Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kestää pettymys itseensä?

Vierailija
13.09.2012 |

Eli tilanne on se, että mä en ole penaalin terävin kynä, joku voi sano ettei mulla ole kaikki muumit laaksossa.

Olen opiskellut ammatin, en tehnyt päivääkään sen alan töitä. Töissä olen kuitenkin ollut, nyt vuosikausia kotona. Mä en oikeastaan edes halua töihin, mutta olen kyllästynyt kotona olemiseenkin.

Vanhentuneella koulutuksella en pääse töihin, enkä edes tykkää enää siitä alasta. Jos jostain kumman syystä pääsisin nyt töihin, niin palkka olisi tod. näk. surkea, koska työkin olisi surkea. Mutta miten saada hyväpalkkainen työ, kun tiedän ettei musta ole opiskelemaan? Täysi mahdottomuus. Nuorena olin jo tosi huono opiskelemaan, vaikka mitä yritin. Vanhentuessa muistu huononee enkä varmaan edes valmistuisi koskaan.

Pärjätään hyvin miehen tuloillakin, mutta turha haaveillakaan esim. uudesta autosta ja kauhulla odotan aikaa, jolloin lapset tulevat ajokortti-ikään.

Mä olen niin pettynyt itseeni.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja selvitä miten voit päivittää koulutuksesi. Ota selvää oppisopimuksesta. Kirjoitat ihan hyvin, älyssäsi ei voi olla pahanlaatuista vikaa. =) Kokemus on antanut sinulle uuden näkökulman ja ymmärrystä opiskeltaviin asioihin, et voi tietää, miten menee, jos et kokeile.

Vanha koulutuksesi antaa varmasti sinulle etua myös jonkun muun alan koulutuksessa. Olisiko jotain kiinnostavaa alaa, mikä hipoo vanhaa koulutustasi?

Vierailija
2/11 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruuanlaitto ja leipominen, mutta mun allergiat sulkee sen alan pois.

Mä olen harvinaisen kunnianhimoton. En voi ymmärtää miksi olen tälläinen ja kauhulla pelkään, että joku lapsistani tulee samanlaiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitään syytä olla itseesi pettynyt. Olet antanut lapsillesi ihanan lapsuuden olemalla kotona.

Käyt noita asioista ehkä mielessäsi sen takia läpi, että tämä aikakausi on päättymässä ja valmistaudut uuteen. Ole tyytyväinen tekemästäsi työstä kotona. On itsestään selvää, että koulutus vanhenee vuosien myötä ja että olet kasvanut niin, että vanha valinta tuntuu väärältä. Niin käy myös ihmisille, jotka ovat töissä.

Vierailija
4/11 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on asenne en voi-en pysty-en onnistu. Se estää eteenpäin menemisesi enemmän kuin olettamasi rajoitukset älysi tai kykyjesi suhteen.

Jos et olekaan kaikkein älykkäin, olet varmasti tarpeeksi älykäs erittäin moniin koulutuksiin ja töihin.

Sanot ettet tykkää alasta jolle sinulla on koulutus. Ehkäpä sinun siis pitäisi tosiaan heittää menemään tuo uskomus ettei sinusta ole opiskelemaan, ja etsiä ala joka kiinnostaa ja opiskella sinne! Vanhemmiten itse asiassa opiskelu on usein HELPOMPAA kuin nuorena, ainakin itselleni on ollut. Minä ainakin olen paljon keskittymiskykyisempi ja motivoituneempi vanhemmiten kuin mitä olin ns. normaalissa opiskeluiässä kun hankin ekan ammattini josta en pitänyt.

Vierailija
5/11 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että menee työkkäriin ja ottaa selvää ihan tavallisista duuneista, mihin voisi suunnata. Voihan olla, että sieltä löytyy jotain sellaista, mihin sun koulutus kelpaa!

Työkokeiluun kokeilemaan, mikä tuntuis omalta.

Missään työssähän ei ole aina kivaa, mutta rahan takiahan sitä tehdään.

Vierailija
6/11 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

melkein väistämätöntä, kun on kotona. Astu kynnyksen yli, niin asiat alkaa muuttumaan.

Noi ajatukset on ihan normaaleja muutosvaiheessa ja kaikki uusi yleensä pelottaa.

Mutta kyllä sä siitä yli menet sitten kun olet saanut tarpeeksi. Se on itsestä kiinni.

Sun kirjoitus on merkki siitä, että olet polkaissut prosessin käyntiin.

Vierailija
7/11 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten saada hyväpalkkainen työ, kun tiedän ettei musta ole opiskelemaan? Täysi mahdottomuus. Nuorena olin jo tosi huono opiskelemaan, vaikka mitä yritin. Vanhentuessa muistu huononee enkä varmaan edes valmistuisi koskaan.

Saat kohtuullisen hyväpalkkaisen työn aloittamalla alusta ja etenemällä vähitellen. Eli otat ensin jonkun ihan perusduunin, mitä nyt saat - siivoamista, toimistohommia, ruohonleikkuuta, rakennussiivousta jne. Siitä sitten kokemuksen karttuessa pyydät palkankorotusta ja haet vähitellen aina parempia töitä.

Toinen asia on, että näkemyksesi opiskelun toivottomuudesta on väärä. Olet aikanaan yrittänyt sellaista opiskelua kuin se silloin nuorena oli, mutta aikuisopiskelu ei ole samanlaista. Nuorisoasteopiskelu on usein varsin teorialähtöistä, mutta aikuisopinnoissa kaikenlaiset oppisopimukset ja näyttötutkinnot mahdollistavat ihan toisenlaiset oppimistyylit ja sopivat paremmin monille sellaisille, joille se koulumainen kirjoista pänttääminen ei istunut. Ja toisaalta vaika muisti jonkun verran huonontuukin (tai kärsii harjoituksen puutteesta) iän karttuessa, monien itsetuntemus kasvaa ja sillä tavalla on valmiimpi opettelemaan myös parempaaa tapaa oppia kirjoista. Eli vaikka nuorena opnnot eivät sujuneet, voit hyvin saada ne sujumaan nyt.

Vierailija
8/11 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä lue naistenlehtiä, älä ainakaan muotiblogeja, eikä mitään menestyvien ihmisten tarinoita. Uutisiakaan ei kannata seurata. Eikä varsinkaan istua netissä.

Kun ei tiedä miten muut elävät niin on helpompi olla tyytyväinen itseensä ja ehkä jopa onnellinen.

Vierailija
9/11 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruuanlaitto ja leipominen, mutta mun allergiat sulkee sen alan pois.

Mä olen harvinaisen kunnianhimoton. En voi ymmärtää miksi olen tälläinen ja kauhulla pelkään, että joku lapsistani tulee samanlaiseksi.

eikä oikeastaan erityistä kiinnostustakaan. Olen itsekin kunnianhimoinen eikä minua erityisesti kiinnostanut mikään ala. Valkkasin sitten alan sen perusteella mikä ei ole suorastaan vastenmielinen ja josta todennäköisesti saa töitä. Hankin ammattiin koulutuksen ja olen tehnyt tätä jo 12 vuotta ihan riittävän tyytyväisenä.

Vierailija
10/11 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkäriin ilmottautuminen on varmaan eka askel mikä mun kannattaa ottaa. Ehkä mä löydän sitä kautta jonkun kiinnostavan alan ja löydän rohkeutta hakea opiskelemaan.

ap

Vierailija
11/11 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varma, että sinusta pohjimmiltaan löytyy sekä kunnianhimoa, älyä, sekä taitoja, kunhan kiinnostut jostain asiasta. Eli pidät kotitöistä? Haa, tietysti koska olet niitä tehnyt! Kiinnostus yleensä kasvaa tiedon karttuessa. Ja näin myöhemmin päivitetty/ opiskeltu koulutus on aina arvokas -eli etsit jonkun minkä tahansa jalansijan itsellesi. Ja turha kriittisyys pois!

Huom, ei muutkaan yleensä ole mitään erityisen hyvin onnistuneita ihmisiä. Tavallisesti ihmiset jumittuu johonkin hommaan, sopivat sille alalle tai sitten ei. Huippuja me tietysti nähdään televisiossa, mutta kaikki ei voi voittaa...

Etkä sinä nyt kauhean vanha voi olla, kun lapsetkin ovat vielä kotona? Monet opiskelevat "sen oikean ammatin" vasta siinä iässä. Eikä sen tarvise olla lukuammatti, jos kädentaidot sujuu paremmin. Niitähän sinä olet jo harjoittanutkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme seitsemän