Mistä tiedän synnytyksen varmasti alkaneen?
Olen siis viimeisilläni, laskettu aika oli toissapäivänä. Olen käynyt tarjolla sairaalassa jo kaksi kertaa, kun luulin minulla olevan supistuksia. Olin kovin kipeä, kuin kuukautiskipuja, mutta kovempia. Mentiin sairaalaan, josta passitettiin kotiin, kun kohdunsuu ei ollut alkanut avautua.
Minusta tuntui, että kätilö piti minua hölmönä. En kyllä kehtaa mennä sinne uudelleen ennenkuin pää alkaa olla ulkona. Hän vähätteli kipujani, mutta enhän minä voi tietää ensikertalaisena, kuinka kovia kipujen pitää olla!
Olen aivan paniikissa, koska sairaalaan on kuitenkin 12 km matkaa. Entä, jos olen kotona liian kauan, ja lapsi syntyy matkalle? Tai puristuu napanuoraan? Tai muuten mene jokin pieleen ja lapsi vammautuu?
Onko jokin varma ennemerkki, jonka perusteella voisin mennä sairaalaan joutumatta naurunalaiseksi? Tuleeko jostain verta kun synnytys alkaa? Olen siis oikeasti pulassa asian kanssa.
Kommentit (7)
Ikävä kyllä minulla ei ole kokemusta, että olisi supistukset alkaneet ensin, mutta ainakin jos lapsivesi menee niin synnytys on todella lähellä. Jos lapsivesi on vihertävää tai verilimaista, niin sitten pitää mennä heti sairaalaan. Tosin eikös sinne aina pidä soittaa ensin? Minulle ainakin on sanottu, ettei saa vain putkahtaa paikalle vaan pitää soittaa ja saada lupa tulla sairaalaan.
Tuossa on tietoa supistusten laskemisesta ja muutenkin siitä, milloin pitäisi mennä sairaalaan: http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,660,546,960,1144,1169,16510
Äh, linkki ei toimi. No, sama linkki löytyy kun googlettaa "supistukset milloin sairaalaan" :)
Tsemppiä! :)
niin voit olla ihan varma, että synnytys on alkanut
kun en vain VOINUT olla enää kotona - supistukset oli siis sitä luokkaa, ettei tiennyt, miten päin olisi ollut. Eli ei epäilystäkään, milloin oli oikea aika lähteä.
vaan kun supparit alkoi niin silloin oli tosi kyseessä.(klo 22)
Ensin supparit tuli 10min välein, sitten 7-8min välein, sitten 5min välein ja olivat siis ihan säännöllisiä ja tosi kipeitä ja sitten menimme sairaalaan (n.02). Vedet meni ja supparit tuli lopuksi ihan 1min välein ja vauva syntyi 5.13
ja ajattelin lähteä siinä vaiheessa, kun kipeitä supistuksia on tullut yli puoli tuntia. Mulla on sairaalaan n. 40min ajomatka ja vauva perätilassa, joten ei ole varaa odotella paria tuntia kotona.
kun kipu on niin kovaa että ei voi seistä, ei istua, ei olla paikallaan...siis ihan satasella kipua, ja vieläpä viiden minuutin välein. Kahdentoista kilsan päästä ehdit sairaalaan vaikka kävellen. Khdensadan kilsankin päästä näet ehditään.
Ensinnäkin, ne ennakoivat supistukset voivat olla aivan yhtä kipeitä kuin ne "oikeat" supistukset, vaikka ne eivät kohdunsuuta avaisikaan.
Nyrkkisääntö on, että ennakoivat harjoitussupistukset lievenevät grammalla panadolia, oikeat eivät. Eli kun tulet kipeäksi, ota gramman verran särkylääkettä, käy lämpimässä suihkussa ja odottele hetki. Jos särkylääke vaikuttaa, ei ole hätää. Jos supistukset voimistuvat ja ovat säännöllisiä, voit alkaa kellottaa niitä ja odottaa, että niistä tulee säännöllisiä. Muista käydä pissalla, sillä supistukset voivat hävittää pissahädän tunteen, ja täysi virtsarakko tekee suppareista, harjoitussuppareistakin, kivuliaampia.
Minä synnytin ekaa lähes 40 tuntia. Sitä ennen minulla oli kivulaita, säännöllisiä, vartin välein tulevia harjoitussuppareita lähes kaksi vuorokautta. En minä erottanut niitä mitenkään toisistaan (enkä erottaisi vieläkään, koska toisen synnytyksen oikeatkin supparit kävivät paljon vähemmän kipeää), ja kävin näytillä. Ei siinä ole mitään pahaa että käy varmistamassa että sinulla ja lapsella on kaikki hyvin, koska nyt on kyse niin isoista asioista. On ihan sama mitä se kätilö susta ajattelee. Sinne osastolle myös mm. tulee huumeäitejä, äitejä joista näkee että eivät tule pitämään lapsestaan huolta ja monia muita äitejä, joilla ei oikeasti pitäisi lasta ollakaan. Se, että sinä kannata vastuuta ja huolta lapsesta ja synnytyksestä, vaikka vähän ylikin, tuskin on heidän mielestään kovin kamalaa.