Eduskunta haluaa määrätä lapsesi kotiintuloajan
Kansanedustaja Elsi Kataisen mukaan Helsingin Puotilassa tapahtunut 8-vuotiaan tytön surma on tuorein esimerkki siitä, mihin puuttumattomuuden kulttuuri voi johtaa. Siksi tämän kukkahattutädin mielestä nyt on aika puuttua kaikkien suomalaisten elämään ja määrätä yksi yhteinen kotituuloaika koko Suomeen.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288497138450.html
Kommentit (10)
Mun mielestä huolestuttavampaa oli sen kyselyn vastaukset, joissa suurin osa oli sitä mieltä että ALLE 13-vuotiaalle hyvä kotiintuloaika on klo 21! Siis eikös niiden pitäisi jo nukkua siihen aikaan? Meillä on kyllä arkisin 13-vuotiaallakin kotiintuloaika klo. 20. Viikonloppuisin saa olla pidempään jos tiedän tasan tarkkaan missä on.
Meillä on myös klo 20 rajana ja sillä siisti. Tokaluokkalainen on 19.30 kotona. Eikä edes kulje iltaisin kavereilla, kuin pari kertaa viikossa.
Minä kannatan kotiintulo aikaa. Kaikessa selkeydessään klo 20.30 kaikki alle 13v. kotona iltapalalla. Meillä on kesälläkin 21 rajana ja puolestaan aamulla ollaan aikaisin pystyssä.
9-luokkalaiselle ajan, jos herätys on 6.30 aamulla? Itse olisi kuinka myöhään vain.
tulee arkena kotiin viimeistään klo 20, yleensä 19.30. Viikonloppuisin ja lomilla saa olla jopa klo 22 asti, mutta käytännössä tulee paljon aiemmin, viimeistään klo 21. Tyttö ei lähde ilman lupaa omasta pihasta pois eikä lupaa heru kovin helposti kuuden jälkeen. Lisäksi näen koko pihan parvekkeelta.
eikä niitä pidä ulkopuolelta säätää.
Esim. meillä on yökyöpeleitä koko perhe, myös kouluikäiset lapset, eikä tosiaan kaivata mitään tanttoja puuttumaan asiaan.
Tapetun lapsen ei olisi ylipäänsä edes pitänyt mennä kotiinsa. Jos olisi uhmannut, ja mennyt äidilleen tms. saattaisi olla elossa. Muut lapset, jotka ihan uhmakkuuttaan ja huomionhaluaan jättävät noteeraamatta kotiintuloajat, voisi viedä kotiin viranomaiskyydillä.
Ennen kuin ehtii sieltä kotiin, on kello 21. Ei tämä mun mielestä mitenkään kummallista ole. Samassa ryhmässä on vuoden nuorempiakin.
toiseksi, olisi kamalan hankalaa kun omat lapset alkaisi lojua kylillä noin pitkään. Nyt ollaan kotona mukisematta klo 19, ellei sitten ole harrastuksissa, minne kuskaan.
Jos tulisi tuollainen laki, kitisisivät murkut, että he saavat olla myöhempään sen jälkeen.
Turhaa puuttumista perheiden asioihin. En hyväsky, että valtio tulee höllentämään perheemme sääntöjä. Meillä ei ikinä 13v saa olla ulkona klo 21 saakka.
tosi yököttävää. Olisiko pelastunut, jos eduskunta olisi määrännyt kotiintuloajaksi klo 8? Tuskin
toiseksi, olisi kamalan hankalaa kun omat lapset alkaisi lojua kylillä noin pitkään. Nyt ollaan kotona mukisematta klo 19, ellei sitten ole harrastuksissa, minne kuskaan. Jos tulisi tuollainen laki, kitisisivät murkut, että he saavat olla myöhempään sen jälkeen. Turhaa puuttumista perheiden asioihin. En hyväsky, että valtio tulee höllentämään perheemme sääntöjä. Meillä ei ikinä 13v saa olla ulkona klo 21 saakka.
etta ulkona PITAA olla johonkin kellonaikaan asti vaan sita etta etta esim. klo 21 kakarat pois kaduilta tai virkavalta vie kun vanhemmilla ei ole mitaan otetta jalkikasvuunsa. Loppuisi lasten julkijuopottelu.
Kaikissa USAn suurkaupungeissa on kotiintuloajat eika taalla nay lapsilaumoja myohaan illalla kaduilla tai puistoissa.
Googleta "curfew laws" niin saat asiallista tietoa. Poikkeuksellisesti ulkona saa olla vanhemman kanssa tai jos on tulossa harrastuksesta tai toista.
Mun mielestä huolestuttavampaa oli sen kyselyn vastaukset, joissa suurin osa oli sitä mieltä että ALLE 13-vuotiaalle hyvä kotiintuloaika on klo 21!
Siis eikös niiden pitäisi jo nukkua siihen aikaan?
Meillä on kyllä arkisin 13-vuotiaallakin kotiintuloaika klo. 20. Viikonloppuisin saa olla pidempään jos tiedän tasan tarkkaan missä on.