Nykyajan rekrytointijargon ja pilipalihöpinät
Olen tässä viime aikoina kierrellyt erilaisissa firmoissa työhaastattelujen merkeissä. Ja voiko enää mitään naurettavampaa olla? Joku vuoden kestävä assistentin paikka, johon on useampi haastattelukierros ja kysellään kaikenlaista organisaatioon liittyvää ja tärkeillään oikein kympillä. Siis joku paikka, josta selviää kun osaa keittää kahvia, osaa puhua ja kirjoittaa, sekä hallitsee hieman tietokoneen käyttöä ja osaa työskennellä jonkun alaisuudessa. Jonne voisi loppupeleissä rekrytoida ihan kenet tahansa. Ja paikan sai kauppatieteiden maisteri, työelämässä kokenut sellainen. Hakijoita oli vaikka ties ja kuinka ja me valitut pääsimme sitten oikein haastatteluun. Hurraa!! Ja sanomattakin selvää, ettei palkka kenenkään päätä huimaa..Ei edes harmittanut kun en päässyt moiseen hommaan, säälitti valitun puolesta. Sinne menee hukkaan ihminen, joka varmaan nuorena astuessaan kauppakorkean ovista sisään, odotti tulevaisuudelta jotakin ihan muuta. Edes niitä opintoja vastaavaa työtä.
Ihmisiä pidetään täysin pilkkana. Itse en tule varmaan pääsemään mihinkään töihin, asenne on jo näissä työhaastatteluissa niin "katossa". Kun joku mainitsee, että meillä tehdään asiat tiimeissä, korvani menevät kiinni siinä vaiheessa ja tekisi mieli mennä vessaan oksentamaan. Olen saanut yliannoksen kaikenlaisesta pilipalipuheesta. Lisäksi olen saanut yliannoksen koordinaattoreista ja assistenteista. Plaah. Kaikista typeristä termeistä. Minulla on sattunut kuitenkin aina hyvä säkä. Aina on kerrottu jos en työtä saa. Eräs ystäväni, joka viime vuoden käytti jatkuvaan työnhakuun kuuli useamman kerran lauseen "Ilmoitamme joka tapauksessa". Ei jäänyt yhteen tai kahteen kertaan, ettei paikasta kuulunut enää yhtään mitään.
Ai että saan kicksit sellaisista työpaikkailmoituksista, joissa ei höpötetä mitään. Kerrotaan tutkintovaatimukset, mahdolliset työkokemusvaatimukset, kielitaito jne. Sekä konkreettiset työtehtävät. Ja jos vielä kerrotaan, että millä viikolla on haastattelut ja milloin ilmoitetaan asiasta, niin olen todella mielissäni. Minä en jaksa enää yhtään tärkeilyä. En innovaatio, tiimi, muutosjohtamis- tai muuta höpinää. En jaksa tyhjänpäiväisiä työpaikkailmoituksia, joissa vaaditaan ihmisiltä sellaisia taitoja, joita kenelläkään ei ole ja joita oikeasti ei edes työtehtävässä tarvita. En jaksa ristiriitaisuuksia puheen ja tekojen välillä. Miksi esimerkiksi firmassa hehkutetaan tiimityötä jos ei rekrytointiproseissakaan osata kohdella työnhakijoita ihmisinä? Ei ilmoiteta välttämättä saako työtä, ei anneta koulutusta ja työkokemusta vastaavaa työtä, ei vakituista työtä jne. Tai juoksutetaan ihmisiä ympäri Suomenmaata (matkat, syömiset, mahdolliset hotellikulut), vaikka paikka sitten kuitenkin menee sille ylioppilaaksi päässeelle siskon tytölle.
Ja se itsensä markkinoiminen. Siis että olenhan minä oikeasti reipas, ahkera, iloinen, kaiken osaava, 10 kieltä puhuva, tiimityöskentelytaitoinen, esiintymisvalmiutta on vaikka muille jakaa, 5 maisterin tutkintoa, tohtorin tutkinto jne. Eli siis erityisen soveltuva kaatamaan pomoille kahvia kuppeihin :)
Tehdään sopimus. Jos tapaamme ennen haastattelua kun olemme hakemassa jonnekin assistentiksi- tai koordinaattoriksi, niin mennään vaikka kaljalle/siiderille ja jätetään haastattelu väliin..
Kommentit (8)
Mä olen ihmetellyt kanssa tuota miten joka helkkarin hommaan on ties miten monta haastattelukierrosta ja psykologin testit ja muut testit. Hyötyykö firmat siitä oikeasti? Eikö jo se prosessi maksa ihan järkyttävän paljon?
Mua ottaa päähän ne rekrytointilomakkeet, mitä netissä pitää täyttää sivukaupalla...
Nyt olen niin vahingoniloinen, kun olen saamassa työn, johon jätin kaikki nettilomakeosiot täyttämättä. Liitin vain cv:n tiedostona ja lähetyksen yhteydessä täytettävän lyhyen saateviestin.
Hahaa, pitäkää lomakkeenne!
Onnittelut, juuri noin pitääkin toimia. Itse pidän sellaisia pikkujohtajia, jotka veivaa kaikkien sarasvuosien ohjeiden mukaisesti haastattelua jostain markan assistentin paikasta, ihan turhina tyyppeinä itsekin. Malliksi voin vähän teeskennellä haastattelussa, mutta mielelläni myös ihan utoopisten kysymysten kohdalla vähän naureskeln tai yritän tehdä selväksi, että assarin paikkaahan tässä ollaan hakemassa.
Ihan eri alalla kyllä olen, mutta ryhmähaastatteluissa varsinkin näkee, millaista porukkaa paikkoja on hakemassa, ja miten älyttömiä ihmiset siellä oikein puhuu !
Tietysti tiimityö on tärkeää, ja siihen pitää pystyä, mutta koku oikeesti, ja millä tavalla, saa mukan työhaastattelussa selville, kuko OIKEASTI osaa tehdä tiimityötä ?
Käytännössä nimittäin on tosi vaikeaa ihmisistä päätellä, miten sitten loppujen lopuksi tiimissä toimivat, tämän olen huomannut ihan siellä käytännön työssä...
Ihan eri alalla kyllä olen, mutta ryhmähaastatteluissa varsinkin näkee, millaista porukkaa paikkoja on hakemassa, ja miten älyttömiä ihmiset siellä oikein puhuu !
Tietysti tiimityö on tärkeää, ja siihen pitää pystyä, mutta koku oikeesti, ja millä tavalla, saa mukan työhaastattelussa selville, kuko OIKEASTI osaa tehdä tiimityötä ?
Käytännössä nimittäin on tosi vaikeaa ihmisistä päätellä, miten sitten loppujen lopuksi tiimissä toimivat, tämän olen huomannut ihan siellä käytännön työssä...
Haastattelussa saa selville yllättävän paljon.
ap:n kanssa samoilla linjoilla. Välillä tuntuu, ettei työnantajat tiedä itsekään, mitä ovat hakemassa. Vaatimuksilla ei aina ole tekemistä itse käytännön työn kanssa ja esim. tietoteknisten taitojen vaatimuksista jo näkee, ettei ilmoituksen laatija tajua niistä ohjelmista mitään itsekään.
Ja ne nettilomakkeet. Ensin täytät kymmenen sivua työhistoriaasi pieniin sarakkeisiin ja lopuksi pyydetään liittämään mukaan cv. Siis ne samat tiedot, jotka juuri piti näpytellä siihen lomakkeeseen. En tajua.
Kävin kesällä haastattelussa jossa oli niin älyttömiä kysymyksiä että alta pois. Jos kerroin olevani rauhallinen (piti valita ruhalline tai rauhaton) niin haastattelija veivasi ja ihmetteli, että saanko sitten mitään aikaan jne. Oli kyll niin pilipalihöpinää ettei kys. firma kiinnosta enää.
Joissakin tehtävässä pitää tykätä tiimityöstä ja toisissa yksin tekemsiestä. Ne ovat eri ihmiset, jotka noihin rooleihin soveltuvat.