miksi lapset on niin nirsoja?
voiko teidän perheessä laittaa mitään erikoista vai pitääkö aina olla sitä yhtä ja samaa?
söiskö esimerkiks jälkiruokana tiramisua? vai pitääkö aina vaan olla sitä jäätelöä...?
Kommentit (50)
että ruokailu on sillä erää nirsojen kohdalla finito. Passitus omaan huoneeseen ja ruokaa tarjotaan mutaman tunnin kulutua.
Pari kertaa lähdettäminen pöydästä lopettaa valituksen ruuista.
Mistä tietää että joku ruoka sopii sinulle jos et ole koskaan maistanut? Entä jos olet sisämaassa asuva kala-allergikko? Onko kiva saada allergia selville kun henkitorvi turpoaa umpeen?
Nirsous on evoluution kannalta hyödyllistä, siksi.
en syö, sen toive toteutuu. Se ei syö loppuiltana.
Ihan tämmöinen hauska nice-to-know-detalji olisi se lukijoille..
tuskin lapsi niin herkästi tai ainakaan lähes jokainen ja useimmat lapsista vaistoaa jos he ovat allergisia jollekin.
että jos sattuisi selviämään tuollainen kala-allergiakin niin sitten vaan äkkiä ambulanssilla sairaalaan. ei siinä muu auttaisi ja pitäisi toivoa vaan parasta.
itse en oo ONNEKS allerginen millekkään. muistan kiittää hyvästä terveydestä joka päivä. mutta, joskus lapsena mulla oli vähän aikaa laktoosi-intoleranssi ja joskus taisi tomaatissa suupielet vähän aueta. liekkö oli jotain lievää allergiaa? mutta kuitenkin. emmä mitenkään vaistonnut sitä. tajusin sitten vasta kun olin syöny ja tuli oireita.
terveellistä on kuitenkin opettaa syömään monipuolisesti ja sitä kalaakin. siitä saa hyviä rasvoja ja niin edelleen. t.ap
" Taitaa tämä ap olla penaalin tylsin kynä.
Voi tsissus. "
TERVEISIN VIHAINEN NIRSO.
minua naurattaa ihan muut asiat kuin toisten koulutukset. mutta huvinsapahan kullakin. on vaan aika supee huumorintaju minun mielestä siinä tapauksessa. t.ap
minua naurattaa ihan muut asiat kuin toisten koulutukset. mutta huvinsapahan kullakin. on vaan aika supee huumorintaju minun mielestä siinä tapauksessa. t.ap
Erään teorian olisi saanut tässä näppärästi todistettua vain.
me aikuiset syömme kasvispainotteisesti. Lapset nirsoilevat ja kasvisten syömisestä väännetään kättä usein. Pidämme eksoottisista ruoista, mutta lapset eivät suostu maistamaan. Esimerkkeinä ollaan, mutta silti näin.
Tiramisu menisi kyllä taatusti, jos on hyvin tehtyä. Neljä lasta, 2 - 15 v., tyttöjä ja poikia. Helppoa on. Mutta en tämän kokemukseni perusteella väitä, että kaikilla lapsilla tämä olisi mahdollista.
Olen syntynyt 60-luvulla ja silloin ei nirsoilla saanut. Muistan, kuinka oksensin määrättyjä ruokia lautaselle. Kuvotti jo hajukin, mutta pakko oli syödä. Huudettiin vain, kuinka lellitty ja nirso olen. Nykyään aikuisena syön kaikkea, paitsi munuaisia ja sekin on vain ennakkoluulo.
Pojat meillä on syöneet kaiken, mutta tyttö oli aivan toivoton. Mutta en koskaan pakottanut häntä syömään. On nyt muistellut murrosiässä monesti, että kuinka hänestä vain jotkut ruoat oli tosi pahoja ja ei saattanut syödä. Jopa se pelkkä makaronikin. Nykyään syö monipuolisesti ja niitä vanhoja inhokkejaankin.
Kyllä lapset on olleet nirsoja ennenkin, mutta silloin oksennettiin ja syötiin.
"Tällaisille monia ravinnonlähteitä hyödyntäville eläimille on tyypillistä, että niille on kehittynyt tietty suojamekanismi, joka estää niitä syömästä vahingollisia ravinteita, kuten myrkyllisiä marjoja tai sieniä. Tätä suojamekanismia kutsutaan myös nimellä ruoka neofobia, (food neophobia)."
Olenkin ihmeissäni leikki-ikäisestä joka syö _kaikkea_, parsa- ja kukkakaalista lähtien.
Nuorempi sitten nirsoilee isosikonsakin edestä.
ihan periaatteesta. eikä siinä mitään nirsoilua ole. t. ap
mutta mettäläänen, joka on päästetty pellon laitaan maailmaa ihmettelemään.
" No ei ehkä nyt ihan tyhmä,
mutta mettäläänen, joka on päästetty pellon laitaan maailmaa ihmettelemään. "
ei mulle tarvii kato selitellä. osaan lukee rivienkin välistä.
ihan periaatteesta. eikä siinä mitään nirsoilua ole. t. ap
niin sehän olikin jo sitten nirsoilua.
Tuo alkoholikommentti on kyllä tässä ketjussa ihan huippusuoritus ap:lta. Mitäpä se vähä alkoholi lapsille haittaa, ei mitään. Siksipä ap varmaan antaa keskiolutta 16v:lle kun 2v:kin voi vetää tiramisua.
" No ei ehkä nyt ihan tyhmä,
mutta mettäläänen, joka on päästetty pellon laitaan maailmaa ihmettelemään. "ei mulle tarvii kato selitellä. osaan lukee rivienkin välistä.
Minä olen syönyt niitä munuaisiakin eläissäni lukemattomat kerrat. Olen varsin kaikkiruokainen, tod.näk. syön monipuolisemmin kuin sinä. Vai milloin viimeksi maistelit juustotoukkien kypsyttämää juustoa?
Mutta joo, kyllä sä aika kokematon juntti taidat olla. Sulle on tässä ketjussa yritetty selittää nirsouden merkitystä evoluutiossa, mutta näyttää hilse sulla pölisevän niin lujaa, että antaapa olla.
No ei lapset ole tunteneet sinua kovinkaan montaa vuotta!
sitten ollaan syömättä. ja jos yökötellään niin vien ainakin puoleks tunniks ruokapöydästä pois omaan huoneeseensa häpeämään ja jos ei vieläkään kelpaa kun hyvää ruokaa on tehty. niin sitten on syömättä!
minäkin monesti mietin että onko nämä vanhan kasvatuksen taidot unohdettu kokonaan nykypäivän lasten kasvatuksessa.
ilmeisesti...? tai sitten osalla on nämä tavat ainakin nimenomaan käytössä.
sietäs kyllä olla kaikilla! on sen verran hyvä tapa kuitenkin. t.ap