Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te sukupuolineutraalit kasvattajat, kysymys teille!

Vierailija
20.09.2012 |

Käyttekö lastenne kanssa uimahallissa, yleisissä vessoissa yms. Joissa on erikseen miesten ja naisten puolet?

Miten tuo sukupuolineutraalisuus toteutuu noissa tilanteissa, vai menettekö vaan summissa sille puolelle, mille sattuu huvittamaan?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
20.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta eihän sukupuolineutraaliudella ymmärtääkseni pyritä siihen, että sukupuolet kielletään kokonaan.

Vaan siihen, että lapsia ei kasvateta siten, että lapsen annetaan ymmärtää, että hänen pitäisi valita omalle sukupuolelleen tyypillisiä juttuja. Eli jos tyttösi ilmottaisi haluavansa palomieheksi, suhtautuisit vain kannustavasti etkä sanoisi, että pöh, se on poikien ammatti, ei sellaista saa haluta.

Toisaalta - olen itse ymmärtänyt että välillä sukupuolineutraaliuden kuuluttamisessa mennään ääripäähän ja aletaan jo kieltää sukupuolieroja, mikä omasta mielestäni menee jo naurettavuuden puolelle.

Vierailija
2/8 |
20.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttekö lastenne kanssa uimahallissa, yleisissä vessoissa yms. Joissa on erikseen miesten ja naisten puolet? Miten tuo sukupuolineutraalisuus toteutuu noissa tilanteissa, vai menettekö vaan summissa sille puolelle, mille sattuu huvittamaan?

peruskäsitteistä, ennen kuin alat kyselemään hölmöjä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
20.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta - olen itse ymmärtänyt että välillä sukupuolineutraaliuden kuuluttamisessa mennään ääripäähän ja aletaan jo kieltää sukupuolieroja, mikä omasta mielestäni menee jo naurettavuuden puolelle.

Ne jotka eivät esim. kutsu äitiä ja isää, äidiksi ja isäksi vaan (olikohan ne) ketuksi ja sudeksi (vai miten se meni) ovat täysin eri kasvatusmetodeja harrastavia kuin sukupuolineutraalisti kasvattavia.

Käsittääkseni termi tuohon on sukupuoleton kasvatus.

Vierailija
4/8 |
20.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ymmärrä miksi edes vastaan tähän provoon mutta....

olen sukupuolineutraali kasvattaja, lapsemme kasvatetaan sukupuoliSTEREOTYPIAneutraalisti, mutta he kyllä tietävät sukupuolensa. Sukupuolineutraali kasvatus ei ole:

- sukupuolen salaamista

- sukupuolen kieltämistä

- sukupuolen muuttamista väkisin toiseksi

- pojan pukemista pakkokeinolla mekkoon

- tytölle väkisin aseiden ja autojen ostamista

Sen sijaan sukupuolineutraali kasvatus on tätä:

-opetaan ettei ole rajoituksia tekemisen suhteen sukupuoleen vedoten

- ei ole erikseen "tyttöjen juttuja" tai "poikien juttuja" vaan kaikki voivat tehdä kaikkien juttuja

- naiset ja miehet ovat tasa-arvoisia

- leikit ja harrastukset saa valita, mutta vanhemmat TARJOAVAT vaihtoehtoja ja niitä ei-tyyppillisiäkin

-vaatteet eivät korosta sukupuolta, mutta eivät sitä salaakaan

-lasta kannustetaan - mutta ei pakoteta - sukupuolelle epätyypillisiin ominaisuuksiin, esim poikaa kehutaan empatiasta ja välittämisestä, tyttöä kannustetaan rohkeudesta ja päämäärätietoisuudesta

- lasta ohjataan ja kannustetaan vuorovaikutukseen toisen sukupuolen kanssa jotta kanssakäyminen on luonnollista sitten aikuisenakin.

Joten älkää aina jaksako jankata sitä kulunutta fraasia siitä että sukupuolineutraali kasvatus on "sitä että lapsen sukupuoli kätketään ja sukulaille ei kerrota sitä ja nimeksi annetaan joku Naava tai Sammal". Kulunutta settiä...

Vierailija
5/8 |
20.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ymmärrä miksi edes vastaan tähän provoon mutta....

olen sukupuolineutraali kasvattaja, lapsemme kasvatetaan sukupuoliSTEREOTYPIAneutraalisti, mutta he kyllä tietävät sukupuolensa. Sukupuolineutraali kasvatus ei ole:

- sukupuolen salaamista

- sukupuolen kieltämistä

- sukupuolen muuttamista väkisin toiseksi

- pojan pukemista pakkokeinolla mekkoon

- tytölle väkisin aseiden ja autojen ostamista

Sen sijaan sukupuolineutraali kasvatus on tätä:

-opetaan ettei ole rajoituksia tekemisen suhteen sukupuoleen vedoten

- ei ole erikseen "tyttöjen juttuja" tai "poikien juttuja" vaan kaikki voivat tehdä kaikkien juttuja

- naiset ja miehet ovat tasa-arvoisia

- leikit ja harrastukset saa valita, mutta vanhemmat TARJOAVAT vaihtoehtoja ja niitä ei-tyyppillisiäkin

-vaatteet eivät korosta sukupuolta, mutta eivät sitä salaakaan

-lasta kannustetaan - mutta ei pakoteta - sukupuolelle epätyypillisiin ominaisuuksiin, esim poikaa kehutaan empatiasta ja välittämisestä, tyttöä kannustetaan rohkeudesta ja päämäärätietoisuudesta

- lasta ohjataan ja kannustetaan vuorovaikutukseen toisen sukupuolen kanssa jotta kanssakäyminen on luonnollista sitten aikuisenakin.

Joten älkää aina jaksako jankata sitä kulunutta fraasia siitä että sukupuolineutraali kasvatus on "sitä että lapsen sukupuoli kätketään ja sukulaille ei kerrota sitä ja nimeksi annetaan joku Naava tai Sammal". Kulunutta settiä...

Ainoa asia mihin kiinnitin erityisesti huomiota oli se, että vaatteet eivät korosta sukupuolta, eivätkä salaa. Saako tyttösi pukeutua mekkoon/hameeseen? Sillähän yleensä korostetaan juuri sukupuolta..

Vierailija
6/8 |
20.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa toki tyttö pitää hametta, mutta en ensisijaisesti mitään vaaleanpunaisia prisessahörheilöitä tarjoa hänelle. Oli hänelläkin se normi prinsessakausi (jolloin ostettiin prinsessavermeet) mutta leikkeihin autoimme lisäämään aktiiviroolia, eli tyyliin lapsesta tulikin rohkea prinsessaritari joka miekalla puolusti kuningaskuntaa.

Itseäni harmittaa ihan sikana että jossain vauvalehden artikkelissa on ollut joskus tyyliin 1-2 hörhöperhettä jossa ihan äärihihhulivanhemmat antavat lapselleen nimeksi Ruu ja kertovat sille sukupuolen vasta 15 vuotiaana. TUO EI OLE SUKUPUOLINEUTRAALIA KASVATUSTA! Anteeksi kun huudan mutta ärsyynnyn niin vietävästi aina kun tuo yksi esimerkki otetaan esiin, ja vielä "ylemmyydentuntoisella" kirjoitussävyllä.

Yksi seikka vielä kasvatukseen liittyen on se (unohtui listasta) että vanhemmat itse näyttävät esimerkillään tasa-arvon. Eli minä naisena remppaan, raksaan ja nikkaroin ja vaihdan autonrenkaat - toki mieskin sitä tekee - ja mies pyykkää, kokkaa jne. Ja lapsille emme koskaan puhu että "miehet poraa" tai "naiset siivoaa" vaan sanamuodossa perheen aikuinen tekee asiaa X.

Monikin on itseasiassa sukupuolineutraali kasvattaja itse sitä tietämättään, ja silloin asiat onkin mitä parhaimmalla tolalla jos se tulee perheessä luonnostaan.

Vierailija
7/8 |
20.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teemme kaikkia kotitöitä miehen kanssa kumpikin. Minä osaan rempata ja vaihtaa renkaita, mies osallistuu ruuanlaittoon ja pyykkäykseen ym. Meidän pojat (juu meillä on vain poikia) tekee osansa kotihommista, oli ne sitten perinteisesti jaoteltu miehille tai naisille. Poikien homma on esim. huolehtia omat pyykkinsä koriin ja puhtaat narulta kaappiin.

Leikkejä ja leluja on laidasta laitaan. Keskimmäisen lapsemme (tällä hetkellä eskarissa) parhaat kaverit ovat tyttöjä. Vaatteita löytyy kaikissa väreissä mustasta pinkkiin ja violetista vihreään. Kuopuksen lempiväri on oranssi :)

Mutta minä en todellakaan ole näitä asioita mitenkään tietoisesti tehnyt. Olen yrittänyt kasvattaa poikani pärjäämään elämässä siten että omilleen muutettuaan osaavat tehdä kaikkia kotitöitä ja ulkohommia, osaavat asettua toisen asemaan ja valitsevat sen itselleen mieluisan alan ja tavan toimia, oli se sitten palomies tai balettitanssija.

6

Vierailija
8/8 |
20.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä suurin osa ihmisistä kasvattaa lapsensa sukupuolineutraalisti. Siis että tytöt saavat leikkiä pikkuautoilla ja monstereilla ja pojat saavat leikkiä nukeilla ja kokeilla meikkejä. Omasta mielestäni se nyt on sitä että annetaan lapsen olla sellainen kuin hän on ja kokeilla kaikkea mikä kiinnostaa.

Kuitenkin ne muutamat jotka vievät asiat äärimäisyyksiin, eli nämä sukupuolettomat kasvattajat ovat tehneet hallaa tuolle sukupuolineutraalille kasvatukselle. Tosin luulen että monia hämää tuo "neutraali" sana tuossa käsitteessä ja helposti sitten otaksutaan että "no nämähän ovat niitä jotka eivät kerro lapsilleen sukupuolta jne".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kuusi