Miten opetan 5v:n lukemaan???
Hoidossa muutama 5-vuotias osaa lukea ja nyt omalla lapsella on hirveä hinku oppia lukemaan ja pyytää koko ajan äitiä opettamaan.
Mutta miten lasta voi opettaa lukemaan niin ettei se haittaa myöhemmin koulussa tai eskarissa? Näinkin voi kuulemma käydä.
Olin yllättynyt, kun lapsi osasi luetella ehkä puolet kirjaimista, ilman että niitä sen kummemmin on harjoiteltu.
Kommentit (12)
sanojen alku tavuja esim. tau - taulu suu- suuri ja lapsi huomaa että sanat muodostuvat tavuista ja yksikin tavu voi muodostaa sanan esim. tuo suu
Harjoittelette leikin varjolla ääneteitä. Eli esim: millä alkaa koira, millä alkaa auto... Kuusivuotias poika rakastaa saunassa leikkiä sellaista leikkiä, että hän kertoo ajattelevansa s-kirjaimella (tai millä tahansa) alkavaa asiaa, joka löytyy kodinhoitohuoneesta. Ja sit minä yritän arvata. Ja kun arvaan, on minun vuoroni saada hänet arvaamaan. Siis leikkikää asialla, aapisen voit mielestäni unohtaa ihan kokonaan!
Ovat kirjoitaneet virheettä jo 5 vuotiaina.
Esikoinen oppi lukemaan vasta koulussa ja kolmannella on vielä tekstissä virheitä.
Että se siitä peloittelusta, että ei saisi opettaa lasta kotona lukemaan. Olisin opettanut esikoisenkin jos olisin tajunnut sen helpottavan koulutietä. Mutta uskoin nuo varoittelut, että äiti ei osaa opettaa lasta lukemaan.
Olen opettanut 2 seuraavaa siten, että ensin kirjaimet. Sitten olen opettanut tavut eli ta,ti,te tu jne... kun tavut on opittu, olen alkanut yhditellä niitä eli Ta-lo. Lapsi oppii todella nopeaa lukemaan tällä tavoin.
meidän 4 vuotias oppi lukemaan seuraamalla 7 vuotiaan sisarensa läksyjen lukua, eli oppivat yhtäaikaa. Pyydä ekaluokkalaista näyttämään kirjaa, jos sellaisia tuttava piirissä.
Opeta lapselle kirjain ja sitä vastaava äänne. Äänteitä yhdistelemällä syntyy tavu. Lapset oppivat helposti 5-vuotiaana lukemaan, jopa paljon aikaisemmin. Jos lapsi haluaa oppia lukemaan, siitä ei ole mitään haittaa, että hänelle se taito opetetaan. Meidän esikoinen oppi 3-vuotiaana lukemaan omia aikojaan, mutta muut lapset opetin 4-, 5- ja 6-vuotiaana, kun he kovasti halusivat. Jos ei oikein osaa opettaa, niin sitten siitä voi ola enemään haittaa kuin hyötyä.
iltalehden lööppiä: kolme somalia raiskasi 16v tytön
lesoillahan vanhemmat haluaa.. luulevat että mä olen jotenkin kade, ja että varmaan perinyt viisautensa vanhemmiltaan.. jeah sure..
Täällä taas tyhmien lasten vanhemmat puolustetelvat sitä, että lapsensa eivät ole oppineet lukemaan ennen kuin koulussa.
Nykyisin jo eskarissa kiinnitetään huomiota jos lapsi ei opi sen aikana lukemaan.
Lapsella on herkkyys oppia kirjaimet 3 vuotiaana ja sitä on hyvä käyttää hyväksi. Kyllä sen huomaa koulussa, ketkä ovat aiemmin oppineet lukemaan. Esim. sanalliset matikan tehtävät ovat helpompia ylemmillä luokilla niille, joilla lukeminen sujuu hyvin. Jos koulun alku menee kielen ymmärtämisen opetteluun, monen muunkin asian oppiminen viivästyy.
Pakottaa ei saa noin pientä. Suosittelen jonkun eskarikirjan hankkimista.
älä opeta! Oppii se lapsi itsekin, jos on oppiakseen. Ekaluokan syksyn saan aina opettaa pois väärästä lukutavasta ja -tekniikasta. Kirjoittamisongelmia esiintyy myös huomattavasti enemmän näillä kotiopetetuilla.
Nimimerkillä työkseen opettava.