Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi nykyään sanotaan aina "lapsiperhe"

Vierailija
13.09.2012 |

Miksei sanota "perhe". Miten lapsiperhe eroaa perheestä?Mitä muita perheitä on kuin lapsiperheitä?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joissa on vaikka jo vähän vanhempia lapsia, esim yli 12-vuotiaita, eivät enää ole lapsia, vaan teinejä.

Vierailija
2/24 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun perheeseeni kuuluu minun lisäkseni minun mieheni. Eikö sinun mielestäsi minulla ole oikeutta kutsua meitä perheeksi, kun meillä kerran ei ole lapsia? Mitä me sitten olemme?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

perheitä ne on nekin, joissa ei lapsia syystä tai toisesta ole. Vai miksi, aloittaja, niitä kutsut?

Vierailija
4/24 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

perhettään perheeksi?

Vierailija
5/24 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki.Minä nimenomaan haluaisin että sanottaisiin perhe eikä lapsiperhe.

Voitteko lukea aloitukseni ennen kun kommentoitte.

ap

Vierailija
6/24 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä kohti kakkosta on kielletty kutsumasta perhettään perheeksi?

ap:han haluaa, että "perhe" on yleisnimitys sakille, jossa on vanhempia ja lapsia, ja hän ihmettelee, millainen perhe muuten voisi olla. Miksi hän sitten kutsuisi kahden naimisissa olevan aikuisen yhteisöä, jos ei perheeksi?

Vierailija
7/24 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

siinä halutaan nimenomaan korostaa, että kyseessä on perhe, jossa on alakouluikäisiä tai sitä nuorempia lapsia. Jokin tilaisuus voi olla esim. tarkoitettu nimenomaan lapsiperheille eikä oletettavasti kiinnosta keski-ikäistä lapsetonta pariskuntaa.

Vähän sama juttu kuin omakotitalo, rivitalo, kerrostalo...

Vierailija
8/24 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kahden aikuisen ja kolmen teinin yhteisö on perhe,yhden aikuisen ja yhden lapsen yhteisö on perhe,yhden aikuisen ja kolmen lapsen sekä yhden teinin yhteisö on perhe, kahden aikuisen ja kahden lapsen yhteisö on perhe...

Ap

Vierailija
9/24 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymyksestä saattaa hyvinkin helposti saada hiukan eri käsityksen, mitä nyt tarjoat. Itsehän siis näköjään jo tiesit vastauksen kysymykseesi.:)

Vierailija
10/24 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lopetettava leimaamasta perheitä jäsenten iän perusteella. Jokainen tykkää mistä tykkää ja päättää siitä itse.Muumileffaan voi mennä kuka vaan ja olen mennytkin.

Jos tilaisuus kiinnostaa lapsia niin miksi sitten pitää sanoa että tilaisuus kiinnostaa lapsiperheitä.

Vai kiinnostaako tilaisuus pienten lsten vanhempia?

Vierailija
11/24 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan tiesin vastauksen itse mutta kukaan ei ole kertonut millekän muulle perheelle nimitystä.

Tämä lapsiperhe on tullut viimevuoina suosioon ja on mielestäni sanahirviö.

Perhe on kaunis nimitys eikä leimaa ihmisiä kuten sana "lapsiperhe".sana perhe kuvastaa jatkuvuutta. Se kertoo että perhe on ja pysyy vaikka sen jäsenet vanhenevat.

Vierailija
12/24 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kovin "jatkuvana", jos siihen ei kuulu lapsia. Siis tämä ihan erillishuomautuksena. Mielestäni siis myös pariskunta lasketaan perheeksi, mutta jos pariskunnalla on lapsia, niin sitten minäkin ehkä sanoisin lapsiperhe. Se ikäänkuin tarkentaa perheen määritelmää.

Vierailija
13/24 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kovin "jatkuvana", jos siihen ei kuulu lapsia. Siis tämä ihan erillishuomautuksena. Mielestäni siis myös pariskunta lasketaan perheeksi, mutta jos pariskunnalla on lapsia, niin sitten minäkin ehkä sanoisin lapsiperhe. Se ikäänkuin tarkentaa perheen määritelmää.

Perhe ilman lapsia voi kyllä edustaa pysyvyyttä, mutta ei minustakaan jatkuvuutta. Lapsiperhe on kyllä sinänsä aika huono sana minustakin. Ihan yhtä hyvin voisi mainostaa ihan vaan yksinkertaisesti perheasuntoa, kuin että asunto sopii lapsiperheelle.

Vierailija
14/24 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mitä muita perheitä on kuin lapsiperheitä?" :D

Vierailija
15/24 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oiskohan siksi, että ennen vanhaan lähes kaikki perheet olivat lapsiperheitä ja olivat sitä pitkään, kun lapsia tehtiin iso liuta. Nykyään on enemmän pariskuntia, jotka eivät halua lapsia tai eivät voi niitä saada. Siksi sana lapsiperhe on varmastikin yleistynyt. Tähän rinnalle voisi lanseerata myös sanan koiraperhe!

Vierailija
16/24 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka perheessä olisi lapsia, lapsiperheaika on vain lyhyt vaihe perheen elämässä. Mielestäni sana on tarpeellinen ja käyttökelpoinen.

Minunllakin on lapsia, mutta emme silti ole lapsiperhe, koska lapset ovat jo muuttaneet pois.

Vierailija
17/24 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Et kylläkään aloituksessa sanonut, et perheitä kaikki tyynni vaan kysyit "Mitä muita perheitä on kuin lapsiperheitä? ", jonka jälkeen sait listauksen siitä, millaisia ihmissuhteita muut lukijat pitävät perheenä. Ja ihan suhteellisen asiallisia vastauksia mun nähdäkseni.

Mutta juu, kaipa tuolla "lapsiperhe" tarkennuksella tähdätään sellaisiin, joilla on pikkulapsia...? Meidän perheeseen kuuluu minä ja poika :)

Vierailija
18/24 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei sanota "perhe". Miten lapsiperhe eroaa perheestä?Mitä muita perheitä on kuin lapsiperheitä?

Yksinkertaisesti siksi, että sillä voidaan eritellä kyseessä olevan perhe, missä on lapsia. Termillä "perhe" voidaan taas käsittää kaikki erilaiset perheet.

Ainakin vielä vuonna 2010 Suomessa yleisin perhe koostui lapsettomista aviopareista, joita oli kaikista perheistä 35 prosenttia.

Linkki:

http://www.stat.fi/til/perh/2010/02/perh_2010_02_2011-11-30_kat_001_fi…

Joten vielä kiteytettynä vastaukset kysymyksiisi:

Miksei sanota "perhe"?

- Sanotaanhan, mutta jos halutaan eritellä, onko lapsia, _voidaan_ käyttää sanamuotoa "lapsiperhe".

Miten lapsiperhe eroaa perheestä?

- Siten, että lapsiperheessä on lapsia, perheessä ei välttämättä ole.

Mitä muita perheitä on kuin lapsiperheitä?

- Lapsettomia perheitä nyt ainakin, olisiko? ;)

Vierailija
19/24 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole perhe vaan pariskunta. Lapsiperheellä ymmärrän, että yhdessä asuu aikuisia ja lapsia, lukumääristä viis ja sitten on vielä pikkulapsiperheitä, joissa lapset on vielä alle kouluikäisiä suurin piirtein.

Vierailija
20/24 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusperhe, niitäkin on. :-)