Saksanpaimenkoira perheeseen?
Juu elikkäs teini-ikäinen tyttäreni (17v) tahtoisi itselleen sakemannin, on ollut ihastunut siihen rotuun pienestä lähtien. Kinunnut 7-vuotiaasta asti koiraa, no oltais voitu suostua ottamaan joku muu rotu esim. labradorinnoutaja, mutta kun ei ole kelvannut, haluaa ehdottomasti sen saksanpaimenkoiran...
Se miksikä ei olla suostuttu ottamaan tuota rotua niin minulla sekä miehellä, molemmilla, on vähän huonoja kokemuksia tuosta rodusta. Miehen päälle joskus pienenä hyökkäsi tuollainen seefferi ja siitä on jäänyt jotenkin alitajuntaan sitten kammo, että pitää sitä koiraa ilkeän näköisenä/samoin luonteisena. Minä taas itse kun olin puolestaan lenkillä niin joskus mun perään lähti pihasta juoksemaan kohti sitten semmoinen iso sakemanni ja säikähdin sitä.
Kokemusta tytöllä jonkun verran koirista on, koska mummolassa on aina ollut koira. Siellä on tämmöinen labradorinnoutaja minkä tuossa äsken mainitsin. Tyttö olisi myöskin valmis panostamaan siihen koiraan eli koulutukseen ja niin edelleen.
Meidän perheeseen kuuluu myös 4v poika.
Joten miten on?
Saksanpaimenkoira on ensikoiraksi tosi vaativa. On kyllä uskollinen ja seurallinen koira, mutta vaatii ihan pennusta asti tiukkaa koulutusta, johon koko perheen pitää sitoutua. Jos teillä ei ole mitään kokemusta koiran koulutuksesta, niin kannataa lukea netistä ja mennä koiran kanssa "käytöskouluun".