Minkälaista ruokaa munakoisosta?
Vinkkejä ja reseptejä otetaan vastaan. Ihan siitä lähtien että miten munakoiso käsitellään, kuoritaanko esimerkiksi.
Kommentit (9)
Italiassa suosittu herkku*vie kielen mennessään* Itse olen syönyt tätä siellä ja tehnyt itse laiskanversiona eli en ole tehnyt noita kääryleiksi vaan laittanut lasagnen tapaan uunivuokaan tarpeet...silloin ei tarvitse edes kananmunaa jos ei tarho käyttää
Munakoisokääryleet
4 annosta.
Valmistelut 40 min. Kypsennys 25 min.
4 isoa munakoisoa
100 ml oliiviöljyä
3 rkl raastettua parmesanjuustoa
4 rkl rouhittua vaaleaa leipää
3 kananmunaa
2 rkl hakattua persiljaa
2 valkosipulin kynttä
220 g tomaattikastiketta
1 rkl jozo suolaa
pippuria
Huuhtele munakoisot ja poista niistä kannat. Leikkaa munakoisot ohuiksi viipaleiksi ja aseta ne tarjottimelle tai laakeaan astiaan. Ripottele viipaleiden pinnalle hiukan suolaa, jotta munakoison hapan neste poistuu. Anna viipaleiden seistä n. 1 tunti. Huuhtele ne juoksevan veden alla ja kuivaa lopuksi.
lÄMMITÄ UUNI 170ºc. Sivele viipaleiden molemmat pinnat oliiviöljyllä ja laita uunipellille.
Anna viipaleiden paistua n. 1 tunti uunissa tai kunnes pinnat ovat saaneet kullanruskean värin.
Raasta parmesanjuusto ja sekoita se leipärouheen, persiljan, valkosipulin ja munien joukkoon.
Jos seos on liian kuivaa, voit lisätä vesitilkan notkistamaan seosta.
Levitä puolet tomaattikastikkeesta laakeaan uunivuokaan. Laita lusikallinen juusto-leipäseosta jokaiselle munakoisonviipaleelle, rullaa viipaleet ja aseta ne vieri viereen uunivuokaan. Levitä viipaleiden päälle loput tomaattikastikkeesta. Anna kääryleiden kypsyä n. 20 min. 200ºC.
Tämä Parmigiana di melanzane tarjotaan usein huoneenlämpöisenä - kesällä joko alkuruokana tai pääruokana.
munan tilalle olen vuokaan laittanut mozzarellasiivuja munakoison väliin se sulaa ihanasti ja on taivaallista
en tiä mistä hiivatista tuo JOZO suola on sinne reseptiin jäänyt varmaan sieltä mistä joskus alunperin tän reseptin suomeksi bongasin;)
Itse en jozoa käytä ja se siis ei millään lailla liity reseptiin onko mitä suolaa
tuohon reseptiin lisäisin oman kokemukseni mukaan että en tekisi sormenpaksuisia viipaleita vaan niin ohuita kuin suinkin osaa:)
Moni ei tykkää munakoisosta jos se on liian paksua. JA mitä ohuempia sen ihanampia tuoreen leivän päällä*slurps tässä tulee nälkä*
Kopion tähän Jamie Oliverin keittokirjasta yhden reseptin josta olen pitänyt, resepti on vähän saman tapainen kuin äiskö00 kirjoitti. Tämän ruoan lisäksi olen tehnyt kreikkalaista moussakaa munakoisoista, tähän hätään en kuitenkaan reseptiä löytänyt, mutta netistä hakusanalla luulisi löytyvän.
1 suuri munakoiso sentin kuutioiksi leikattuna
1 tl korianterin siemeniä murskattuina
1-2 kuivattua punaista chiliä murennettuna
oliiviöljyä
1 tlk luumutomaatteja (valuta ja paloittele)
2 kourallista mustia oliiveja
suolaa ja vastarouhittua mustapippuria
tilkka punaviinietikkaa halutessa
pastaa
2 kourallista tuoretta basilikaa
2 kourallista raastettua parmesaania
Kaada pannuun pari lorausta oliiviöljyä. Paista munakoisokuutiot, murskatut korianterinsiemenet ja chilit kullanruskeiksi. Lisää öljyä tarpeen mukaan, huom munakoisot imevät melko paljon öljyä itseensä. Kumoa sekaan tomaattitölkki. Kypsennä n. 5 min ja lisää oliivit. Anna kiehua sakeahkoksi kastikkeeksi. Mausta suolalla pippurilla ja halutessasi tilkalla etikkaa. Keitä pasta, sekoita munakoisosösseli pastan joukkoon, lisää mukaan revitty basilika ja tarjoa raastetun parmesaanin kera.
Itse en ole käyttänyt luumutomaatteja vaan niitä kaupan tavallisia tölkkitomaatteja, kypsentänyt olen kauemmin kuin 5 min, etikkaa en ole käyttänyt ja chilin sijaan olen käyttänyt cayannepippuria, välillä olen käyttänyt vihreitä oliiveja, muutenkin nuo mitat ovat mielestäni suuntaa antavia, ja olisinkohan lisännyt ruokaan esim. valkosipulijauhettakin.
Tarveaineet:
3 munakoisoa (n. 700 g)
vettä
suolaa
Lihaseos:
400 g jauhelihaa
2 sipulia
1 paprika
suolaa
mustapippuria
rosmariinia
4 rkl tomaattisosetta
1-2 murskattua valkosipulinkynttä
2 dl vettä
Kastike:
2 rkl öljyä
4 rkl vehnäjauhoja
5 dl maitoa
suolaa
muskottikukkaa
1 muna
2 dl juustoraastetta
1. Ruskista jauheliha pannulla.
2. Lisää hienonnettu sipuli ja paprika mukaan pehmenemään.
3. Mausta seos ja lisää vesi.
4. Anna hautua 10-15 minuuttia.
5. Kiehauta jauhot öljyssä ja lisää maito.
6. Sekoita kunnes kastike kiehuu.
7. Mausta suolalla ja muskottikukalla.
8. Lisää jäähtyneeseen kastikkeeseen hyvin vatkattu muna ja juustoraaste.
9. Huuhtele munakoisot ja leikkaa n. 1 cm:n paksuisiksi viipaleiksi.
10. Kiehauta viipaleet pehmeiksi suolalla maustetussa vedessä (n. 10 min.).
11. Lado puolet munakoisoviipaleista öljytyn laakean reunallisen uunivuoan pohjalle.
12. Levitä lihaseos päälle.
13. Lado loput munakoisot suoraan pinnalle ja kaada päälle juustokastike.
14. Kuorruta 200 asteessa noin 30-40 minuuttia.
15. Tarjoa lisäksi salaattia ja leipää.
semmoinen tahna munakoisosta. En vain ole löytänyt kunnon ohjetta, saati nimeä eli mutu- tuntumalla. Aluksi voi kokeilla yhdellä keskikoisella munakoisolla.
Munakoison viipaleet tulee paistaa ehkä sentin paksuisina viipaleina uunissa kunnes malto pehmeää. Sitten se kaavitaan astiaan eli kaikki pehmeä osa (siis ei kuoria mukaan). Toinen vaihtoehto on grillata parilalla. En osaa sanoa kestoa kuinka kauan.
Sitten sekaan laitetaan suolaa, hiukkasen sitruunamehua, yksi puserrettu valkosipulinkynsi ( antaa voimakkaan maun kyllä), oliiviöljyä, mustapippuria ripaus. Sit sauvasekottimella muusiksi. tarkista maku ja koostumus. Lisää aineita tarvittaessa.
Olen käyttänyt leivän päällä. Maku on seuraavana päivänä parhaimmillaan.
Kun saa oikean reseptin, maku on tosiaan todella hyvää. Nimittäin kokemusta on ,mutta tahna oli tehty romanialaiseen tyyliin vaikkakin italiassa suosittua.
se pitää vain ennen ruoaksi laittamista " itkettää" .
Eli viipaloi se ohuiksi suikaleiksi ja laita ne laakeaan astiaan kerroksittain , joka kerroksen väliin aina ripotat hiukan suolaa. Sitten joku paino päälle. (esim lautanen jonka päällä vesiastia tms)
Sitten vain odottelet ja huomaat että niistä rueaa irtoamaan nestettä-mitä kauemmin odotat sen enemmän.
Tunti ainakin vierähtää tuossa, eli kannattaa tehdä se etukäteen tai varata sitten muuten aikaa ruoan tekoon.
Lopulta vain puristat ne munakoisoviipaleet kuin tiskirätit;) ja teet ruokaa...ne ei siis jää mitenkään tönkkösuolaisiksi vaan se suola irrottaa nesteen mukana semmoisen kitkerän maun.
laitan kohta reseptiä kun löydän ne jostain...