Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

APUA - Mitä elintarvikkeita ostan??

29.11.2005 |

Luin ton ketjun " varo kovetettuja rasvoja" ja " trans rasvat" ... Nyt oon ihan, että APUA! =0)

Haluan ostaa terveellisempää ja tietysti luontoystävällisempää ruoka... mutta en tiedä oikeen, että mitä pitäis ostaa.

Eli siis kylmäpuristettuja öljyjä? oliiviöljyä!? käykö kaikki kylmäpuristetut oliiviöljyt vai onko niissäkin jotain kompia? mites kylmäpuristettu rypsiöljy? onks se parempi vai huonompi ku toi kylmäp. oliiviö.?

Mitä leivän päälle kun ei kerran margariini olekaan ok? voita???

mitä mehuja? onko kaikki tiivisteet pahasta vai onko niissäkin jotain ok-vaihtoehtoja?

mitä ne pahat makeutusaineet olikaan mitä piti välttää? lukeeko se aina paketissa jos sitä on?

Voi apua, että olen pihalla... =S Auttaisko joku....

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Margariinin tilalle voi ottaa voita (Oivariinia) tai vaikka oliiviöljyllä sivellä leipä...... minä olen opetellut syömään leipäni ilman rasvaa vain päällisten kera. Salaatinlehti ensin leivälle ja varsinkin juustohöylätyt kurkunviipaleet kostuttaa mukavasti leivän, ja siihen sitten ne makkarat tai juustot jos haluaa. Ja kaikkia itsetehtyjä levitteitä keksii vaikka kuinka kun siitä pääsee jyvälle ja on VAIHTELUA.

Esim keityetty survottu porkkana jossa puristettua valkosipulia on hyvä levite....

Kaikki kylmäpuristetut öljyt on hyviä ja rypsisellainen jopa kotimaista jos haluat sitä suosia, mutta maku on aika voimakas. Oliiviöljyn makuun tottuu nopeasti ja käy kaikkeen ruuanlaittoon. Leivontaan ihan tavallista rypsiöljyä kun se on " mautonta"

Makeutusaineita koitan välttää kaikissa muodoissa ja ihan hyvin löytyy kaupasta tuotteita ilman niitä =)

Sitten vaan lukemaan tuoteselostuksia kaupasssa (mä saan hirveesti kulumaan aikaa kaupassa, kun ne selostukset on NIIN mielenkiintoisia =D)

Paketeissa lukee nykyään onneksi ihan kaikki mitä tuote sisältää ja jos on epävarma niin aina siinä on se puhelinnumero johon voi soittaa.....

Jotkut luomutuotteet jopa MAISTUVAT paremmalle sen lisäksi että ovat terveellisempiä. Esim luomukaurahiutaleita tehty kaurapuuro on OIKEASTI hyvää eikä todellakaan kitkeränlimaista kuten tavallien.... Luomukurkku on käsittämättömän rapoea... ei edes tiedä miten se kurkku voi puraistessa rapsahtaa ennen kuin on maistanut luomua....

Ja pääsääntöisesti mitä vähemmän tuoteselosteessa on lisäaineita ja niitä aineita joiden nimiä et edes osaa lausua ja niitä E-lisäaineita niin sen parempi.

Mitä vähemmän käsiteltyä käyttää niin aina parempi.... esim. marinoimaton liha olisi parempi vaihtis..... äläkä osta pestyjä perunoita. Osta aina porkkanoita jotka on tuotettu lähimpänä.

Käytä kokojyvätuotteita niin se on AINA kotiin päin = Tumma riisi, tumma mannasuurimo, ja usko tai älä niin kokojyväsämpyläjauhoista tehdyt pikkupulat on oikeasti parempia kuin tavallisista vehnäjauhoista tehdyt.

Alkuun saattaa tuntua kaupassa niinkuin olisi jotenkin " ostorajoitteinen" mutta pikkuhiljaa ne omat ostotottumukset muokkautuvat ja ruokakaapin siältö alkaa olla terveellisempi.

Olen aina sanonut laittaessani rahaa luomuun yms kalliimpaan, että se on AINA loppupeleissä pois lääkärilaskusta ne rahat !!!

Vierailija
2/2 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

...sillä pääsee jo hyvin alkuun. =)

Toi " osto-rajotteinen" olo on mulla just ollu, kun ei oikeen vielä tiedä ja tunnista niitä terveellisempiä tuotteita. =)

Oliiviöljyä meillä jo onkin, ja nyt oon ostanu esim. luomuviiliä ja -maitoa jne.. Tosin ukko pistää hanttiin, ku sillä on niin perseasenne ja ennakkoluuloja. Pitää siis vielä kouluttaa... ;)

Mä oon koittanu opiskella sitä kovetettujen kasvirasvojen asiaa, mutta en oikeen vieläkään tajua sitä ihan kokonaan. Just jos pitäis ukolle kunnolla perustella, että miks ne on pahasta, niin en osais antaa kauheen vakuuttavaa vastausta..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla