Älyttömät kaverisuhde-kuviot
Luulin, että tää ilmiö on tuttu vaan jostakin ala-asteelta, mutta näköjään myös aikuisten tai lähes aikuisten keskuudessa.
Aloitin opiskelut ammattikorkeakoulussa naisvaltaisella alalla ja meidänkin ryhmässä kaikki on naisia. Suurin osa on iältään 19-20 -vuotiaita, minä 25-vuotias ja muutama vähän vanhempi.
Ekoina päivinä tuntui olevan jo kaikilla muilla käynnissä joku luottokaverin etsintä. Jo tässä vaiheessa, kun koulua on käyty alle kuukausi, kaikilla tuntuu olevan joku paras kaveri tai pikkiriikkinen porukka, jonka kanssa hengaillaan koulussa.
Sanomattakin selvää, miksipä muuten tässä ruikuttaisinkaan, on, että minä jäin tässä jaossa ulkopuolelle. Minä en vaan osaa olla niin, että olisi yksi paras kaveri, joka roikkuu perässä tai jonka perässä itse roikkuisin koko ajan. Tykkään mennä ja tulla itsenäisesti just niin kuin huvittaa ja tykkään siitä, jos kaikki on kavereita keskenään. Oon tottunut liikkumaan isommissa kaveriporukoissa. Oon kyllä ihan sosiaalinen, oon mennyt juttelemaan ja pitänyt yllä small talkia milloin kenenkin kanssa. Olen ollut ystävällinen ja yrittänyt neuvoa parhaani mukaan, jos joku on tarvinnut apua.
Nyt sitten päästäänkin varsinaiseen ongelmaan. Jotkut tuntuvat olevan niin kiinni noissa omissa kuppikunnissaan, etteivät edes halua tutustua enää kehenkään muuhun. On tullut huomattua tässä vaiheessa, että tietyille tyypeille ei kannata mennä sanomaan mitään, koska he ovat kuin eivät kuuliskaan ja vastaustakaan ei välttämättä tule.
Ruokailussakin jos meen tietyn porukan viereen istumaan, niin mua ei huomioida mitenkään. Puhuvat vaan omia asioitaan ja nousevat pois heti kun ovat syöneet ja jättävät mut yksin.
Onneksi on niitäkin, joille voi jutella ja heittää läppää, mutta siltikin tunnen itseni tungettelijaksi, kun en kuulu porukkaan. Nyt sitten pelkäänkin, että tein virheen, kun en valinnut itselleni bestistä heti alussa. Pelkään, että jään kokonaan ulkopuoliseksi ja 3,5 vuotta on tosi pitkä aika olla yksin.
Kommentit (23)
Vai ottiko koville jos ruokalassa menit vaan istumaan johonkin pöytään ja ne ei alkaneet jutella sinulle? Mihin se sun small talk jäi?
Ei voi olla kokonaista luokkaa jossa kaikki jättää sinut yksin. Joku siinä sinussa vaan tökkii.
Minä en tajua miten jonkun pää toimii noin että kaikki kaverit on jo valittu. Taitaa olla tuttua syrjimistä aikasemmilta vuosilta?
Meillä on töissä ihan ok tilanne ja niin nais- kuin miestyökaveritkin ovat hyviä tyyppejä. Sitä olen kuitenki ihmettelyt, että osalla työpaikkamme nuoremmista (n. 30-v) naisista tuntuu kuitenkin olevan kauhean tarve muodostaa tyttökaveriporukoita tuekseen. Sitten illanvietoissa, kahvipöydässä ja kokouksissakin(!) supistaan ja kikatellaan vain sen kaverin/niiden kavereiden kanssa. Saahan ihminen toki ystävystyä työpaikalla, ja kyse ei ole mistään kuppikuntien muodostamisesta, mutta selkeästi joillakin on tarve sellaiselle "tukihenkilölle". Itse en oiken jaksa sellaista meininkiä, ja haluan olla yhtälailla kaveri vanhemmille naisille ja työpaikan miehille.
Nuorilla, jotka ovat vastikään muuttaneet kotoa, on vähän toisen tavat. Ollaan epävarmoja itsestä, yritetään vahvistaa jalansijaa sosiaalisessa pelissä.
Mutta kun ollaan työelämässä - varsinkin jos ei ole pelkästään naisten työyhteisöstä kyse - naisillakin on yleensä niin monta asiaa elämässä ja tärkeämpää tekemistä kuin hakea vaki-paria lounastauoille.
Että se onneksi helpottaa sitten.
Ok, jossain naisten konttorissa saattaa ollakin toinen juttu, varsinkin jos kaikki tekevät säännöllistä päivätyötä klo 8-16, eli näkevät toisensa joka päivä. Siinä sellaisia klikkejä taas syntyykin herkemmin.
Onneksi meidän työpaikalla ei ole tuollaisia naisten "pakkopariutumisia".
Tai mitään 1+2 lakeija-trioja.