Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kasvatuksellinen pulma, oikein vai väärin?

Vierailija
18.09.2012 |

2v lapsi nyppii puuroaan ja pelleilee. Kiellosta vain innostuu ja viskaa lautasen lattialle. Huoltaja hermostuu, tukistaa lasta (kevyesti omien sanojensa mukaan) ja toruu. Lapsi säikähtää, itkee ja lopuksi halitaan. Huoltaja siivoaa jäljet.

Menikö oikein vai väärin, kuinka olisit itse toiminut? Montako lasta sinulla on, minkä ikäisiä?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

toru lasta, ei muuta ruokaa ja tarjoa seuraavalla kerralla parempaa. Jos ei puuro siis maistu:)

2 lasta, 19 ja 12.

Vierailija
2/11 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten oikeaoppisesti toimitaan. Itse noin pienen kanssa tekisin ehkä niin, että jonkin aikaa syöttäisin puuron ja pyrkisin olemaan mahdollisimman rento. Olen huomannut, että lasten kanssa helposti ajautuu tuollaisiin näytelmiin (oikutellaan, suututaan, säikähdetään, lohdutellaan...) ja niitä toistetaan antaumuksella päivästä toiseen. Kierre kannattaa katkaista ja keskittyä siihen, mikä on tärkeää tyyliin "Syödään puuro ja lähdetään ulos", ei niin, että keskitytään valtakamppailuihin ja kasvattamalla kasvattamiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuijotus silmiin ja napakasti ei. siis pysäytetään se toiminta. ja sanomaan että puuro menee pois jos noin tehdään. jos jatkaa puuro pois. lapsi saattaa itkeä, mutta sitten selitetään että puuro meni pois kun riehkasit vaan. lisää ruokaa on jonkun ajan päästä.

Näillä minä olen pärjännyt.

Tukisteta ei vaikka mikä olis. Hermostumisia saa tulla ja niitä voi aikuinenkin pyytää anteeksi. mutta käsiksi ei käydä. lapsi oppii käymään myös käsiksi. lisäksi se laissa kiellettyä.

lapset 6,8 ja 10

Vierailija
4/11 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lapsi passitetaan leikkimään leluillaan.

Pientä lasta on turhaa nippasta.

Vierailija
5/11 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lasta tukistetaan noin pienestä, niin eiköhän se ole tupakanpolttamilla ja mustelmilla muutenkin.

Vierailija
6/11 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mut tukistus ei ollut hyvä juttu

9 lasta 1-15v

Vierailija
7/11 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi pelleilee ruualla, kysytään asiallisesti, onko syöminen loppu ja sanotaanko kiitos. Jos lapsi on sitä mieltä, että jatkaa syömistä, niin annetaan syödä. Jos syöminen on loppu, niin lapsi pois pöydästä. Ei siihen mitään tukistuksia ja väkivaltaa tarvita kuin perheissä, joissa on ongelmia.

Tuo lopuksi haliminen ei muuten poista sitä, että vanhempi teki lapselle väkivaltaa. Kun lapsi ryhtyy tukistamaan muita, ei lasta oikein sovi kieltääkään, koska hänelle on se tukistaminen menty opettamaan.

Vierailija
8/11 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysyä rauhallisena. Itsekin monesti olen hermostunut ja nostanut lapsen vähän turhan napakasti pöydästä pois.

Sanon lapselle ettei saa sotkea, ja otan häneltä lusikan pois. Nostan pois pöydästä ja siivoan sotkut.

Ruokailuhetki pitäisi pitää mahdollisimman normaalina ja rauhallisena, eikä tehdä siitä suurta numeroa tai suuttua heti jos lapsi sotkee.

Meilläkin esikoinen osaa temppuilla ruoan kanssa kun on väsynyt. Ei fyysisiä rangaistuksia tietenkään saa harrastaa, paitsi ruoatta jättämistä jos tahallaan sotkee. Syö sitten seuraavalla kerralla paremmin kun on nälkä!

Kuopus 1v. haluaa aina oman lusikan tai jotain sormiruokaa, muuten alkaa temppuilu. Samalla syötän häntä ja hän napostelee vaikka kurkunpaloja tai lusikoi mitä osaa.

Vierailija
9/11 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja syöminen on mitä sattuu. Nyppii usein ruoasta vain osan ja loput saisivat jäädä. Säännöt ovat nämä:

- jos ei syö kaikkea, ei tule jälkkäriä (pitää tietenkin pitää annokset kohtuullisina) mutta kaikkea ei ole pakko syödä

- kaikkea pitää maistaa

- ruokaa ei viskota tai joutuu jäähylle, minkä jälkeen uusi yritys -> jos ei onnistu niin kokonaan pois pöydästä ja ruokailu oli sillä kertaa siinä

Välillä myös syötän lasta ihan vain ruokailun helpottamiseksi ja jouduttamiseksi. Ei sitä kylmää ruokaa ole kovin kiva syödä.

Vierailija
10/11 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tuon ikäisen ulottuville antanut jotain pientä sormiruokaa ruokailun yhteydessä.

Puurot ymv. olen syöttänyt siten, että olen pitänyt toisella kädellä lautasesta kiinni ja toisella kädellä lusikoinut ruokaa suuhun.

Lapsi on itse saanut syödä myös lusikalla ja tutkia sormiruokaansa rauhassa.

En antanut lapselle mahdollisuutta heittää lautasta tai lasia lattialle. Lusikan tai sormiruoan tiputtaminen ei niin haitannut.

Minulla on 2 lasta, 6 v ja 9 v.

Hyvät ruokailutavat ovat oppineet vaikka en mitenkään tiukalla kädellä ole niitä heille opettanutkaan.

Vierailija
11/11 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut oma tilanne vaan tuttavalla käynyt episodi. Itselläni on hankala ymmärtää kuinka lautasen viskomiseen asti on tilanne päässyt. Me käytiin tuttavan kanssa kiivas keskustelu aiheesta lapsenkasvatus, kyseinen lapsi on tuttavan esikoinen ja suuttui kovasti kun sanoin ettei tuo episodi mennyt ihan putkeen ja kannattaisi miettiä mitä sille lapselle haluaa opettaa ja millä keinoin.

Omat lapseni ovat 3-13v, neljä kappaletta. Fyysistä kurittamista ei ole harrastettu vaikka joskus onkin hermo menny. Itse olisin poistanut lapsen pöydästä jos ei syöminen kiinnosta ja seuraava ruoka olisi ollut tarjolla seuraavaan ruoka-aikaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kahdeksan