Selviääkö yksin vauvan kanssa pari viikkoa synnytyksen jälkeen?
Miehellä työmatka heti pari viikkoa vauvan syntymän jälkeen. Matkaa ei voi siirtää tai perua ja se kestää koko viikon. Vauvan piti syntyä kuukausi ennen tätä reissua, mutta nyt mennyt jo niin paljon yli lasketun ajan, etten usko, että syntyy ilman käynnistystä ja sitten aikaa tuohon miehen työreissuun onkin vain pari viikkoa, ei välttämättä sitäkään. Mietin vain omaa vointiani. Isovanhemmista en saa apua, koska toiset asuvat talvet Etelä-Euroopassa ja toiset 800 km:n päässä meiltä.
Kommentit (26)
Olen selvinnyt lähden kanssa viimeiset 17 vuotta yksin. Etköhän sinä selviä viikosta.
ihmettelen, miten voi luvata, että selviää. Ei kai sitä kuole, mutta vaikeaa voi joillakin olla.
Minä olin todella kipeä synnytyksen jälkeen, kunnes sitten kävi ilmi, että mulla oli kohtutulehdus. Vedin hirveät määrät kipulääkettä ja silti välillä vain makasin ja itkin kivusta. Vauvan kantaminen oli täyttä tuskaa. Istumaan en pystynyt yli viikkoon synnytyksestä.
Kaveri joutui teholle synnytyksen jälkeen viikoksi. Vauva tietty hoidettiin, mutta jos olisi ollut muita lapsia eikä isä kotona, jonnekin heidät olisi pitänyt laittaa hoitoon. Ja pärjäähän se vauvakin äidin ollessa teholla, mutta mukavampaa varmasti olisi, jos edes isä olisi tuollaisessa tilanteessa välillä hoitamassa, kun äiti ei pysty.
Ja monta muuta vastaavaa tai vähän lievempää tapausta on tuttavapiirissä, jossa yksin selviäminen vastasyntyneen kanssa olisi voinut olla todella vaikeaa.
Suurimmalla osalla synnytykset ja toipuminen menevät kohtuullisen hyvin, mutta ei kenellekään muulle voi luvata, että ei tule ongelmia, sen verran yleisiä ne ovat.
auttaa jos koliikki alkaa aikaisin
ei voi kukaan vastata etukäteen; ei voi tietää miten synnytys sujuu. Jos kaikki menee normaalisti, kuin oppikirjan mukaan, niin alatiesynnytyksen jälkeen voi ensisynnyttäjällä olla ensimmäinen viikko hankala istumisen suhteen, terveen vauvan kanssa kyllä pärjää.
Sektio taas voi olla vaikeampi. Lähipiiristä löytyy äitejä, jotka eivät ole pariin ensimmäiseen kuukauteen saaneet edes nostaa lasta eivätkä saaneet kävellä kuin wc:n ja sängyn väliä.
Sen työmatkan voi varmasti perua tai siirtää, jos tilanne on niin vaikea että et pärjää. Turha huolehtia etukäteen asiasta, jos synnytyksen jälkeen on vielä pari viikkoa aikaa ennen suunniteltua matkaa.
Eihän sitä LUVATA voi että kaikki menee hyvin, sen paremmin äidillä kuin lapsella. Normaalin synnytyksen jälkeen varmasti pärjäät, etenkin kun teillä se koululainenkin on.
Itselle sänkystä nouseminen ja maate meno oli hidasta, mutta ei kivuliasta. Kahden viikon päästä leikkauksesta olin jo täysin toimintakunnossa, vaikka painavia juttuja en tietenkään vielä nostelut. Mutta vauvan hoitoon ei siis vaikuttanut mitenkään.
Meillä vauvalla oli koliikkia ja olisin kyllä ollut ihan piipussa yksin vauvan kanssa. Toivottavasti teille tulee rauhallisempi tapaus :)