Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkodeissa on eroja!

Vierailija
14.09.2012 |

Kuopuksemme pääsi onneksi päiväkotiin, jossa oikeasti on lapsilähtöinen suhtautuminen asioihin. Leikkejä ei välttämättä keskeytetä pakollisten toimintatuokioiden pitämiseksi, vaan annetaan lasten leikkiä. Silti ohjattua toimintaa on yleensä joka päivä, usein monta kertaa päivässä. Lapsia oikeasti pidetään sylissä vaikka koko päivä, jos lapsi itkee tai ikävöi kovasti äitiä ja isää. Nukkarissa istutaan vieressä, jos pelottaa. Lelun saa tuoda joka päivä, että olo on turvallinen jne.

Toista oli esikoisen päiväkodissa. Aamulla äidit juoruilivat tätien kanssa ja ujo esikoinen jätettiin eteiseen "rohkaistumaan" tulemaan itse huoneeseen. Monesti haettaessa ei lapsen päivästä kerrottu juuri mitään, paitsi että "ihan hyvin on mennyt" - edes alussa, kun lapsi totutteli hoitoon. Kuopuksen päivähoidossa jopa toisten ryhmien aikuiset tietävät kertoa, mitä lapseni on tehnyt esim pihalla päivän aikana.

Liekö vaikutusta sillä, että kuopuksen päiväkoti on yksityinen? Henkilöstömitoitus on hieman erilainen esimerkiksi. Lapsemme on kylläkin ostopalvelupaikalla, eli maksamme ihan saman kuin kunnallisesta hoidosta.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
14.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt kun muuton myötä vaihdamme kunnallisesta yksityiseen päiväkotiin.

Olen ollut ihan tyytyväinen kunnan hoitoon, mutta saas nähdä onko yksityisellä luvassa oikein superpäiväkoti :)

Hinnassa eroa 30e kuussa.

Vierailija
2/8 |
14.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenhoito-alalla työskentelevänä voin kertoa, että kyllä, olet oikeassa siinä, että päiväkodeissa on eroja.

Se, onko päiväkoti yksityinen vai kunnallinen, ei sinällään välttämättä ole merkitystä suuntaan eikä toiseen. Itse tiedän, sekä kunnallisia, että yksityisiä, joissa on oikein hyvä ja lapsilähtöinen hoito, ja myös niitä, joissa olisi parantamisen varaa enemmän kuin paljon. Ja noihinkin siis mahtuu sekä kunnallisia, että yksityisiä.

Ihmiset noissakin paikoissa työskentelee, ja se, millaisia työntekijöitä paikkaan sattuu kertymään, tekee paikasta joko hyvän, tai -ei niin hyvän. Tietysti jokainen meistä toivoo, että oman lapsen kohdalle sattuisi se hyvä paikka. Itse hoitajana lähden liikkeelle siitä ajatuksesta, että hoidan toisten lapset niinkuin haluaisin omanikin hoidettavan, ja minähän en muuten ihan mihin sattuu omaani veisi ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
15.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lapset ovat ap:n kaltaisessa päiväkodissa. Kokemusta on kolmesta eri pk:sta ja tämä on kyllä aiva paras. Lpaset jetaan pieniin ryhmiin aikuisen kanssa. Ilmapiiri on rauhallinen. En ole koskaan kuullut että sisällä huudettaisiin, kiljuttaisiin tms. Lpaset ovat rauhallisia ja tyytyväisen oloisia. Hoitajat ovat todella lämpimiä, pitävät sylissä, hoivaavat, ovat läsnä. Minulla ei ole mitään valittamista. Ja kyllä, edellsiset hoitopaikat eivät toimineet näin. Eli eroja on, ja isoja onkin. Meillä siis kokemukset Vantaalta.

Vierailija
4/8 |
15.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu välillä ihan kamalalta, että samalla hinnalla voi saada kamalaa "laatua" ja oikeasti laadukasta varhaiskasvatusta. Mun lapseni aloittivat ihan kauheassa päiväkodissa, joissa hoitajat vain juorusivat keskenään, lapsiin ei panostettu jne. Parin vuoden päästä lapset vaihtoivat toiseen päiväkotiin, joka oli toimiva työyhteisö toimivan johtajan kera. Ero oli kuin päivällä ja yöllä.

Kokemukseni on, että vanhemmat kestävät paljon ja katsovat päiväkodin toimintaa sormien välistä, koska lähipäiväkodista luopuminen merkitsisi isoja hankaluuksia perheen arjen järjestämisessä. Lisäksi vanhempien asenne tuntuu olevan se, että heidän on tyydyttävä kunnan järjestämään hoitoon. Paljon puhutaan nykyajan supervaativista vanhemmista, mutta pikemminkin vanhemmat tuntuvat tyytyvän liian vähään!

Vierailija
5/8 |
15.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei oikein tiedä, mitä odottaa kun lapsi aloittaa päivähoidon. Ei ehkä osaa vaatia ja esittää kritiikkiä. Hiljaa itsekseni minäkin ajattelin, että toimitaanko täällä tosiaan noin, mutta en sanonut mitään, ellei ollut ihan pakko. Kerran esimerkiksi isolla pihalla esikoisen päiväkodissa jouduin sanomaan lapsille, jotka kiipeilivät pitkin ränniä, että tulkaahan alas. Kaikki tädit olivat pihalla sellaisessa kohdassa, että eivät nähneet tätä kiipeilyä.

Vierailija
6/8 |
15.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olenkin suosittelut meidän päiväkotia aika monelle, siellä välitetään lapsista ja olen esim, yllättäen tullut aikaisemmin hakemaan poikaa, siellä se tätien kanssa hihittelee.. syliä saa aina ja vanhemmistakin pidetään huolta, olen saanut itsekin tukea... Yksi täti on sellainen jota ei vissiin lapset kiinnosta, mutta eipä ole meidän ryhmässä...

Vierailija
7/8 |
15.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

..tarkentaa: mun lapset siis vaihtoivat toisesta kunnallisesta päiväkodista toiseen. Pointtini ei siis ollut, että yksityiset päiväkodit olisivat kunnallisia parempia, vaan että samalla rahalla saatu hoito voi vaidella todella paljon laadullisesti!

Vierailija
8/8 |
17.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu välillä ihan kamalalta, että samalla hinnalla voi saada kamalaa "laatua" ja oikeasti laadukasta varhaiskasvatusta. Mun lapseni aloittivat ihan kauheassa päiväkodissa, joissa hoitajat vain juorusivat keskenään, lapsiin ei panostettu jne. Parin vuoden päästä lapset vaihtoivat toiseen päiväkotiin, joka oli toimiva työyhteisö toimivan johtajan kera. Ero oli kuin päivällä ja yöllä.

Kokemukseni on, että vanhemmat kestävät paljon ja katsovat päiväkodin toimintaa sormien välistä, koska lähipäiväkodista luopuminen merkitsisi isoja hankaluuksia perheen arjen järjestämisessä. Lisäksi vanhempien asenne tuntuu olevan se, että heidän on tyydyttävä kunnan järjestämään hoitoon. Paljon puhutaan nykyajan supervaativista vanhemmista, mutta pikemminkin vanhemmat tuntuvat tyytyvän liian vähään!

Näin on, tuntuvat tyytyvän yhä huonompaan hoitoon. Ryhmät kasvavat ja aikuisten vaihtuvuus lisääntyy kun kukaan ei oikein kestä vaikeita työolosuhteita.Päiväkotihoidon hyvinkin vaihteleva laatu on asia joka ollut myös mediassa ja asiantuntijoiden lausunnoissa esillä, mutta eipä ole paljoakaan merkitystä."Kun työssä on käytävä niin ei sitä muuta vaihtoehtoa ole"...jne. Kyllä vanhemmat ihan hyvin pystyvät protestoimaan ja vaatimaan parempaa hoitoa lapsilleen, töissäkäynnistä huolimatta. Tuntuu kummalliselta että vanhemman vastuu vain työnnetään päivähoidolle, joka todellakaan ei sitä pysty kantamaan ja jopa hoitaa hommansa huonosti liian usein."Kyllä ne varhaiskasvattajat tietävät mitä tekevät, turha olla huolissaan"..."kaikki muutkin toimivat näin"...jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yhdeksän