävää", "sadisti", "tyhmääkin tyhmempi" jne ja sun mielestä kaikki vastanneet nätisti?
uskoi himpun reilu 1v:nä kerrasta, kun sanoin, että tutti on nyt hävinnyt eikä edes itkenyt sen perään. Tosin hän ei kyllä lutkuttanut tuttia kuin nukkumaan mennessä.
Jos lapsi kerran on niin tottelevainen niin miksi ette vie niitä tutteja pois, roskiin. oravavauvoille tms? Ei se lapsi niistä itse luovu jos noin kovin rakastaa...
Luulitko saavasi kannustusta?
olisi suotavampaa kuin tällainen teilaaminen ja potkiminen. Olen ihan yllättynyt ja hämilläni näistä vastauksista.
En millään usko, että isät "kannustaisivat" toisiaan tällä tavalla.
Ja minä kun luulin, että tein edes vähän oikein, mutta oikein selväksi tuli, että en ole tehnyt mitään oikein, enintään vaan pahentanut tätä kamalaa tilannetta! :O
ap
PS. Mä en ymmärrä tätä asennetta, että tilanteessa kuin tilanteessa päähän potkiminen koetaan paremmaksi tavaksi kuin ystävällinen kannustaminen!
suhtautumisesi asiaan saa karvat pystyyn. Tuttiasia on sellainen mikä pitää saada pois päiväjärjestyksestä, ennenkuin siitä tulee lapselle liian rakas ja vieroitus tulee hankalammaksi.
Ehkei kerrasta poikki tapa ole hyvä lapsesi kohdalla, alkaa vielä imemään sormiaan, jos vieroitus tapahtuu liian nopeasti.
Nyt kun olet noin hyvin saanut alkuun, niin ensi viikolla sitten tutit kokonaan pois. Kerro, että ne on vauvoille ja viette ne vaikka yhdessä jollekin lähipiirin vauvalle. Siellä tutit ovat hyvässä hellässä vauvan hoidossa. Vauva tarvii niitä, ei iso poika/tyttö.
kun pääsitte eroon, mutta mun hammaslääkäri sanoi lapsensa käyttäneen tuttia kolmevuotiaaksi ja suhtautui muutenkin rennosti asiaan. Ehkä tutit ovat kehittyneet sitten 80-luvun eivätkä vedä hampaita enää vinoon.
kauheen isona asiana, siis sellaisena, joka "pitää hoitaa pois päiväjärjestyksestä". Siis jos lapsi tykkää tuteistaan, niin pitäkööt, kyllä se joskus niistä luopuu.
Olin vielä hetki sitten oikein ylpeä lapsestani ja itsestäni, mutta tää palautti maan pinnalle.
Oon ehkä ihan liian boheemi äidiksi enkä kunnioita yleisiä sääntöjä :/
ap
Lapsesi on siinä iässä että tutti on tullut hänelle todella tärkeäksi. Et todellakaan ole huono äiti jos lapsi imee tuttia vielä. Tutin pois ottaminen kannattaa hoitaa hienosti. Selität lapselle vaikka aamulla että tänään päivällä "tuttikeiju" haluaa nämä tutit omille pienille poikasille ja viette lapsen kanssa tutit yhdessä vaikka portaille. Varaa lapselle joku mieluinen pikkulahja vastapalkkioksi jonka tuttikeiju on tuonut. Näin teet viisaasti ja hienosti tutin pois jättämisen. Lue netistä hyviä ammattilaisten vinkkejä kuinka noin vanhalta lapselta tutti jätetään pois. Meidän tyttö imi 3-vuotiaaksi. Syynä oli että lapsi oli kovasti sairas ja tuttia ei voitu aikasemmin jättää pois. vieläkin muistelee ihanaa tuttikeijua kun sai jättää tutin sille ja sai palkkion siitä hyvästä. Eli tee positiivinen asia. Menee 3 pvä, kun kaipaa tuttia, mutta anna rakkautta ja hellyyttä siitäkin edestä. Tsemppiä ja älä usko näitä "pöhköjä" äitejä aina täällä!
Mammoilla on parempi olla, kun saavat oikein mollata ja räksyttää.
Murehdin tutulle hammaslääkärille, kun meidän 1, 5-vuotiasta piti alkaa vieroittaa tutista. Hammaslääkäri kertoi, että hänen nyt jo kolmekymppinen poikansa söi tuttia 5-vuotiaaksi eikä pojalla ole ollut mitään purentaongelmia eikä ainuttakaan reikää eläessään.
annan ystävällisen vinkin. Luopukaa tutista.
Todella kauniin yhdeksänvuotiaan tyttäreni suussa on muistona tutinsyömisestä paha ja ruma purentavirhe. Ei se pienenä näkynyt, vaan nyt, kun suussa pysyviä hampaita ja kasvojen luutkin kasvaneet. Nyt kärsii monta monta vuotta kipeistä oikomishoidoista. Ja ihan vaan siksi, kun vanhemmat ei raaskineet ottaa tuttia pois ajoissa. Meillä niistä luovuttiin 2v8kk iässä.
Ehkä kuitenkin tuttiasian koet ongelmana, jos kerran siitä täällä puhut. On selvä, ettei tuon ikäinen lapsi tuttia mihinkään tarvitse, ennemminkin äitinsä tukea jämäkkään ja turvalliseen vanhemmuuteen. Sitähän sää oikeasti kysyit?
Ne tärkeät ja rakkaat tutit siellä makkarissa, eikä niitä saa käyttää.
Helpompaa olisi lapselle, jos hävittäisitte tutit pois kerralla. Ei kauaa niitä muistaisi, vaan nyt ovat siellä sängyllä muistuttamassa jatkuvasti siitä mikä alkaa olla kiellettyä.
Ole aikuinen ja tee aikuisen päätös tutittelun lopettamisesta. Älä sälytä sitä vastuuta lapselle itselleen.